Boj o světovládu

69%
Boj o světovládu
Plakát traileru

Historický velkofilm mapující období punských válek, se soustředí na osud mladé dívky Cabirie. Ta je ještě jako dítě, společně se svou rodinou postihnuta sopečnou erupcí, která zničí jejich dům. Ještě před tím je ale schopna uprchnout se svou chůvou a její rodiče jí pokládají za mrtvou. Cabiria s chůvou jsou po čase zajaté piráty a prodané do Kartága, kde si Cabirii místní kněz koupí a hodlá ji obětovat bohům. Její chůva prosí římana Fluvia s Macistem, aby ji zachránili, výměnou za cenný prsten. Ti souhlasí a Cabirii na poslední chvíli zachrání. Fluvius, který se rozhodl navrátit zpět do Říma, je před cestou zrazen, a je nucen uprchnout skokem do oceánu. Macisto mezitím poprosí královskou Sophonisbu, aby ukryla Cabirii před nepřáteli a sám je jimi mučen a uvězněn. Fluvius se dostane do Říma a přidává se k armádě, která má za cíl obléhat spojence Kartága. Armáda je zneškodněna, nicméně téměř mrtvá Fluvius je nalezen a zachráněn, díky prstenu, jenž dostal od Cabiriiny chůvy. Setkává se s Cabiriiným otcem a slibuje mu, že pokud se bude mít šanci vrátit do Kartága, zachrání ji. Uplyne deset let. Cabiria je Sophynisbinou otrokyní. Fluvius zachraňuje Macista ze zajetí, poznává Cabirii, které se říká Elissa, a společně prchají, ačkoliv se to nepodaří napoprvé. Římané dobyjí Kartágo, Sophonisba následkem jedu umírá, aby nebyla dehonestována římany, a  zamilovaný Fluvius s Cabirií se na lodi vrací do Říma.




liborek_
liborek_
7 283 bodů
8
Velkolepé, monumentální, impozantní... Boj o světovládu je jeden z úplně prvních velkofilmů, se všemi vlastnostmi náležejícími onomu označení. Trochu patetické, nabubřelé, přesto epicky rozmáchlé a fascinující svou výpravností. Pastroneho dílo přináší nové dosud nevyužité postupy a své době připravil jistě neobvyklý zážitek, jehož rozměry si dnes v době Pánů prstenů a jiných veleděl můžeme jen domýšlet. Více než devadesátiletá propast mezi námi a premiérou tohoto snímku je totiž, ať se snažíme sebevíc, nepřekonatelná a doba digitalizace, doba jedniček a nul se už dívá jinou optikou než současníci Pastroneho či Griffithe. Přes veškerou bohatost však tento film nepovažuju za nějaký vrchol němé éry - snad proto, že mě nezasáhl tak jako Intolerance (pokud jde o výpravné kolosy) nebo Utrpení Panny Orleánské či Häxan (pokud jde o komornější díla). To je důvod, proč nedávám plné hodnocení. Přesto si ho cením jako jeden z dílčích kroků v dějinách kinematografie, jenž nelze v žádném případě přehlédnout nebo podcenit.

Dodatečné informace

Původní název:
Boj o světovládu (více)
  • Itálie Boj o světovládu
  • Itálie Cabiria
  • Itálie Cabiria I: Cabirias ring
  • Itálie Cabiria II: Kartagos fall
  • Itálie Cabiria, Visione Storica del Terzo Secolo A.C.
Země původu:
Itálie
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Architektonický styl římské čtvrti Coppedè (vlastně několika bloků) vycházel ze scénářů "Cabiria". Architekt Gino Coppedè, který na projektu začal pracovat v roce 1915, byl velkým fanouškem tohoto filmu. Samotná lokalita byla použita jako místo natáčení mnoha filmů, například "L'Audace Colpo dei Soliti Ignoti" (1959), "Il Boom" (1963), "L'uccello dalle piume di cristallo" (1970) nebo "Violent Rome" (1975).
  • Ve filmu jsou použiti sloni indičtí, což je historicky správně, a nikoli mnohem menší a méně hrozivý slon severoafrický nebo slon africký.
  • Historické pozadí a postavy jsou převzaty z Liviova spisu Ab Urbe Condita (napsaného asi 27-25 př. n. l.). Kromě toho byl scénář Cabirie částečně založen na románu Gustava Flauberta "Salammbo" a románu Emilia Salgariho "Carthage in Flames".