Lost Highway

77%

Komentáře a recenze 11

Dle počtu bodů
xxmartinxx
xxmartinxx
22 283 bodů
8
Ani tentokrát nemůžu dát plný počet. Lynch umí navodit atmosféru a nenechat diváka v klidu. Stejně mám ale pocit, že jsou jeho filmy zbytečně komplikované a fakt, že je to tak supersložité, až z toho jde hlava kolem, neberu automaticky jako plus. 70%
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Šílená Lynchovina, u které ani nevím, jestli vlastně má dávat smysl. Naštěstí je Lost Highway správně mystériózní a ikdyž je to s prominutím blbost, tak určitě scény z hlavy dostat nejdou - a i kvůli tomu nemůžu jít níž. 5.5/10
Fingon
16 886 bodů
8
70%. Po druhém shlédnutí už mě to bohužel tak moc nevzalo... I přes to, že jsem jej napodruhé viděl na DVD a ne v ripu, na velké obrazovce místo monitoru a poučenější a schopen si všímat stop, které mi před třemi lety unikly.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Lynch má svůj vlastní styl a Lost Highway patří rozhodně mezi to nejlepší, co tento režisér kdy natočil. Pokud se chcete na dvě hodiny odpoutat od reality a trochu si provětrat mozkové závity a všechny smysly, pusťte si tento film pěkně večer se skleničkou dobrého vína. Mimochodem Patricia Arquette jako femme fatale je dokonalá!
lamps
lamps
15 156 bodů
8.5
Vypadá to vypadá, že už jsem na Lynche snad konečně "dozrál". Sice mě pořád trochu štve, že ten arogantní a geniální parchant vytváří filmové pexeso, které buď složit nejde anebo jeho pochopení není v silách obyčejného jedince, a že přitom navíc pokaždé využívá snové pasáže, do nichž lze bez vysvětlování nacpat takřka jakoukoli mysteriózní vzpouru vůči konvencím klasického vyprávění, ale když ona je atmosféra tak zdrcující, vodítka k odhalení všech záhad tak zdánlivě blizoučko, otevřená sexualita tak znepokojivá a zároveň fascinující a vyprsená Patricia Arquette tak úžasná femme fatale (přestože v obličeji trochu připomíná pornohvězdy typu Aletty Ocean), že zkrátka nelze než nehltat každý trpělivě rozvíjený záběr a nebýt vděčný za to, že takovou interpretační soutěž vůbec máme možnost hrát. Nevím, z jakého živočišného druhu se Lynch zrodil, ale člověk to určitě nebyl... Bůh či Ďábel :)
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
10
Moc jsem to nepochopil, ale to mi ani tak moc nevadí, protože jsem u filmů Davida Lynche zvyklej. Ale i tak je to velký filmový zážitek ve všech ohledech. Parádní kamera Lynchovy detailní záběry na xichty a dlouhé záběry bez střihů do tmy apod. prostě Lynch. Dále je zde výborné obsazení, skvělá hudba a i když to není horor tak je zde mnoho lekaček. Myslím si, že Lynch musí bejt vždycky maximálně sjetej, když ho napadne něco tak nesmyslného a zároveň dokonalého.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 111 bodů
10
Schizofrenie a rozštěp osobnosti "překopírovány" do samotné struktury vyprávění. Geniálně matoucí podvod na divákovi.
TARANTlNO
TARANTlNO
3 345 bodů
9.5
Hypnotická do detailu vytvořená hra s divákem. David Lynch nepochází z našeho světa. Baví mě, že si určuje své linie jako malíř, nebo skladatel, pracuje se svou prací a pohrává si s námi jako s loutkami (voodoo) a jen čeká, kdy do nás bodne ostrý předmět. Rozštěpené související linie příběhu podkládající se v jeden celek je zdánlivě nemožné. Tolik tajemství neskrývá žádný jiný film.
Miller
Miller
2 220 bodů
10
Pro pochopení tohoto filmu musíme mít základní znalosti psychoanalýzy a také určité vědomosti o nemoci zvané schizofrenie. Skutečný příběh jsme schopni sestavit až po poslední scéně filmu. Hudebníkovi Fredu Madisonovi někdo oznámí do domácího telefonu, že nějaký Dick Laurent je mrtev. Dále zjišťujeme, že Fred prožívá manželskou krizi se svou ženou Renée a že jim někdo na schodech jejich vily zanechává podivné videokazety. Na poslední videokazetě je zachycena vražda Freda spáchaná na vlastní ženě. Fred je odsouzen k trestu smrti, ale v cele se najednou změní na mladého automechanika. Až do tohoto okamžiku byl děj poměrně srozumitelný. Proč se ale Fred změnil v automechanika Petea? Odpověď je jednoduchá. Fred ve vězení trpěl bolestmi hlavy a nespavostí. Dozorci ho zavedli k vězeňskému doktorovi a ten mu dal prášky na spaní! Vzpomínáte, jak mu je nasypal do úst, zkontroloval, zda je opravdu spolykal a potom mu oznámil "Teď budeš spát!"? Tedy představme si, že Fred je stále v cele a zdá se mu, že je Pete. Druhá část filmu je snem Freda ve vězení. Pro pochopení příběhu je rozhodující jedna z posledních scén tohoto snu. Fred v ní přijede ke svému domu a do interkomu oznámí "Dick Laurent je mrtev". Sen je iluzí vycházející z reality s cílem plnit přání spícímu. Freda v té scéně na začátku zajímalo, kdo na něho zvonil a pak mu sdělil, že "Dick Laurent je mrtev" a také proč potom u vchodových dveří nikdo nestál. Takže sen teď plní jeho přání a zároveň mu odpovídá, že ty zvuky stvořil on sám ve své hlavě, že to tenkrát byla jenom jeho zvuková halucinace v důsledku vzpomínek na zavraždění Dicka Laurenta! Schizofrenie se na začátku projevuje zvukovými halucinacemi, později vizuálními halucinacemi a v nejtěžším stádiu může dojít k rozštěpení osobnosti. To znamená, že v jednom těle potom žijí dvě osobnosti, které mají své vlastní vzpomínky. Dá se tedy předpokládat, že z neurózy po zavraždění Laurenta se u Freda vyvinula schizofrenie. Proč zabil Laurenta? Byl to milenec jeho ženy a Fred zabitím soka chtěl vyřešit manželskou krizi. Pro svoji oběť si přijel do hotelu "Lost Highway", kde se milenci tajně scházeli. Nejdříve Laurenta zranil nožem a potom ho zastřelil v poušti. Fred s Renée zůstal žít i po smrti Dicka. Všechno mělo být v pořádku, ale nebylo. Fred má pocit, že ho žena stále podvádí. Volal ji domů, když tvrdila, že si bude číst, ale telefon nevzala. Matně si vzpomíná, že z klubu, kde hraje na saxofon, kdysi odešla s nějakým mladým mužem (Andym). Při sexu cítí, že už ho žena nemiluje. Nechce si připustit, že manželku začíná nenávidět. Má vizuální halucinaci, kdy místo obličeje své ženy spatří tvář tajemného muže. Schizofrenie se zhoršuje. Na večírku u Andyho už má vizuální i zvukovou halucinaci dohromady. Jeho mozek stvořil druhé ego. Celý rozhovor s tajemným mužem se odehrává pouze v jeho hlavě! Po příjezdu z večírku domů dochází k rozštěpení osobnosti. Z ložnice odchází ještě jako Fred, ale když se vrací, tak už je tajemným mužem. Proto si Fred u výslechu pořádně nepamatuje, že svoji manželku zavraždil. Tím se dostáváme k těm podivným videokazetám. Záznam na kazetách totiž představuje vzpomínky tajemného muže a Fred si tyto vzpomínky pouze přehrával ve své hlavě u výslechu. Vysvětlím... Při prvním shlédnutí jsme schopni zjístit, že druhá část filmu je snem Freda ve vězení a na konci snu, že Fred je schizofrenikem. Potom si film musíme přehrát znovu buď doma na videu nebo ve své hlavě. Když máme informaci, že první scéna filmu se odehrává po smrti Laurenta a že ho zabil Fred, u kterého se začíná vyvíjet schizofrenie, pochopíme i další scény. V psychoanalýze dům představuje hlavu, takže například rozhovor Freda s tajemným mužem potom dostává nový rozměr. Tajemný muž mluví o Fredově hlavě, ale Fred o svém domě! Tajemný muž: "Vlastně jsem tam i teď." Fred: "Kde že jste teď?" Tajemný muž: "Ve tvé domě (hlavě)." Fred: "To je nějaká blbost!" Tajemný muž: "Zavolej mi (vyvolej mě v hlavě)." Fred: "Jak ses dostal do mého domu (hlavy)?". A díky tomu i lépe pochopíme ty kazety. První kazeta - Tajemný muž je ještě před Fredovým domem (hlavou). Druhá kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale zatím ho nedokáže ovládnout. Fredovo tělo spí. Třetí kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale už ho i ovládne. Fredovo tělo vraždí manželku. Fred si tuto vzpomínku přehrává ve svém domě (hlavě) u výslechu! Kruh se uzavřel. Shrnutí: Fred zabil milence (Dicka Laurenta) své ženy. Z neurózy po zavraždění Laurenta se u něho vyvinula schizofrenie, která přerostla do rozštěpení osobnosti. Jako nová osobnost (tajemný muž) potom zabil i manželku. Za vraždu Renée byl odsouzen k trestu smrti (pozn. Dicka zastřelil v poušti, takže ten byl pro policii a ostatní pouze nezvěstný, protože jeho tělo se nenašlo). V cele se mu zdálo, že jako Pete opustil vězení, prožil jiný vztah se svou zabitou ženou (ve snu Alice) a také, že zabil Andyho jako domnělého dalšího milence manželky. Na konci filmu se probudil.
Marator
Marator
269 bodů
8.5
David Bowie skládá texty tak, že si vystřihuje slova z novin a po náhodném výběru vytvoří skladbu. Podobným způsobem točí některé filmy Lynch. Skládá jednotlivé obrazy podle toho co zažil, někde slyšel, postřehnul nebo jen tak našel v jeho záhadné hlavě a pak to vše smíchá. Pak to dává smysl jen mu v tom lepším případě. Provokuje a nutí diváka, aby si našel v jeho dílech něco svého. Já oceňuji na jeho filmech hlavně tu atmosféru, mystično a hudbu. Protože pan Lynch je MISTR mysteriózna. Lost highway mě v době premiéry v kinech neskutečně zasáhl a ovlivnil. Teď, takřka po 17 letech, kdy jsem film viděl naposled, snímek neztratil nic na svém kouzlu a atmosféře. Opět nad ním přemýšlím a ničeho racionálního se nedostává. Opět ale jsem fascinován a opět mohu říci, že soundtrack je jeden z nejlépe poskládaným, který jsem kdy slyšel.