Harry Potter a Fénixův řád

82%

Komentáře a recenze 48

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 059 bodů
8
Harry opět o nějaký ten pátek zestárl a na celkové kvalitě filmu to jde znát. Vizuální stránka je opět zachmuřelejší než v předchozím díle,ale Harrymu to takto sluší. Příběh je napínavý a nabídne spoustu zajímavých a akčních momentů. Až nedávno jsem si všiml,že ve filmu hraje i Pattinson. Hold člověk se stále učí.
Pete69
Pete69
29 102 bodů
6
Tento díl je trošku ovlivněn Stmíváním ne? No Harry roste, udělal se mu první pupínek na nose a zaplují se mu lýtka. Tento díl považuji za méně podařený. Děj se ale nadechuje aby byl každý další díl jen a jen lepší... Nudný střed není na škodu, když se pak můžete těšit na lepší.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 299 bodů
7
Snímek začíná stejně jako předchozí. Temně a strašidelně. Následně se však atmosféra opět vrátí do svých zajetých kolejí. V kouzelnické škole je tentokrát problém v podobě učitelky. Zavládlo zde diktátorství a nerozum a tak Harry, Hermiona a Ron mají zase co dělat. Nic naplat, tentokrát ale po dějové stránce příběh vypadá o něco chudší, o čemž svědčí i stopáž mající neobvykle něco málo přes dvě hodiny. Plynulost vyprávění je sice zachováno a CGI efekty taktéž neztrácejí na kvalitě, ale prostě tu chybí něco, co by po divácké stránce nově upoutalo. Krapet to tu vypadá, jakoby se tvůrčně už jen vařilo z vody. Scénář se tentokrát zkrátka nepovedl. Není od věci, že se z knihy prostě něco vypustit muselo, ale tady se toho vypustilo zase až zbytečně moc. Inu, jak se říká, není každý den posvícení.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 265 bodů
8
Oproti čtyřce velký krok kupředu. oproti trojce ne tak dobré. Děj je poněkud zhuštěný, ale řekl bych, že se jedná o druhou nejlepší adaptaci Pottera. Konečně se to trochu oprošťuje od knihy, čímž se zvyšuje stravitelnost. Tenhle díl je jako takový krůček k lepším zítřkům. Šestka by s Davidem Yatesem a namakaným scénářem mohla být něco. I když ani tento díl se nedostal ze sevření knižní série, je to přeci jen už o něčem jiném.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
10
Zatím nejlepší Yatesův příspěvek do Potterovic ságy a pro mě zároveň vrchol téhle série, protože následující dva díly mě zas až tak moc nedostaly (vše se ale může změnit s Relikvií part II). 8,5/10
Fingon
16 886 bodů
10
No, tak řekněme si na rovinu, že třetí a podle mně nejlepší díl pětka nepřekonala, ale je na druhém místě. Příběh je sice oproti knize o dost chudší, ale na rozdíl od čtyřky jsou změny zapracovány mnohem citlivě a téměř neruší. Co se mi ale líbilo nejvíce, byly nové přírůstky: K jako vždy úžasné Hermioně (a "co to ze mně vyrostlo za tlamu" Harrymu a "Nevypadám o moc hůř než před tím" Ronovi) přibyla Tonksová, Lenka Střelenka s naprosto úžasným hlasem a úplně šílená Belatrix Lestrangeová, kterou Helena Bodham-Carter zahrála tak úžasně, že jsem až do titulků neměl páru o tom, kdo tu šílenou mrchu hraje...
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
David Yates byl před uchopením se zbytku filmové série o Harry Potterovi velkou neznámou, kdy měl na kontě pouze historické drama Já jsem Tichborne a několik televizních filmů. Yates tak mohl jen překvapit v momentě, kdy byl pověřen režií Harryho Pottera 5 s podtitulem Fénixův řád. Startu nové kapitoly, který nově Harryho Pottera nepasuje jen do role vyvoleného, ale do role, který musí svůj osud vzít vážně a chopit se i role vůdce. Fénixův řád je tím filmem, kde Harry Potter definitivně dospívá a z dětí se stávají dospělí. Yates poté v roce 2007 všem vytřel zrak, kdy Harryho Pottera polil várkou nejen hravých vizuálních nápadů, ale ukázalo se, že umí skvěle vést vážnější a osudovější momenty. Jestli se měl někdo chopit zbytku ságy, Yates náhle působil jako fantastická volba. Série Harryho Pottera vždy dospívala stejně jako její hlavní hrdina, samotní herci již navíc dosáhli či dosahovali dospělosti. Daniel Radcliffe, Rupert Grint a Emma Watson tak mohli roky herecky zrát a dokázat, že dokážou obstát i po boku jmen jako Alan Rickman, Ralph Fiennes či Gary Oldman. Humoru navíc v rámci pátého dílu ubývá, Fénixův řád je tak temnější i osudovější, především ovšem pracuje s temnou stránkou Harryho Pottera. Podepisují se na něm pochyby veřejnosti a častá samota a nebo je v něm cosi zkaženého po celou dobu? Není Harry Potter náhodou Voldemortovi bližší, než se mohlo zdát? Může se Harry Potter vydat na scestí? I díky silnějšímu výkonu Daniela Radcliffa oproti předchozím dílům tyto motivy mohli fungovat. Harry Potter svým pátým dílem definitivně opustil kabát pohádkové fantasy a vydal se cestou osudovějšího a temnějšího podání. Podání, kdy už ani v Bradavicích rázem nemusí být zaručeně bezpečno, podání, kdy vše chvílemi skutečně působí ztraceně. Přesto Fénixův řád pracuje i s motivem naděje, kdy sice pán zla dosahuje schopností, které Harry Potter a jeho přátelé ovládnout nemohou, přesto mají něco, za co stojí bojovat - sami sebe. Přátelé a rodinu, za které skrze lásku stojí bojovat. Samotná láska ostatně v sérii Harry Potter sehrává významnou roli a jde o jeden z nejmocnějších druhů magie. Voldemort prakticky nemá co ztratit, ústřední hrdinové ano. Fénixův řád je poté jediným film ze série, kdy se scénáře nechopil Steve Kloves, ale Michael Goldenberg. Steve Kloves měl již předtím pověst tvůrce, který dokáže vatu uklidit stranou a do filmové scénáře přenést to nejzásadnější, před Goldbergem ovšem byl mnohem složitější úkol. Knižní Fénixův řád je totiž s 800 stranami nejdelší knihou celé ságy a zdánlivě tak Goldberg musel knihu osekávat ve velkém. A ano, několik postav či vedlejších zápletek muselo bez smilování pryč, Fénixův řád přesto dramaturgicky výtečně funguje, po vzoru Klovese se snadno dá vyvolat Goldberg ve scénáři skutečně ponechal jen to nejzásadnější a nejdůležitější (čímž se jen krapet potvrdilo, že jsou knihy Rowlingové procpané vatou) a Fénixův řád v jistých momentech působí dost možná nejvíc dramaturgicky sevřený ze všech dílů série. Od Prince dvojí krve se sice ke zbytku ságy vrátil Kloves, přesto by bylo zajímavé vidět, jak by se Goldberg popasoval se zbytkem série. Patricka Doylea na pozici hudebního skladatele vystřídal Nicholas Hooper a jeho soundtrack se poslouchal skvěle. Byl plný veselejších motivů, zároveň epických a k bojovým scénám neskutečně padnoucích motivů a navíc zvládl výrazně neopisovat od svých předchůdců. Ano, John Williams by nejspíš předvedl ještě větší divadlo, na Hoopera se ovšem nedalo stěžovat. Poslední půlhodina poté jen vyráží dech. Kouzla jsou nejdřív využitá ke kouzelnické bitvě na Odboru záhad a pak i epickému souboji Albuse Brumbála a Voldemorta, kterému se žádný jiný souboj již v rámci série nevyrovnal. Člověk má rázem pocit, že proti sobě skutečně stojí dva nejmocnější kouzelníci své doby, i přes Voldemortův doping v podobě černé magie navíc Brumbál Michaela Gambona dokáže rychle vysvětlit, proč se zrovna Brumbála Voldemort tak bál. V jejich souboji se ostatně pracuje s několika elementy a Yates v rámci kouzelnických soubojů jednoduše dokázal nastavit laťku, kterou už sám překonat nemohl. Ralph Fiennes je pochopitelně jako Voldemort pořád fenomenální, ve Fénixově řádu ho ovšem není zase tolik. Větší prostor zde dostává zcela jiný záporák, kterého je o mnohem snazší nenávidět. Právě Fénixův řád ovšem předvedl, že divák sice může nenávidět postavu, neměl by ovšem zároveň nenávidět i jejího představitele, naopak ho cenit za výkon hodný nenáviděný. Už samotný Stephen King o knižní Dolores Umbridgeové prohlásil, že jde o nejlepšího záporáka od původního představení Hannibala Lectera. A Imelda Staunton byla castingovou trefou. I přes snahu o milé vystupování a zdánlivě nevinný vzhled je na jejím podání už od počátku něco podezřelého, netrvá to ostatně dlouho a Umbridgeová rychle vytáhne drápky, podání Staunton nicméně nešlo nepropadnout. Na malém prostoru navíc dokázala zaujmout i Helena Bonham Carter, kdy její Bellatrix Lestrangeové šlo snadno věřit její šílenství. Nejmilejší je poté fakt, že Fénixův řád ani primárně nestojí na velkolepé akci, s tou se ostatně šetří až do finále na Ministerstvu kouzel (které ve svém představení působí adekvátně magicky). Fénixův řád spíše stojí na dialozích, ovšem na velmi dobrých dialozích, které navíc nutně nestojí na předloze samotné Rowling. Například scéna mezi Harry Potterem a Siriusem Blackem v podání Garyho Oldmana diskutující o tom, že by z nich po dořešení patálií s Voldemortem mohla být skutečná rodina neskutečně funguje. I proto, že mezi Radcliffem a Oldmanem vzniklo při natáčení skutečné pouto, i proto, že Goldbergův scénář chytře pracuje s postavami a jejich tužbami. Zde to se celé opět pěkně stáčí k motivu o tom, že zástupci dobré strany skutečně mají za co bojovat a jsou pro to ochotni i riskovat své životy. A prim pochopitelně hraje i fakt, že jsou hlavní hrdinové teenageři. Teenageři, kteří by rádi prožívali první lásky, zdárně přežili zúčtování se zkouškami a zažívali takový normální život. Jenomže to s Voldemortem za zády a růžovou ropuchou pod vlastní střechou prostě není snadné. Fénixův řád pokládá odpověď na některé zásadní otázky, Harry Potter dostává nějaké nové jizvy a především je náhle jasné, kam celá franšíza doposud vedla a kam ještě povede. Fénixův řád, Prince dvojí krve a Relikvie smrti (respektive její první i druhou část) lze vnímat jako trilogii o definitivním přerodu kouzelnického teenagera v muže, který přebírá zodpovědnost za svůj vytesaný osud a status vyvoleného. Start nové životní etapy Harryho Pottera poté jednoduše v Yatesově podání skutečně nemohl dopadnout lépe. Yates měl totiž mnoho skvostných audioviuzuálních nápadů (i střih je ve filmu neskutečně kreativní), především ovšem pochopil podstatu příběhu a dokázal ho přenést na plátno v bravurní formě. Fénixův řád své době dokázal v jistých případech oslnit i ty, kterým svět Harryho Pottera dosud nic neříkal a vyvolat v nich i zvědavost po zbytku ságy. I to nejspíš znamená, že na sebe Yates tehdy mohl být velmi hrdý....
hrumsrt
hrumsrt
9 127 bodů
10
A jsme za půlkou filmové série s Harry Potterem.. Opět se mění režisér, kdy k sérii se namísto romantického rutinéra Newella nachomýtlo poměrně neznámé jméno v podobě Davida Yatese, který kromě jednoho celovečeráku točil jen pro televizi. Proto šlo jistě o hodně odvážné rozhodnutí, které však jistě došlo k svému přijetí. Ovšem to není tak velká změna, o tu největší se postarala změna scénáristy, kdy si Steve Kloves při pročítání osmisetstránkové předlohy asi řekl, že na tohle nemá.. Volba tak padla na Michaela Goldberga, a tak jde o jediný film ze série bez tradičního scénáristy. A inu nevím jestli by to někdo poznal anebo právě ano. Rowlingová se u páté knihy opravdu rozepsala a tento titul s zářícím světle modrým obalem rozmáchla na rovných 800 stran, čímž se stal poměrně jasně nejdelším dílem série. Proto jeho adaptace musela být jistě oříšek, avšak nutno říct, že Goldbergův scénář je vynikající a skutečně si myslím, že vrátit se k Fénixově řádu Cuarón, jak se kdysi spekulovalo, rozhodně by netratil.. Platí, že většina castingu už je hotová a Yates, tak nemusí dělat příliš stěžejních rozhodnutí, která by později ovlivnila i zbytek série. Reálně nám přibývají jen tři postavy, z nichž jen dvě budou mít vliv na pozdější příběh. Jednou z nich je již tradiční nový učitel obrany proti černé magii, kterým je poprvé v sérii žena, blízká spolukolegyně z ministerstva Dolores Umbridgeová. Nějak se vsadím, že pokud někde je seznam největším filmových šmejdů a nejméně sympatických postav, její jméno bude hodně vysoko. Tahle růžoucí se usměvavá panička je pěkná zmije, která do puntíku plní převrácené pokyny ministerstva, které reaguje na zvěsti o návratu Voldemorta tak, že zakáže studentům kouzlit. Ovšem samotná postava Dolores je možná i tváří celého pátého filmu. Nejde možná ani tak o vliv na příběh jako takový, nýbrž o její téměř kultovní vystupování. Mimo omezování samotné podstaty obrany proti černé magii, tedy obraných kouzel, dokonce má takovou odvahu, že změří profesora Kratiknota nebo si nechá i něco vyvěštit.. Díky upadající výuce a zprávách o návratu Voldemorta musí Harry převzít iniciativu a rozhodne se suplovat tradiční výuku obraných kouzel. A my tak opravdu vidíme, jak je Harry schopný kouzelník a jak jeho postava vyrostla od toho kluka, co nezvládl ani triviální kouzlo levitace. Za ty roky se posunul natolik, že si díky svým schopnostem může hezky potají cvičit armádu na boj s vracejícím se Voldemortem.. Film si drží temnější nádech, který pak Yates postupně v nadcházejících dílech ještě vygraduje. Možná budiž i překvapením, že scénář nepojmul Dobbyho ani žádná famfrpálová klání. Za to nám ale jasně představuje obě strany konfliktu, který už se nám s tímhle dílem naplno rozebíhá. Na jedné straně právě Fénixův řád jako organizaci okolo Brumbála a generace Harryho rodičů a na proti nim stojící armádu smrtijedů, tedy fanatiků, kteří věří, že s Voldemortem bude líp.. Pátý film jde brát jako jeden z těch přímočařejších v rámci série. A současně obsahuje i nejvíce toho kouzelničení, zkrátka série dochází do bodu, kdy všichni už nejsou děti ale plnohodnotní kouzelníci, kteří mají sílu promluvit. Netrvá dlouho a z filmu jde cítit naprosto perfektní balanc mezi světlejšími a temnějšími chvilkami, kdy v jedné scéně hlavní trojice diskutuje s Hagridem o rodině a rázem pomocí dlouhého pohledu do deště nás scéna přesune do Azkabanu.. Pátý film je taková reakce na díl čtvrtý, kdy ti co věří musí přesvědčit ty, co nevěří, že se pán zla vrátil, ovšem kromě Harryho slova žádné jiné důkazy nejsou, takže je jasně vidět, kdo ve "vyvoleného věří a kdo ne". Současně příběh nezapomíná na dramatický finish předchozího filmu, kdy před zraky všech Harry předhodil spolužákovo tělo, tímhle traumatem se pokračuje a váže se na něj hned několik prvků, se kterými by Harry jinak do styku nepřišel. Navíc Yates přichází s prvkem, kdy se Harrymu zdají poměrně živé sny, které jsou náramně podobné tomu, co by se mohlo zdát Voldemortovi. I když pak Lucius Malfoy říká, že "viděl jen, co vidět měl", však nepotvrzuje, že je si Voldemort spojení natolik vědom... Harry se nakonec odhodlá na divné sny reagovat pomocí svojí armády, reálně pošle partičku studentů, kde někteří před pár měsíci ani nebyli schopní zvládnout prosté kouzlo Expelliarmus proti smrtijedům, aby zvrátil události ze snů. Zde nám příběh představuje asi nejdůležitější prvek, tedy věštbu ohledně Harryho, jejíž obsah je nám ukryt. Samotné finále je přehlídkou nejlepších kouzelnických soubojů napříč celé filmové série.. Pátý film toho v sobě má spousty, především se snaží představit i doposud docela skrytý kouzelnický svět mimo Bradavice. Cením Yatese, co z toho vyplodil, že si nelámal hlavu s skřítky či Svatým Mungem a současně dokonale zachoval stěžejní body příběhu.. Pátý film je zkrátka jedinečná jízda, kde nechybí ani hláškující Ron a Hermiona, strasti dospívání a navíc funkční příběh. Jsem možná překvapený, jak dobře Fénixův řád zestárl, že na něm v podstatě nevidím žádnou vadu.. P.S. Flashback do duše Srábuse mě dostává čím dál více. 100%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8.5
Konečně naplno projevená dospělost samotného protagonisty i světa. Drsná, temná a naprosto Harryho charakter testující podívána, která má blízko směřovat k tomu nejlepšímu z této série.
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
8
Harry..."skoro" dospělý