Batman se vrací

78%

Komentáře a recenze 29

8
Druhý Burtonovský Batman se nese snad ještě v temnějším a depresivnějším duchu než díl předešlý. Dopomáhá tomu i postava padoucha Tučňáka a vlastně i atmosféra,která panuje v celém Gothamu. Opět samozřejmě výborná režie a výborný soundtrack od Elfmana. Herci opět zvolení výborně. Nikoho vhodnějšího než DeVita si do role tučňáka nedovedu představit,Walkena mám rád na jakýkoliv způsob a Pfeiffer je jako Kočičí žena v sadomaso obleku děsně sexy. Těžko bych mezi prvním a tímto dílem hledal vítěze. Pro mne jsou stejně kvalitní.
29 851 bodů
6
Podle mě by si Batman zaslužil lepšího soupeře, než tučnáčího muže, ale musím uznat, že atmosféra filmu je dost děsivá a ponurá a to ve mě dojem zanechalo. Tento díl Batmana považuji za spíše průměrný ze všech příběhů. Jako film je to ale nadprůměr, takže 60%.
28 428 bodů
10
Tim Burton a Batman podruhé. Dojem sice kazí fakt, že se už ví co od toho očekávat, ale i tak se jedná o dílo hodné chvály po všech stránkách. Michael Keaton opět nezklamal. Jeho pojetí Bruce Wayna vs. Batmana se do dnešních dnů zopakovat nepodařilo. Scénář přináší nové postavy, nové padouchy, nové dobrodružství. Zkorumpovaný podnikatel Max Shreck, Oswald Cobblepot/Penguin a Selina Kyle/Catwoman. Co postava, to osobitý charakter za doslovně hereckého koncertu jejich protagonistů. Temná atmosféra zachována, i komiksu blízké kulisy. Příběh sice už ne tak silný, ale stále komiksově zásadový. Volné pokračování dopadlo dobře a je věčná škoda, že se Tim Burton nepustil i do třetího snímku, opět s Michaelem Keatonem v hlavní roli a dokonce i s návratem Catwoman. Proč se tak stalo, čímž štafetu převzal Joel Schumacher, je již jiná kapitola.
22 284 bodů
10
Nicholson chybí, ale Pfeiffer a DeVito to dost dobře maskují. Krásný příklad zcela nezkažené dvojky, která jde dokonale ve stopách předchozího dílu, ale zároveň je dostatečně svá, aby nenudila. Pro mě po jedničce nejlepší Batman a neumím si představit, že by mu tento status někdy Nolan sebral.
8
Tučňák je fakt šílený bizár, kdysi jsem ho bral jako plnohodnotného Batmanova protivníka, ale tahle postavička se na ty top záporáky nechytá. Naštěstí je tady ještě pološílená Catwoman a parádní Walken. A hlavně, ta atmosféra předvánočního temného Gothamu je parádní a i díky tomu pod 4 nemůžu.
8
Poněkud překombinované pokračování výborného Batmana, které se hemží velkým množstvím postav, jež hrají osvědčení charakterní herci. Film si však bezesporu ukradla Michelle Pfeiffer, která je v kočičím kostýmu sice možná jak ze sadomaso salónu, ale hraje to skvěle.
8.5
Společně s prvními dvěma články Nolenovy trilogie nejlepší filmový Batman, jemuž ta Burtonova vizuální poetika sedí lépe než předchůdci - bude to nejspíše zasazením do období Vánoc, za jejichž zasněženou fasádou Burton zkrátka nalézá morální špínu a temnotu s dlouhodobou grácií. Skvělý Tučňák DeVito našel pevný balanc mezi karikaturou a skutečnou hrozbou, ukrývající se ve stokách a v bizarních oblecích, a do příběhu náramně pasuje i druhý, jakýsi polovičatý antagonista v podobě Catwoman (s čarovnou tváří nejhezčí herečky své generace). Batman je tak součástí vyváženého charakterního trojúhelníku a vyloženě jen reaguje na činy ostatních (a je jediný, kdo má nejčistší úmysly). Důležitá a skvělá je ale i postava Christophera Walkena, která svými činy svádí všechny dohromady. Závěrečný fight mi sice zase přišel trochu úsměvný a drama moc nefunguje, ale vše vynahrazuje důmyslná vztahová struktura a neopakovatelně morbidní komiksový nádech, na který je za doprovodu Elfmanovy výrazné hudby radost pohledět.
10
Na úspěch Batmana od Tima Burtona z roku 1989 v roce 1992 navázalo volné pokračování Batman se vrací u kterého se krom Michaela Keatona v titulní roli samosebou vrátil i právě Burton. Původně měl Batman se vrací velmi výrazně navazovat na události předchozího filmu, Burton ale nakonec chtěl aby film fungoval sám o sobě a díky tomu jde o film, který se odehrává sice ve stejném světě jako předchozí film a velmi lehce se v něm zmíní události filmu předchozího, toto volné pokračování ale opravdu dokáže zafungovat samo o sobě a právem se nakonec tento film stal také jedním z těch méně proslavených Vánočních filmů, protože i když ve filmu nehrají Vánoční svátky prim tak je do tohoto období zasazen. Batman se vrací sice na svého předchůdce navazuje volně, Burtonova stylizace ale přetrvala společně s Michalem Keatonem. Burton tak v roce 1992 naservíroval depresivní podívanou, která je špinavý Gotham představuje ještě v horším světle než předchozí snímek a má vizuál tak parádně kombinovaný krásu a špínu, že dodnes dost možná patří i nejlépe stylizované Burtonovy snímky. Zatímco minule Batmanovi zatápěl Joker, tentokrát volba padla na Tučňáka. Kolem téhle role se motalo spousty herců od Joea Pesciho po Marlona Branda, sám představitel Jokera Jack Nicholson ale doporučil svého přítele Dannyho DeVita, který zde předvedl dost možná životní výkon. DeVitův tělesně postižený Tučňák je děsivý, velmi snadno vzbudí respekt a jeho plán dostatečně dává smysl. Mezi Brucem Waynem a Oswaldem Cobblepotem ve finále dost možná není takový rozdíl jak by se dalo čekat- Oba jsou z bohaté rodiny, Oswalda se ale jeho rodina už jako dítěte zřekla a nebýt zásahu tučňáků by Cobblepot zemřel a nedožil se své budoucí kriminální kariéry. Tučňák má vlastně důvod svět nenávidět a jeho motivace dává smysl, je ale tak zkažený, zlý a brutální, že úplně v pořádku funguje jako záporák, který dokáže Jokera snadno důstojně nahradit. Menší pokles tu co se týče tohoto rozhodně je, přesto je DeVitův Tučňák parádní protivník. Michael Keaton je zpátky a pokud se dalo minule říct, že jsme více času strávili s Wayneovým alter egem Batmanem, tak zde dostává Bruce Wayne trochu více prostoru. Na rozdíl od Jokera ho zpočátku nespojuje s hlavním protivníkem nějaká spojitost, přesto časem jejich rivalita nabere té pravé gradace. Batman Tučňákovi kazí plány a Tučňák mu proto připraví několik zpětných úderů, které můžou ohrozit jeho budoucnost jakožto ochránce Gothamu. Keaton je sice v obleku Batman cool, daleko více mu ale přece jen jde hrát Brucea Waynea a především jeho románek se Selinou Kyle je prostě odehraný s perfektní chemii, kterou Keaton společně s Michelle Pfeiffer má. Michelle Pfeiffer zde nahrazuje Kim Basinger jako love interest z minulého dílu, zároveň zde ale plní úlohu vedlejšího záporáka/anti-hrdiny. Pfeiffer parádně dokáže předvést přerod z dobrosrdečné sekretářky na svůdnou divošku, která má pořádně ostré drápky. Na jejím latexovém oblečku se možná z dnešního pohledu trochu podepsal zub času, přesto má ale tento oblek své kouzlo a Pfeiffer stejně jako Keaton dokáže parádně ztvárnit jako Selinu Kyle tak její alter ego Catwoman. Ve finále jek tak dost možná škoda, že ani nikdy nedošlo na tehdy plánovaný spin-off, který měl režírovat dokonce samotný Burton. Catwoman v podání Pfeiffer by totiž svůj vlastní film velmi pravděpodobně utáhla..... Christopher Walken má poté jako Max Shreck na rozdíl od Tučňáka a Catwoman handicap v tom, že nemá z komiksů převzatý komiksový základ, protože je postavou vytvořená zcela čistě pro film a jedná se vlastně jen a pouze o chladnokrevného businessmana, jehož jediná motivace je co největší možná moc. Walken ale přesto jako tenhle chladnokrevný narcista bravurně funguje. Původní nápad, který pracoval s návratem Billyho Dee Wiliamse do role Harveyho Denta, který se měl ve finále stát Two-Facem a nastavit kurz pro Batmana 3 by možná byl zajímavější, Burtonův cíl o to aby byl ale Batman se vrací co nejvíc samostatný vyústil ve výtvor právě Shrecka. Pořád se jedná o postavu, která je pouze zlá, Walken to ale přesto uhrál a přece jen se ukáže, že má Shreck nejspíš nějaké zásady i když mu přece jen nevadí si za úspěchem projít pár mrtvolami. Burtonovská stylizace je tu ve finále poznat přece jen víc než v původním Batmanovi a právě Burtonova stylizace má vždy svůj styl a táhne nahoru i jeho slabší kousky (jako Big Eyes nebo Mars útočí!). Kombinace Vánočních svátků a prohnilého města Gotham je ve finále něco tak šíleného, že to ve finále až opravdu bravurně funguje. Zároveň i ve spojení s občasným Burtonovým černým humorem a uvědoměním si, že tu vzniká něco kde jsou tučňáci s raketami na zádech nebo jsou postavy schopné přežít pád z několika budov. Batman se vrací má to štěstí, že pořád čerpá z komiksové předlohy kde je tohle vše možné a proto už se tohle nemusí nechat odsoudit a finální podání funguje už i díky spojitosti s opět bravurní hudbou Dannyho Elfmana. Ve finále je to sice občas možná šílené až příliš, i to je ale kouzlo tohohle snímku, který se právem stává takovou menší opomíjenou vánoční klasikou i když byste si jí v poklidném kruhu rodinném přece jen radši nechali na jindy. Ve finále byl Batman se vrací tak brutální, že McDonald dokonce odmítal prodávat hračky s Batmanem a vzhledem k tomu, že mluvíme o roce 1992 kdy tohle partnerství znamenalo pro Warnery hodně peněz studio poprosilo Burtona aby u svého plánovaného Batmana 3 s názvem Batman pokračuje trochu ubral a natočil více rodinnější podívanou, kde by záření s návrat Keatona, Pfeiffer a Williamse do rolí Batmana, Catwoman a Harveyho Denta/Two-Face (+ plánovaného Robina Williamse do role Hádankáře a Marlona Wayanse jako Robina) bylo méně temnější a brutální než v případě Batman se vrací a vlastně i původního Batmana. A nakonec vše dopadlo jinak... Burton odmítl za takových podmínek svého třetího Batmana realizovat (a tím pádem odzvonilo i spin-offu s Catwoman) a Keaton odešel s ním. K režii Batmana 3 s názvem Batman navždy se tak dostal Joel Schumacher, novým Batmanem se nakonec stal Val Kilmer, Robin byl nakonec Chris O´Donell, Billy Dee Williams byl přeobsazen Tommy Lee Jonesem, místo Robina Williamse dorazil Jim Carrey a Catwoman zmizela úplně a byla nahrazena novou postavu Chase Meridian v podání Nicole Kidman, která v komiksech základ nemá. Pořád si stojím za tím, že Batman navždy a Batman a Robin jako odlehčené komiksovky na úrovni parodie fungují, Burtonovův specifický styl prostě ale nahradit nemohli a fakt, že Batman pokračuje nikdy nevznikl dodnes zamrzí. Nutno ale dodat, že látku jako Batman, který je v komiksech prohnilý brutalitou, špínou a depresivní náladou nejde vykastrovat na úroveň rodinné podívané. Pochopili to i tvůrci a Nolanova Trilogie o Temném rytíři se vydala právě tímto směrem. Batman se vrací je dodnes super sequel a dost možná jedna z nejpamětihodnějších komiksovek, která mohla být bravurním prostředkem jedné z nejstylovějších komiksových trilogií všech dob. Ale na to už nikdy nedojde pokud někdo nezavolá Burtonovi a nerealizuje Batmana 3 po více než třech dekádách. Na světě se stali už i šílenější věci.....
9 335 bodů
8
I třeba jen z toho obsazení je jasný, že tady se míří daleko výše než první film. Co mi vadilo na prvním filmu, je téměř napraveno a já tak mohu prohlásit, že jde o nejlepší Batman film před tím, než značku převzal Chris Nolan! Chci se nejprve odpíchnout od prequelu, kde pro mě měl dva větší problémy - vývoj postav a celou postavu Bruce Wayna. Tady je k mému překvapení zhojeno všechno! Burtonovo gotické pojetí netopýra zůstává zachováno a vyšperkováno, jak to jen šlo. Všechny hlavní postavy jsou zkrátka perfektní! I ten Chris Walken si to dává, jak šéf (David Bowie tam zkrátka je!). Ale celému filmu kraluje duo Catwoman (Michelle Pfeiffer) a Tučňák (Danny DeVito). Oba teda fakt poctivě vynikající a dost možná i nejlepší hrané verze daných komiksových předobrazů. Všichni mají dost prostoru na to ukázat, co v nich je a vůbec i ty samotné postavy vidíme jakoby celé - jejich origin, motivace a všelijaké intrikování. Úžasný špičkování mezi Brucem a Kylou i jejich maskovanými verzemi. Čímž vrcholem je práce s banalitou, jakou je polibek. Někdy z toho až nevkusně číší kouzlo devadesátek, ale tak co, tady o nadčasovost nejde. Skvělá verze Batmana a v rámci té "tupé adaptace" rozhodně adept na nejlepší bat-film. 85%
M3lios
M3lios
9 141 bodů