Vanishing Point

75%

Komentáře a recenze 3

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 387 bodů
8
Jeden z prvních snímků o jedné automobilové honičce policistů s rychle jedoucím motoristou jedoucí odněkud někam, který se vlivem rozhlasové stanice stane u veřejnosti tak populárním, že mu začnou dokonce i pomáhat. Svou popularitu si na námětu vybudoval třeba Burt Reynold snímkem ´Polda a bandita´ (1977). Do dokonalosti však takovou honičku zpracoval kaskadér H.B. Halicki a to svým snímkem ´Gone in 60 Seconds (1974). Rychlá jízda se stala také námětem šílených závodů, který v 70. letech taktéž vzniklo poměrně hodně. Takže tu máme nějakého Kowalskiho osobně dodávající auta a jednoho dne vyrazí na dlouhou cestu z Denveru do San Franciska, ale tentokrát jede opravdu hodně rychle a to údajně kvůli sázce, že to zvládne za dva dny. Takže takový malý výlet poháněný benzínem, nevšední rychlostí a dokonce i svými osobními démony. Není divu, že si ho brzy všimne policie. Celkem tři státy se ho nakonec snaží zoufalé chytit a jenom proto, že je na osamělých silnicích hrozbou. Chytí ho? Naprostý minimalismus vládne snímkem, který v podstatě nemá ani žádný děj. Jen svobodnou jízdu jednotlivce se zoufalou policií za zády a k tomu jeden rozhlasový DJ vyznávající mu v éteru podporu. Nic víc, nic míň. A přesto je to filmový zážitek, u kterého je i doma na gauči cítit horký vzduch s vůní benzínu a prach mezi zuby. Dobře stavěná je i retrospektiva, z kterých se postupně dozvídáme vše o charakteru a minulosti Kowalskiho. Snímek má svá synonyma i určité aspekty, které snímku chybí, ale s tím si poradili další tvůrci obdobných filmových počinů. Tento film zkrátka udal směr a co si budeme povídat, tvůrci se toho drží dodnes.
lamps
lamps
15 155 bodů
8
Společně s Bezstarostnou jízdou jasný pilíř road movie z období, kdy road movie dost možná nejlépe zrcadlila osvobozující hnutí americké kinematografie. Zážitek lehce halucinogenní a morálně uvolněný skrze doznívající hippie éru a zároveň upocený, špinavý a morálně bezvýchodný ve stylu drsných sedmdesátých let a celkové žánrové revolty, kterou nastavilo už nekompromisní zakončení Bonnie a Clyde. Nejde se nijak extra do hloubky a Vanishing Point je především vzrušujícím chromovaným dobrodružstvím na rozpálených dálnicích, kde hlavní hrdina může své minulosti i zákonu, jenž je vám neodbytně v patách, ukázat alespoň na chvíli prostředníček. A funguje to náramně a nesmírně nakažlivě (nemluvě o tom, jak ty neowesternové americké sedmdesátky zbožňuji).
kOCOUR
kOCOUR
7 093 bodů
8
Cesta z města pro dva aktéry - ten druhý cválá v ocelové kůži a přede svému řidiči pod rukama. Mnoho věcí najednou dává smysl, když si člověk za volantem čistí hlavu a v Barry Newmanovi se to všechno odráží přesně v tom neodolatelném švihu sedmdesátých let, kde osobité samorosty vyhlašovali za hrdiny. No vážně. V době nahých slečen na motorkách a zakázaných látek obepíná hmatatelný volnomyšlenkářský reliéf tuhle honbu za svobodou téměř dokonale a příběh v něm nemohl být lépe zakotven. Tarantinova fascinace Dodge Challengerem 1970 je mi najednou o něco bližší, přesto mám dojem, že se Sarafianem prohrál na celé čáře.