Kundun

73%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 372 bodů
7.5
Pěkně ztvárněný film se skvělou atmosférou, skvělými kostými a hudbou. Jinak Příběh čtrnáctého Dalajlámy je známý po celém světe.. proč si ho ale nepřípomenout v tomto výborném zpracování. Prostředí Tibetu na mě doslova dýchlo, takže musím hodnotit vysoko.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 268 bodů
10
Další velkolepý film Martina Scorseseho. Další vizuální (tím Scorseseho stylem) a vypravěčské orgie, kterým lze vyčíst opět jen lineárnost, kterou ale síla námětu a provedení naprosto vyrovnává. Ožehavé a stále aktuální téma atmosféře jen prospívá.
lamps
lamps
15 150 bodů
9
Nemohu než chválit. Scorsese je machr, který by dokázal citlivě a poutavě natočit snad i dětství Saddama Hussaina, a soundtrack od Philipa Glasse je jednoduše fenomenální. A hlavně, film naprosto strhne a plnohodnotně odvypráví historickou etapu v rozmezí nějakých dvanácti let, aniž by výrazněji překročil dvouhodinovou stopáž - říkejte si tomu jak chcete, ale já to nazývám jako umění..
hrumsrt
hrumsrt
9 188 bodů
8
Kromě propletení s gangstery, mafiány a všelijakými zločinci a jejich oslnivého moralizovaní vlastního světa navíc Martin Scorsese pravidelně přichází s filmy s náboženskou tématikou, v níž jakožto skoro-kněz projevuje svůj vztah a obdiv k téhle látce. Křesťanské filmy má queenský velikán přesně dva - Poslední pokušení Krista a novější a divácky nepříliš vděčné Mlčení. Ovšem i přes svůj nejsilnější vztah k "náboženství moderního světa" - křesťanství, jeho nejlepší nábožensky orientovaný snímek je jednoznačně Kundun.. Skromný příběh, kde se opět Scorsese pouští do životopisného vyprávění, v němž ústřední postavou je čtrnáctý dalajlama, držitel svého titulu až dodnes, a díky nešťastným okolnostem i dost možná posledním.. Proč? Scorsese totiž rozebírá dějiny Tibetu v polovině dvacátého století, tedy těsně před okupací Čínou až právě do útěku Dalajlámy do Indie. Dojemné vyprávění o chlapci, který kvůli svému vyvolení a náhodám (nechám na interpretaci někomu věřícímu) již v útlém věku stává následujícím Dalajlámou, tedy vládcem Tiběťanů a to aniž by pořádně uměl mluvit, už je čelním představitelem celého státu a početné církve.. V úvodu jsem si nebyl tolik jistý, co mi Kundun chce povědět a malinko jsem se utápěl v představách o Tibeťanech a jejich životech.. Ovšem pak to přijde, příběh dohání historie... A Čína pod vedením komunistického vůdce Mao Ce-tunga obsazuje pacifistický Tibet, kde si snad každý myslí, že tímhle utrpením dosáhne v příštím životě něčeho nádherného.. Dramatická výpověď o rozpínavé a kruté povaze čínského lidu, který zapříčinil možný prakticky konec celého náboženství a novodobé nevolnictví.. Napínavý příběh plný beznaděje a bezcitnosti, nad kterým bych přál se každému zamyslet.. A následně o to více objevit jedinečnost aktuálního dalajlamy, kterého možná bůh a smrt uvěznili v jeho posledním těle a dojde vysvobození až když Tibet dojde svobody.. Nejsmutnější na tom všem je, jak je tohle krvavé status quo prakticky všem velkým státníkům jedno, jen aby si nerozházeli obchodní styky s Čínou.. Kromě toho jsme Číně dovolili novodobou genocidu muslimského lidu, jehož působení na buddhisticky založeném společenství je "bezpečnostní riziko".. Tohle není film, nýbrž surová výpověď reality, na kterém se podíleli samotní příbuzní čtyřiadvacátého Dalajlámy. I když nejde o kvalitativně a poutavostí o nejlepší Scorseseho snímek, jde o jeho nejdůležitější výpověď světu... "To nejsou Číňani, tohle jsou komunisté." - Vtahující, protože je to pravda! 85%
Klajnik
Klajnik
8 504 bodů
0
Obsahová povrchnost je úmorná v kombinaci s tak pomalým tempem a subtilní režií. Vím, že Scorsese dokáže být velmi stylový, ale vím také, že některé filmy fungují skvěle i bez intenzivní efektnosti - musí to však vynahrazovat kvalitou scénáře, které Kundun nemá. Proč koukat dvě a čtvrt hodiny na něco, co si mohu přečíst za 5 minut? Mám se kochat poctivými kostýmy a scénografií? To je opravdu málo. Na tom film nelze utáhnout, ale právě to jsou primární kvality filmu, zdá se mi ještě po hodině a půl stopáže. Je velké tvůrčí selhání, když se divák i po 40 minutách nudí - natož po devadesáti. Herci jsou občas příliš prkenní a nevěřil jsem jim jejich reakce (např. Jak se Kundun chytl z a srdce, když slyšel špatnou zprávu). 40 min před koncem se to trošičku rozjede, ale nakonec to nezachránil ani závěr. Sere mě, že Tibetu nikdo nepomohl, že ho okupuje diktátorská Čína, která způsobila jistě i nadále způsobuje lidu velké trápení, ale konec filmu není tíživě depresivní -- Naopak mám pocit, jakoby se film snažil vylíčit protagonistův úprk do Indie jako úspěch, což mi přišlo neupřímné. nevím. Výsledný dojem je velmi negativní, ač film rozhodně není ve všech ohledech nekvalitní. Jedná se však asi o projekt, který jsem si od Martyho nejméně užil a nejméně mi toho dal. Nejzbytečnější je asi to správné slovo.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
10
Tenhle film byl pro mně nečekaně milým překvapením od pana režiséra Martina Scorseseho a uchvátila mě jeho úžasná kamera, která vás nějak samovolně donutí se vnořit do toho klidu Tibetu, jeho mandal, zákoutí a světa vůbec pro nás ze západu neznámého. Tuto jakoby plovoucí kameru navíc podtrhuje úžasná hudba Philipa Glasse. V porovnání se "Sedmi lety v Tibetu" vás tento film více vtáhne do prostředí a i atmosféry a systému uvažovaní čínských okupantů, posuďte samy, oba stojí za shlédnutí.