Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec

74%
Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec
Plakát traileru

Patrně nejznámější Greenawayův film je drama o lidské vášni postavené na jídle, sexu a násilí, jehož světové přijetí bylo velmi komplikované. Ve Velké Británii označovala řada kritiků snímek za alegorii všech neduhů vlády a osobnosti Margaret Thatcherové a tuto interpretaci nezavrhl ani režisér. V USA se dlouho jednalo o cenzurním zařazení tohoto filmu, Greenaway byl znovu a znovu vyzýván k sestříhání méně „škodlivé" verze a snímek nakonec bdržel rating X, který náleží pornografickým či extrémně násilným titulům. I přes tuto skutečnost se americké distribuce nakonec chopil Miramax a v Evropě se snímek stal velmi brzy komerčním hitem (především v Anglii a ve Francii).
Děj se odehrává v průběhu devíti dnů v prostředí luxusní restaurace, kam chodí mafián Albert (zloděj) s manželkou (jeho žena). Manželka si zde za pomoci šéfkuchaře Richarda (kuchař) najde obchodníka s knihami, se kterým se miluje na nejrůznějších místech (milenec). Stejně jako v Zet a dvě nuly jsou postavy záměrně typizované a představují karikatury vybraných vlastností a lidských charakterů. Typizované je i prostředí, kde se děj odehrává, které je záměrně stylizované jako divadelní kulisy a obsahuje jen omezený počet prostorů, v nichž se postavy filmu cyklicky pohybují.
Klíčovým motivem filmu je jídlo v mnoha různých podobách, které je nejen ústřední aktivitou postav, ale také charakterizuje jejich základní rysy. Film je doslova přeplněný jídlem - jí se všechno a jí všichni. Greenaway zde vědomě navazuje na hédonismus a žravost tolik typické pro nizozemskou (a vlámskou) malířskou tradici a zároveň se ocitá hodně vysoko na žebříčku nejlepších „foodfilmů" historie (společně s Velkou žranicí/La grande bouffe či Jídlem Jana Švankmajera).
Zatímco opakované žranice citují nejčastěji holandské mistry, tragický a osudový příběh snímku lze vnímat v intencích oblíbených témat a motivů italského malířství. Greenaway zde záměrně spojuje dvě nejdůležitější větve evropského umění do jednoho vizuálně opojného tvaru, za kterým kromě režiséra stojí i výjimečný kameraman Sacha Vierny, kmenový skladatel Michael Nyman a v tomto případě i kultovní módní návrhář Jean-Paul Gaultier, který se postaral o kostýmy.

Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)




Pete69
Pete69
29 697 bodů
8
Tohle bude film, který si divák zamiluje, nebo ho po chvíli vypne. Krásný dekadentní snímek o parchantovi, jeho svůdné ženě a milenci. Kuchař udělá skvělou tečku na závěr. Helen Mirren se toho nebála a její role je hodně odvážná. Film si hraje s barvami jako málokterý, vizuál celkově je osobitý, jakož i celý film. Příběh jedné nevěry okořeněný jedinečným zpracováním.. postupně si mě film dokonale získal.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Přijde mi skoro hloupé tomu vytýkat "hluchá místa", když to je zároveň tak moc geniální.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
8
Velice zvláštní snímek. Po shlédnutí jsem měl smíšené pocity, protože se ve filmu téměř nic neděje, příběh je naprosto jednoduchoučký, ale tvůrcům možná ani nešlo tak o příběh, ale spíše o dialogy a především o formu. Forma tohoto snímku je naprosto famózní, estetická v každém záběru, ikdyž je téměř omezen na cca tři místnosti, ve kterých se odehrává. Po herecké stránce je to přesně obsazené - Gambon exceluje. Hudba je skvost sama o sobě a díky šokujícím posledním 20 minutám se jde bavit i o žánru horor. Dal bych plný počet, protože si to tento snímek rozhodně zaslouží, ale jak už jsem zmínil, po shlédnutí jsem měl smíšené pocity, připadalo mi to jako kdybych se díval na divadelní hru a abych se přiznal, tak jsem se chvílemi nudil.

Dodatečné informace

Původní název:
Asci, hirsiz, karisi ve asigi (více)
  • Francie Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec
  • Francie Asci, hirsiz, karisi ve asigi
  • Francie A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretöje
  • Francie Cook the Thief His Wife & Her Lover, The
  • Francie Der Koch, der Dieb, seine Frau und ihr Liebhaber
  • Francie El cocinero, el ladrón, su mujer y su amante
  • Francie Ha-Tabah, Ha-Ganav, Ishto V'Ha-Meahev
  • Francie Il cuoco, il ladro, sua moglie e l'amante
  • Francie Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare
  • Francie Kokki, varas, vaimo ja rakastaja
  • Francie Kokkurinn, þjófurinn, kona hans og elskhugi hennar
  • Francie Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec
  • Francie Kucharz, zlodziej, jego zona i jej kochanek
  • Francie Le cuisinier, le voleur, sa femme et son amant
  • Francie O Cozinheiro, o Ladrão, a Sua Mulher e o Amante Dela
  • Francie O Cozinheiro, o Ladrão, Sua Mulher e o Amante
  • Francie O mageiras, o kleftis, i gynaika tou kai o erastis tis
Premiéra v ČR:
1. 4. 1996
Země původu:
Francie, Nizozemí, Velká Británie
Rozpočet:
2,3 mil. USD
Tržby:
7,72 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch