Indiana Jones a Království křišťálové lebky

72%

Komentáře a recenze 57

7
Steven Spielberg svou posedlost emzáky přenesl i do Indiana Jonese a dal tak vzniknout nejhoršímu filmu celé série. Řemeslně je film dle očekávání bez chyby - akční scény mají drive a potřebný nadhled. Film je z 85% velmi dobrý,ale těch zbylých 15% udělalo ze závěru filmu totální šaškárnu,která dala facku přímo do tváře všem věrným fanouškům Indiho.
29 851 bodů
8
První a čtvrtý díl jsou pro mě nejlepší. Návrat superakčního pojetí a dobrodružství, to vše okořeněné lepšími efekty, ve kterých se tento novější díl mohl vyhřívat. Šediny neubraly Indianovi na vážnosti, nebo že by dokonce vypadal směšně v akčních scénách. Pěkný akční dobrodružný snímek.
6
Nijak zvlášť mi nevadí proměnění Indyho na důchodce. Sžiju se i s vlepeným sci-fi. Ale je to prostě nuda! Nezajímavé postavy se pohybují v ošklivém CGI světě a úplně zmizel pocit akce a dobrodružství... Nevím, z čeho by tu mělo pramenit něco zajímavého. Průměrný díl seriálu o mladém Indym měl v sobě víc.
2
Starej Indy je definitivně pryč a zbyl jen starej Ford v totálně přiblblým příběhu..Tohle je vážně TEN nejlepší scénář, který Steven dostal do rukou?? Křišťálova lebka rozhodně není pokračováním, na které by mohl být Spielberg zrovna 2x hrdý....4./10
7.5
Nerad to říkám, ale nejslabší díl série, už to z nějakého důvodu moc nefunguje. Určitě to má své momenty, ale je to dost natahované. Na druhou stranu Harrison Ford na to pořád má a strašně mě baví.
8
Třetí pokračování nejlepší dobrodružné série si dalo nelehký úkol - tematicky nikoli navázat, nýbrž dále rozvíjet charakter jednotlivých příběhů, který se vždy odvíjel podle toho, k jakým žánrovým a kulturním zákoutím kinematografie ten který díl zrovna odkazoval, a zároveň v době převažujících atrakcí vzdát nostalgický hold vlastním předchůdcům. Obojí se povedlo. Spielberg od první scény jednak zasazuje příběh do nové etapy plné nových potenciálních vzorců pro dobrodružný film (padesátá léta ve znamení nepřátelství západu a východu, jaderné hrozby a kultury překypující science fiction), jednak vtipně pomrkává na diváka zábavnou ikonizací milované hlavní postavy a formálními postupy, které přímo odkazují na původní trilogii. A z tohoto pohledu se příběh ani zdaleka nerozpadá tvůrcům pod rukama, jak mnozí naznačují, nýbrž suverénně a systematicky zužitkovává všechny naznačené "padesátkové" motivy až k závěrečné mimozemské vsuvce (podobně jako si například dvojka krásně hrála s mytologií bollywoodských, respektive obecně indických příběhů), a současně neustále baví osvědčenou, ale opět vynalézavě podávanou "Indyho" formou (nechybí skoro nic, co bylo hlavními atrakcemi v předchozích filmech), a interakcí staronových postav (Ford se tak trochu posouvá do pozice Conneryho). Jediné, co mi hodně vadilo, je tentokrát výrazná přemrštěnost jinak zábavných akčních scén (důlní vozíky ve dvojce byly taky mimo realitu, ale oproti kopnutí atomovkou a trojnásobném sjezdu obřího vodopádu pořád vypadají jako schůdná turistucká atrakce), méně propracovaní záporáci a občas dost nehezké interiérové prostředí. Ale pořád výsostně zábavné a skvěle zahrané (Ford to táhne jako za mlada, ale dobře ho podporuje i LaBeouf nebo Ray Winstone, jehož postava "trojitého" agenta je dalším suprovým odkazem k padesátým létům) a narvané tolika vtipnými detaily (např. mravenci odnašející po nejobsáhlejší akční scéně zatoulaný klobouk), že ani tohohle Indyho nejde cinefilně nemilovat. Až po světě nebudou chodit velikáni jako Spielberg s Lucasem, těžko už naší generaci někdo takhle suverénně nevrátí do dětských let...
10
Jsem nostalgik a Harrison Ford na to po těch letech stále má. Díl který sazí na spoustu pomrknutí a už od mých 8 let funguje jako (dočasné) finále maratonu celé série.
5.5
Po devatenácti letech čekání jde jen o méně podprůměrný film z historie Indiany Jonese. Kvalit předchozích dílu ani náhodou nedosahuje.
9 335 bodů
6
Najdeme v režisérské tvorbě Stevena Spielberga hodně značek, které byly obrovskými komerčními hity, nebo mají za sebou velkou fanouškovskou základu, anebo dokonce uspěly i kvalitativně.. Ale je to právě série s Indiana Jonesem. která natřikrát zvládla pokořit všechny tři zmíněné cíle a stala se jasnou kultovní značkou. Skutečně Indiana Jones už zformoval hned několik generací a i po více než 40ti letech k sobě dokáže lákat další mladší diváky. Není tak nijak troufalé tvrdit, že jde o nejlepší dobrodružnou sérii všech dob, kdy samotný první film s legendárním archeologem je podle mě tou absolutní žánrovou špičkou.. Indiana Jones nikdy nebyla série, kterou měl Spielberg v plánu dělat, viděl se úplně jinde, o čemž jsem podrobněji vyprávěl především u prvního filmu ze série. Ovšem dnes po letech si tenhle věčně usměvavý chlapík, který pořád dokáže diváky upoutat svými novými kousky, naplno váží důležitosti Indiho v rámci svojí kariéry a těší se oblibě jakou má napříč generacemi.. Původní plány vždycky mířili k trilogii a to už vůbec než ještě vznikl první díl, proto nebylo nikdy na pořadu dne, že by se Indiana ještě vrátil, protože nebyla nikde ta klíčová Lucasova vize, který poháněla celou sérii. A tohle Spielberg respektoval a navždy bude svému kamarádovi vděčný, že mu všechno takhle krásně připravil.. Indiana Jones byla extrémně oblíbená série, a jak šel čas, tak ta generace, která jako malá vyrůstala na dobrodružstvích nejznámějšího archeologa, se dostala i v Hollywoodu ke slovu.. Takže se po letech občas nějaký mladší režisér připomněl do médií, že byl vždycky fanouškem a v šuplíku mu leží nejeden pracovní scénář.. Mezi nejznámějšími návrhy jednoho dílčího dobrodružství byl i třeba Chris Columbus.. Ale jak čas šel dál, herci stárnuli a nikdo nepřišel s nápadem ani odvahou obejít Lucase vypadalo to, že Indiana Jones se opravdu zastaví na plánovaném trojlístku.. Až se k tomu dostal David Koepp, který po důkladné rešerši všech návrhů od všelijakých známých tvůrců pospojoval svoji verzi čtvrtého dobrodružství, s níž jak Ford tak i Spielberg souhlasili a rozběhli celý projekt.. Bylo hodně možností, co představit, a jak k Indiana Jonesovi přistoupit, kdy tou nejlogičtější se asi zdálo dělat něco podobného jako v případě třetího filmu, tedy spojit starší a mladší krev, akorát že Ford byl ještě relativně ve formě i když ve skutečnosti o pár let starší než byl Connery v době natáčení třetího filmu.. A možná někde v alternativním vesmíru takový film vznikl a divák viděl prakticky podobný koncept jako v třetím filmu akorát Indiana Jonese zde byl v opačné roli. Ve skutečnosti se ale tvůrci rozhodli v takový mix a i když zde je mladší "Jones", tak původní Indi ho k ničemu vlastně nepouští a nějak spíše působí jako podobná vedlejší postava jako Kraťas, akorát bez veškerého kouzla... Problémem by ani tak nebyla tahle dílčí rozhodnutí, která se pokoušela vyrovnat předchozím filmům, ale nikdo nebyl ochoten nikde ubrat a něco změnit. Čtvrtý Indiana Jones má největší problém v příběhu a magickém předmětu okolo něhož se točí. Ve dvou předchozích případech (Chrám zkázy je trošku specifický) si tvůrci zvolili dostatečně atraktivní předmět, o němž navíc panuje docela dobré veřejné mínění. Tady se to nepovedlo... Křišťálová lebka je nic, nemá žádné poutavé tajemství nebo mystický příběh v pozadí. A diváka absolutně nefascinuje.. Proto i třeba motivace zúčastněných postav nejsou tak pochopitelné a ve velkém fungují vykonstruovaně jen pro potřeby filmu.. I když se třeba vrací staré známé postavy, tak jde někdy jen o takovou iluzi, kterou obecně u filmových sérií nemám rád. Mohli tvůrci přivést tolik postav, které se nám napříč předchozí trilogií představili, ale oni si namísto toho vyberou nové, které ale uměle poutají k minulosti hlavního hrdiny a diváka se snaží na základě ničeho přesvědčit, že mají s Indiana Jonesem nějaký vztah, či nevyřečenou minulost.. Ani nevím zda si všichni uvědomují, že už nejsme ve čtyřicátých letech, a proto není možné stát proti nacistickým vojákům, kteří zase měli pro svoji tužebnou honbu za mystickými předměty nějaký podtext, takže i když protivníci nejsou němečtí důstojníci, oni by jimi klidně být mohli protože prakticky nevykazují žádné typické znaky, aby tomu bylo jakkoli jinak.. Takže i když má zdejší zlo jasnou tvář v podobě bezpohlavní Cate Blanchett, tak za celou dobu dostatečně nechápu o co jim jde.. Čtvrtý Indiana Jones toho postrádá příliš, aby se vyrovnal svým předchůdcům. Nemá onu dobrodružně prozkoumávající část, která tu zase chybí třeba proto, že mytologie okolo Křišťálové lebky neexistuje.. Takže film se snaží sázet především na akci, která je opravdu docela nápaditá a má za cíl třeba hodně interagovat mezi postavami a vhodně míchat jejich vztahy, jenže jakoby pokaždé šli tvůrci o kousek dále než je vhodné, a tak nakonec působí úplně každá akce nějak nevkusně a dlouho přešlapuje namístě.. Je nakonec smutné jak prázdně a na zakázku čtvrtý film funguje, i když docela uspokojivě uzavírá životní cestu Indiana Jonese, o kterou jsem úplně nestál, nemám na celý příběh tolik vzpomínek a nevybaví se mi jeden vyloženě pozitivní moment ve spojitosti s filmem. Takže nějak spíš to jediné proč se nedá na čtvrtého Indiho zapomenout je až kontroverzní závěr, který definitivně překročil hranu mezi fikcí a reálností.. Ale že by mi vadilo, že film existuje rozhodně ne. Jsem rád, že se to tvůrci rozhodli zkusit, i když pozdě, i když zbytečně, umlčely diskusi.. 60%
9 025 bodů
8
Asi budu jeden z mála, kterým se to líbilo, ale vlastně tu jde všechno. Indy zestárnul, ale v srdci je to stále mladík, který má odvahy za třicet. Shia celkem obstojně sekunduje a nebýt toho přepáleného finále, které je až moc Sci-Fi, tak dám možná i víc procent.