Kapsy plné dynamitu

76%

Komentáře a recenze 7

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7.5
Sergio Leone a Ennio Morricone.. dvojice, která patří k sobě, ale zase tolik toho bohužel nevniklo.. dobrého pomálu.. Mezi mé nejoblíbenější filmy vůbec, patří jejich "trilogie" westernů s Clintem Eastwoodem: Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc, Hodný, zlý a ošklivý. Kapsy plné dynamitu se odehrávají za Mexické revoluce, příběh dvou hlavních hrdinů jaksi nedomyšlený, jako by režie tápala, co s nimi. Přitom ale divákovi servírují jednu perfektní scénu za druhou, to vše samozřejmě s perfektní hudbou v pozadí. Na film se strašně dobře dívá, ale příběh je za mě zmatečný a hraje druhé housle.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
8
Sergio Leone a Ennio Morricone. Tato jména ve spojení už hovoří za vše. Máme tu další drsný a zároveň zábavný spaghetti western, který opět slibuje podívanou, jakou známe už od dob dolarové trilogie či z naprostého filmového spaghetti westernového fenoménu 'Tenkrát na Západě'. A tady vlastně nastává takový malý zádrhel. Svojí atmosférou, technickými postupy a zábavným aspektem snímek nemá čím překvapit. Ale to vůbec neznamená, že by to byl v daném žánru špatný film. Ba naopak. Opět se zde ukazuje naprostá Leoneova genialita v plné velikosti. Sestřih obrazů a zvuků stále vytváří neskonale skvělou podívanou, která patřičně hýbe dějem. Máme tu dvě hlavní postavy. Obyčejného, a jak se říká, vyčůraného, zlodějíčka, a tzv. mistra dynamitu využívající své schopnosti ku prospěchu svému. A jejich příběh se odvíjí na pozadí mexické revoluce, což dává šanci také dramatizaci a politickému poselství. To vše smíchané s patřičnou dávkou humoru. I tak scény poprav mexických revolucionářů šokují stejně intenzivně, jakost scény německého holocaustu u jiných snímků. Je to však jen nutný doplněk pro lepší uchopení doby, kdy se děj odehrává. Nechybí tu samozřejmě ani nelogické situace. Například scéna, ve které se uprostřed ničeho opravuje prostřelená motorka. Ale proč s tím otrávit. Snímek není tak známý, jako ty výše zmíněné, což je vcelku škoda. A jen tak pro zajímavost. Zahrál si tu i italský herec Rik Battaglia, kterého známe převážně z několika německých mayovek v rolích padouchů.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Špagety to jsou, ale silně nad rámec westernu. Leone zapojuje širší škálu motivů než doposud a rozvíjí například téma války (revoluce), které načal v Hodný, zlý a ošklivý. I přes to, že jde tento film dost dobře označit za zdlouhavý, jsem se vůbec nenudil. Ale chybí mi tam Wallach, pro hlavní roli by byl jako dělaný.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Každý žánr má víceméně jednoho stěžejního tvůrce, který daný žánr proslavil nejvíce. Co se týče westernů toto prvenství pravděpodobně patří Sergiu Leonovovi, jelikož 5 z jeho 8 filmů spadá do žánru westernu a tituly jako kompletní Dolarová trilogie (Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc, Hodný, zlý a ošklivý) a Tenkrát na Západě patří mezi vzorové filmy tohoto žánru. Krom těchto zmíněných 4 filmů je tu ale ještě jeden western Sergia Leoneho- Ten, který je tak trochu neprávem zapadlý právě ve stínu svých slavnějších bratříčků a kterým Sergio Leone definitivně udělal pápá westernovému žánru. Je to titul Kapsy plné dynamitu Na Kapsách plných dynamitů Leone pracoval už během finišování Tenkrát na Západě a společně s Tenkrát na Západě a pozdějším Tenkrát v Americe patří Kapsy plné dynamitu do neoficiální Americké trilogie (původní název filmu měl dokonce být Tenkrát za revoluce!) ve které se Leone chtěl zaměřit na zásadní momenty vývoje Ameriky. Leone poté sice Kapsy plné dynamitu napsal a měl je produkovat, režírovat ovšem tentokrát nechtěl. Leoneovi se zde podařilo naprosto věrohodně vybudovat přátelství mezi dvěma zcela odlišnými lidmi, kteří jsou zdánlivě odsouzeni k vzájemnému se zničení, osud to ale ve finále chce jinak. Zatímco Juan Miranda je očividně bídák od kosti, John Mallory má ve finále velmi dobré úmysly a i když se nejdříve snaží Miranda využít Malloryho vzhledem k jeho vyhlášenosti v kategorii teroristů a využít ho ke svému snu o vykradení banky, karta se rychle obrátí. Juan se tak proti své vůly stane hrdinou revoluce, časem se v něm ale přece jen začne probouzet jeho světla schránka a především zde skutečně dochází k pečlivě věrohodně budovanému přátelství, ale ne zas takovému aby zavánělo homoerotikou. Jednoduše proslulý Leoneho balanc. I zde se nezapře Leoneho autorský perfekcionistický rukopis, kde se opět jede na celky, dlouhé protáhlé a především vizuálně úchvatné záběry a především je tu opět naprosto bravurně nastavovaná atmosféra díky, které se pozná, že už má skutečně divák zkušenost s někým, kdo si westernový žánr ošahal. Kapsy plné dynamitu jsou ve finále i přes své dobové zasazení možná trochu odlehčenější než zbytek Leoneovy tvorby i přes to, že ani zde nechybí naprosto vážné a drsné momenty. Zároveň mají co se týče výpravy možná Kapsy plné dynamitu větší měřítko než ostatní Leoneho westerny (nejlépe se to srovnává s Hodný, zlý a ošklivý), přece jen jsme ale už zvyklí na to, že Leoneovi stačí víceméně malé měřítko a přesto dokáže diváka dostat do kolen. Kapsy plné dynamitu jsou tak sice větší, výpravnější a do jisté míry akčnější (co se týče Mexické revoluce se zde dostaneme i do bitevních řad), Leone ale překvapivě dokázal ještě větší představení předtím s menším měřítkem. Nic to ale nemění na tom, že jsou Kapsy plné dynamitu bezpochyb velkou epickou výpravnou záležitostí. Zároveň mají Kapsy plné dynamitu oproti předchozím Leoneho westernům menší tempová zaškobrtnutí, což je věc na kterou od Leoneho nejsme zvyklí (Hodný, zlý a ošklivý má 166 minut, zatím poslední Final Cut Tenkrát v Americe 240 minut a čtyři hodiny nikdy neutekli tak rychle!) a je to překvapivé. Ten film se kdovíjak neloudá, jako jedinému v rámci Leoneho tvorby by mu ale možná prospěl menší výstřih pár momentů. I po stránce vizuálu jde ale opět o překrásný Leoneho film a s kameramanem Giuseppem Ruzzolinim si vizuální stránku klasicky pohlídal. U Leoneho filmů jinak nesmí chybět Ennio Morricone a jeho další famózní soundtrack, který se opět nádherně poslouchá. I tohle dělá z Kapes plných dynamitů něco víc než pouhou fajn věc a jde o další velmi povedenou westernovou klasiku, která jen nedosahuje vrcholu. Leone se možná nerozloučil nejlepším westernem, zato ale rozhodně v nejlepší formě. Bravurní dobrodružná jízda s povedenou hlavní dvojicí a symbolická tečka za Leoneho westerny v definitivně posledním období Divokého Stojím si za tím, že šlo z toho všeho ať už po stránce emocí nebo zimomrávek ještě o kus víc, přesto jsou ale Kapsy plné dynamitu důkazem, že Leone snad opravdu v životě nenatočil špatný ba alespoň průměrný film. A i to z něj dělá jednoho z nejvýznamnějších filmařů historie kinematografie.....
Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
4
Zdá se, že zde velikánovi došel dech nebo elán. Je to velký film, ale postavy (ani jejich úsilí, tedy děj), mi nepřišly tak poutavé. Furt mám asi radši, když se westerny odehrávají ve vzdálenější minulosti, než kterou je mexická revoluce z roku 1910, ale jistě bych si užil i tento zapata western, kdyby byl poutavější.
avenis
avenis
8 137 bodů
5
Ať už pod kterýmkoliv názvem, je to příliš dlouhé, obzvláště v závěrečné fázi boje. A to prý Sergio Leone odstranil ještě dalších 40 minut děje! Roda Steigera znám spíš jako staršího muže a proto je tato jeho mladší podoba celkem zajímavá. Z mého pohledu herecky převálcoval Jamese Coburna. Téma specifického přátelství, které je v Leonových westernech stěžejní, má obvyklý vývoj a scény s dynamitem vnáší do děje trochu neobvyklosti. Naopak kulomety a jiné prostředky hromadného zabíjení mi dojem z filmu kazí. Také extrémně zpomalené vzpomínkové scény mladé trojice nejsou zrovna příjemné. Takže nejpoutavější je začátek v dostavníku a Juanův monolog pod stanovou plachtou. (4.8.2022)
Floridsky
4 376 bodů
6
Škoda. Nejslabší Sergiho western.