Soupeři

73%

Komentáře a recenze 5

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Každý významný režisér měl za sebou svůj debut. Pro Ridleyho Scotta to ještě před Blade Runnerem a Vetřelcem byli Soupeři. Už u něho Scott projevil svůj výrazný talent pro vizuální vyprávění, kdy se svým svým režijním debutem uvedl jako tvůrce, který má filmovému světu co nabídnout. Když si člověk uvědomí, co vše Ridley filmovému světu daroval, všem je okamžitě jasné, že Soupeři byli předzvěstí výrazné práce výrazného tvůrce pro kinematografii. Už u Soupeřů Ridley předvedl svůj výrazný vizuální cit, který byl v pozdějších letech u jeho tvorby tolik výrazný. Harvey Keitel a Keith Carradine byli tehdy pro Ridleyho Scotta tou pravou castingovou volbou, kteří do svých rolí dali to nejlepší a procítěný konflikt dvou šermířů tak fungoval přesně tím ideálním způsobem. Scottův celoveční debut působí skutečně procítěně, dojmem, že do konfliktu dvou odvěkých nepřátel dává dostatečně moc. Film je možná až příliš silných témat, jehož témat Scottův celovečerní debut nedosahuje, minimálně solidní základ je ovšem cítit. A Scottův debut je v mnoha ohledech tím správným způsobem emocionálně působivý. Soupeři v podstatě vyznívající jako typický film Ridleyho Scotta. Vizuálně působivý s myšlenkami, které více či méně působí na diváka. Ridley ovšem už při svém debutu dokázal solidně prodávat atmosféru, pocit, že se skutečně vracíme do časů Napoleona. Výpravou, kostýmy i dobovou atmosférou. Nedá se přitom vyloženě říct, že by se Ridley u svého debutu u diváka krve dořezal. Stěžejní roli sice v Soupeřích hraje nenávist, oněch konfrontací dvou důstojníků ovšem ve finále není vyloženě mnoho. Velmi snadno se dá dokonce argumentovat, že se v jistých momentech v tom filmu ´´ neděje nic ´´. Teprve finále dostojí potenciálu, kterého tato adaptace románu Josepha Conrada mohla dosáhnout. Jde vlastně o Ridleyho v rozjezdu, už zde se ovšem i díky získání ceny za nejlepší debut na Filmovém festivalu v Cannes provedl jako tvůrce se solidní budoucnosti. Ridley Scott přitom nikdy nepatřil mezi režiséry se zcela automaticky znatelným rukopisem, právě solidní vizuál a především bravurní práce s herci je u jeho filmů v podstatě denním chlebem. Každý šermířský souboj je pojat trochu jinak a finále je skutečně silné. Menší potíž možná tkví v tom, že cokoliv co předchází finále zase tak moc silné není, přesto šlo pro Ridleyho Scotta o solidní tvůrčí start, kterým naznačil, že skutečně předvede velké věci. A v současnosti po filmech jako Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, Černý ještřáb sestřelen, Hannibal, Království nebeské, Americký gangster či Marťan všichni víme, že Ridley velké věci předvádí dodnes. I přes pár lehkých přešlapů. Solidní debut, který sice má své mouchy, skutečně ovšem předvedl výrazný tvůrčí talent, který dnes stále točí film za filmem. Soupeři jsou vizuálně půvabný film, který možná potenciál námětu nevytěžil na 100%, i po 45 letech ovšem obstojí u diváka úplně v pohodě.....
hrumsrt
hrumsrt
9 284 bodů
6
Prvně, na mě to vůbec nepůsobí jako z 70.let. Ať už tím, jak dobře je to udělané, či že oba hlavní představitelé dnes nevypadají, jakože je to téměř 45 let! Spíš než jako válečné drama, to ve mně budilo dojem snad až jako nějaký absurdní, či ruskorealistický epos. Z hlediska vizuální stránky je to vskutku perfektní dílo, nicméně děj je tady tak banální, že se zase všechno opírá o výkony hlavních aktérů. Oba jsou to magoři, obzvláště teda Feraud (Harvey Keitel)... Ale mě se do toho nějak nepodařilo proniknout, je to celé takové ladné pomalé a často, i přes krátkou stopáž, poněkud nudné. Není tam jaksi nic, co by mě "poslalo do kolen", pořád si to jede to svoje. 65%
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
9.5
Velmi pěkný film o souboji trvajícím celé napoleonské války. Scénář (Gerald Vaughan-Hughes) vznikl na motivy povídky Josepha Conrada "Duel" a dost se povedl. Režie Ridleyho Scotta je dobrá. Keitel i Carradine zahráli oba soupeře uvěřitelně a film mě doopravdy zaujal, nejen vztahem mezi oběma hlavními postavami, ale i zobrazením okolí obou hlavních hrdinů. Děj se odehrává v rozmezí ca. 15 let a prostředí je velmi rozmanité a kostýmy (Tom Rand), výběr lokací, kamera (Frank Tidy) se snaží předvést nám dobu napoleonských válek velmi věrně. A podařilo se jim to. Hudba Howarda Blakea se mi taky líbila.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
8
Tak jsem po letech shlédnul debut slavného režiséra 2 roky před legendárním Vetřelcem, což byl druhý Scottův film v poředí. Kvalit Vetřelce zdaleka nedosaženo, ale ta atmosféra je úžasná a herecké výkony jakbysmet. Posedlost chlapů svým malým egem v kombinaci s válkou je zde rozkryta v mnoha variantách a tíže vymanění se z těchto konvencí jež vysávají život je zde přímo hmatatelný. Ona doba Velké francouzské revoluce a následně Napoleona musela bejt peklo, ne o mnoho menší než jakákoliv velká bitva v Rusku.
výfuk
výfuk
2 975 bodů
7
Když už se jednalo o Scotta bylo mi předem jasné, že zázraky čekat nebudu. Napoleonská doba byla plná krve, ale Ridley si vybral krev pouze dvou mužů stejné národnosti, ale jedním sporem o cti. Čest je silná věc a v této době byla téže. Ridley má u mne plus, že snímek měl jen hodinu a půl hodiny, protože by bylo zbytečné na dvě hodiny táhnout jeden krátký příběh. Nádech Bídníků mi dodal sílu ve víru, že Ridley po Gladiátorovi vytvoří něco u čeho bych neusnul. Soupeři je opět film, kde mě Ridley nějak neosvítil a i když se i zde najdou nudné pasáže. Oproti Blade Runner a Americkému gangsterovi se jedná o jeden z jeho nejlepších snímků.