Saló aneb 120 dnů sodomy

55%
Saló aneb 120 dnů sodomy

Poslední dílo skandálního filmaře Piera Paola Pasoliniho je inspirováno románem markýze de Sade, přemísťuje ovšem děj do fašistické Itálie. Čtveřice vysoce postavených mužů si přiveze do paláce skupinu chlapců a dívek, kteří jim po následujících několik měsíců budou pod taktovkou čtyř prostitutek sloužit jako prostředníci k naplnění všech rozkoší - včetně těch nejzvrácenějších! Absolutní moc, kterou nad svými obětmi mají, je vede až k samé hranici únosnosti, za níž už se ztrácí veškerá lidskost a zbývá jen syrová brutalita a perverze... (oficiální text distributora)




Fingon
16 886 bodů
8
Snad ještě nikdy jsem neviděl odpornější film. Jako film je to příšerné, naprosto nekoukatelné (zvláště druhá část), pokud nejste úchylové, tedy jasný odpad. Na druhé straně je to podobenství o zneužití moci - a žádný údernější film snad ani není.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
2
Co u tohoto filmu hodnotit? Snad jedině tu kultovní auru, jinak je to děs, běs, úchylnost a zřejmě to nejděsivější, co kdy můžete vidět. Mimochodem český dabing mi k tomu vůbec nesedí.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Film morálně spletitý jako osobnost jeho provokativního tvůrce - lze ho snadno zavrhnout pro kýženou skandálnost a zobrazování společenských tabu, těžší je ho přijmout jako neskrývanou satiru, která mnohem více zesměšňuje než samoúčelně šokuje. Nedívá se na to dobře a Pasolini skutečně atakuje ty nejnižší lidské pudy, ale činí tak s nezpochybnitelnou uvědomělostí a v rámci neustálého podrývání výchozí interpretace - čtyři magoři se uspokojují absolutní mocí a proměňují své vězně ve zvířata. Námět na pomezí renesance (Danteho schéma Pekla, architektonický ráz vily) a moderní hrozby fašismu a konzumerismu totiž dělá zvířata ze samotných mocipánů, kteří nikdy k uspokojení nedojdou a jednají směšně vůči sami sobě, zatímco převážně anonymní oběti jsou poslušnou spotřební masou a ohroženou budoucností lidstva. S tím souvisí fakt, že Saló vlastně není vůbec psychologické - od všech postav si musíme držet odstup a v závěrečné šmírovací fázi je divákovi jasně dáno najevo, že to on provozuje nevědomky voyerismus a sám čerpá, byť i nevědomky, potěšení z šokujících a symbolických výjevů. Je to vlastně dokonalý 'loutkový' film, kde je vše sestaveno ve prospěch samotného sdělení, a zkrátka se to nesmí brát smrtelně vážně. Samozřejmě bych se na to znovu jen tak nepodival a to schéma se občas utápí v mechaničnosti, ale z pohledu nátlaku na diváka a vyvolání názorové odezvy tohle kontroverzní dílo zkrátka nemá moc konkurenci.


Dodatečné informace

Původní název:
Salo, or The 120 Days of Sodom (více)
  • Francie Saló aneb 120 dnů sodomy
  • Francie Salo, or The 120 Days of Sodom
  • Francie 120 dagar av Sodomi
  • Francie Die 120 Tage von Sodom
  • Francie Salo, avagy Sodoma 120 napja
  • Francie Salò eller Sodoms 120 dagar
  • Francie Salò, eller Sodoms 120 dagar
  • Francie Salò, o las 120 jornadas de Sodoma
  • Francie Salò o le 120 giornate di Sodoma
  • Francie Saló o los 120 días de Sodoma
  • Francie Saló, o los 120 días de Sodoma
  • Francie Salo, or the 120 Days of Sodom
  • Francie Salo ou les 120 journées de Sodome
  • Francie Salò ou Os 120 Dias de Sodoma
  • Francie Salò - Sodoman 120 päivää
  • Francie Salo ya da Sodom'un 120 günü
  • Francie Sodoman 120 päivää
Země původu:
Francie, Itálie
Tržby:
0,02 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné