Věčný svit neposkvrněné mysli

83%

Komentáře a recenze 26

8
Zajímavý člověk je ten Michael Gondry o čem vypovídá i jeho sbírka natočených filmů. Věčný svit neposkvrněné mysli je,ale určitě jeho numero uno,kterým by se měl prezentovat. Zajímavý a velmi originální nápad s vynikajícím Carreym v hlavní roli dělá z toho snímku zajímavý kulturní zážitek. Jim aspoň opět ukázal,že umí víc než pitvořit ten svůj gumový obličej.
29 851 bodů
7.5
Tak tento scénář je rozhodně jeden z nejosobitějších, nebo z nejoriginálnějších.. scénárista je buď génius, nebo měl v hlavě totální zmatek, který se mu podařilo dostat až do zajímavého filmu. Skvělá Kate Winslet i Jim Carrey, který se velmi dobře předvedl ve vážnější roli. Film určitě stojí za shlédnutí.
10
Zdaleka nejlepší Gondryho film. Kaufmanův scénář skvěle kočíruje jeho jindy poněkud bolestivě viditelné nedostatky, Carrey je zcela zbavený komediálního pozlátka a atmosféra teče plným proudem. Úžasný zážitek.
10
Další originální námět z pera Charlieho Kaufmana a netradičně pojatá režie Michela Gondryho dali vzniknout zajímavému a jedinečnému snímku o osudové lásce. Takový film tady ještě nebyl a je jen dobře, že vzniknul. Jeden z nejlepších filmů roku 2004. 90%
10
Surreální a plná snadno rozpoznatelných narážek na klasická literární i filmová díla podívaná má všechny předpoklady stát se kultovním dílem. Film má skvělou kameru a nápaditou režii, která nenechá nikoho na pochybách, že si všichni tvůrci s filmem vyhráli. Herecké výkony nelze označit jinak než za vynikající. Jim Carrey předvádí soustředěný herecký výkon a občas i báječně improvizuje, ale jeho dřívější živelnost je tentam, Kate Winslet je femme fatale která místo nejistoty, kterou v ní máme vytušit předvádí naopak suverénní gejzír spontánnosti, Elijah Wood se svým hodně zvláštním zjevem zvládne i pěkně ujetou fetišistickou vložku, Kisten Dunst dokazuje zvládnout i na malém prostoru příjemně uzavřený smysluplný výkon, za to Mark Ruffalo bohužel opět nemá co hrát a specifickou třešničkou na dortu je chameleónský Tom Wilkinson v roli šéfa Lacuny jako nevypočitatelně inteligentní mefistofeles. Film posbíral řadu cen a byl nominovaný na Oskary i Zlaté glóby v hlavních kategoriích, ale musel se sklonit před Pánem prstenů, přesto patří mezi důležitá díla filmové historie.
10
Jim Carrey je pochopitelně vnímán především jako komik, pomáhá tomu nejen jeho ikonický gumový obličej, ale i výčet známých komediálních hitů od Ace Ventury přes Blbý a blbější po Božského Bruce. Byla by ovšem chyba Carreyho vnímat pouze jako herce, jenž je pouze dobrý komik a nic víc. Dokázal to nejen v Truman Show, dokázal to nejen v Muži na měsíci, ale dokázal to i ve Věčném svitu neposkvrněné mysli. Vím, který Carreyho oficiálně definoval jako víc než pouhého vynikajícího komika. Především ovšem v roce 2004 v režii Michela Gondryho vzniklo do detailů dokonalé mistrovské dílo s neskutečně lidským scénářem, kde božskému Jimu Carreymu sekundovala dokonalá Kate Winslet. Charlie Kaufman tehdy přišel s dost možná s jedním z nejlidštějších scénářů všech dob, který je prostě nemožné nemilovat. Věčný svit neposkvrněné mysli je přesně ten typ filmu, který za pochodu dokáže u diváka vystřídat bohatou várku emocí, jakoby přesně reflektoval, jak střídavé a komplikované emoce ve vztahu fungují. Vynikající příběh stojící na dokonalém scénáři, který byl následně převeden do filmové podoby skrze šikovné ruce Michela Gondryho. Gondryho kreativní vizuální styl čerpal z jeho kořenů tvorby videoklipů a i díky němu byl ten svět z Kaufmanova papíru převeden do tak živé a fascinující podoby. Dokonalá výprava, fantastický vizuál, soundtrack Jona Briona, který je schopen v divákovi probudit též neskutečnou várku emocí a pestrá škála témat, to vše dokáže obhájit, proč se na Věčný svit neposkvrněné mysli pořád víceméně vzpomíná na jeden z nejzásadnějších filmů 21. století. Film o zármutku, reflexi, sebereflexi, vztazích, důležitosti vzpomínek, lidství, poučování se z chyb a smyslu existence. Kaufmanův scénář byl nejen chytrý, ale měl v sobě i pestrou škálu kreativních nápadů, které mohl následně do živé podoby zformovat jen ideální tvůrce jako Michel Gondry. Jedná se dost možná o nejvýjimečnější romantický film všech dob, přitom není úplně vděčný pro masy. V jádru je to přitom romantická podívaná, je v ní toho ovšem tolik, že je dost možná možné, že mnoho skrytých významů a myšlenek nejde jen tak rozlousknout. A dost možná tyto skryté významy vznikli sami o sobě, bez Kaufmanova podpisu. Na Věčný svit neposkvrněné mysli se tak dá dívat jako na film, který je popostrčen brilantním scénářem a brilantní vizuální stránkou, zároveň ovšem následně stojí víceméně na vlastních nohách. Věčný svit neposkvrněné mysli též víceméně pokládá otázky na samotnou podstatu existence, přesně v tom, jak nás dost možná pády na dno smyslně formují, jak láska k životu patří a to i přes to, že vše někdy neklape dle představ. Celé to funguje i díky skvělé famózní herecké dvojici. Carrey byl tehdy obsazen víceméně proti známému typu jeho rolí, jen díky tomu ovšem dokázal, že není jen komik, ale je to nedoceněný herec schopný charakterních rolí (a to nejen Andyho Kaufmana či Trumana). I díky jeho výkonu je tak snadné jeho hlavnímu hrdinovi fandit. Kate Winslet je ve své roli též famózní a právem si za svůj výkon došla pro nominaci na Oscara. Ani na vedlejší role by se ovšem nemělo zapomínat, Tom Wilkinson, Elijah Wood, Mark Ruffalo či Kirsten Dunst ze svých rolí též dostali maximum. Místo obyčejné Love Story spíš v roce 2004 vznikl prakticky redefinující pohled na zobrazování lásky ve filmech. Je to velmi chytré, vizuálně ohromující a za pochodu to celé dokáže vyvolat pocit, že by snad mohlo jít o adaptaci nějaké vynikající sci-fi předlohy. Přitom ten film nesází na lineární vyprávění, je velmi snadné se v něm tak trochu ztratit, to stejné ovšem platí i pro lidské myšlenky a vzpomínání, kdy se v nich člověk většinou snadno ztrácí. I přes sci-fi prvky tak Věčný svit neposkvrněné mysli působí velmi realisticky, především právě v tom, že stejně jako samotný život střídá nálady. Věčný svit neposkvrněné mysli díky tomu nikdy neztratí lehkou pachuť tragédie, zároveň ovšem v jistých místech je zábavný, pozitivní a především vášnivý po vzoru té nejupřímnější romance. I když se to tak nemusí zdát, Věčný svit neposkvrněné mysli je v tomto ohledu velkolepý film, který ovšem zároveň skutečně dokáže něco říct o životě o světě. Především o tom, že prakticky každá vzpomínka i zkušenost je k něčemu dobrá a že mezilidské vztahy jsou důležitou životní disciplínou. Jestli to s tím důchodem myslí Jim Carrey vážně, bude to velká škoda. Na druhou stranu ovšem bude moc šedesátiletý PAN HEREC odejít skutečně do důchodu s tím pocitem, že toho udělal dost. A to nejen v rámci ikonických komediálních úloh, ale především i právě v ohledu oněch vážnějších úloh. Na Jima Carreyho se tak bude vzpomínat i jako Trumana, jako Andyho Kaufmana, ale i jako Joela Barishe.....
9 318 bodů
10
Vždy se usmívám, když někdo obdivuje Jima Carreyho jako skvělého komediálního herce, jehož ksichtění napříč žánrem se stalo ikonickým a je zpětně neuvěřitelné vidět jeho cestu ze stand-upu na vrchol komedie, který se mu povedlo atakovat už vlastně hned na začátku, a to v roce 1994, kdy třemi různými filmy, ve třech ikonických legračních figurkách, si dokázal za tak krátkou dobu podmanit celý žánr.. Ale i když nanejvýše respektuji jeho legrační kreace a improvizační timing, jakým z těhle rolí dělá jedinečnou zábavu, tak stejně jeho největší kouzlo spočívá paradoxně v dramatických rolích. A právě nejlepší je ve filmech, které balancují na takové tesknivé vlně - Truman Show, Majestic a nakonec i Věčný svit neposkvrněné mysli, z nichž všechny tři vrchovatě jako filmový fanda miluji.. Poslední zmíněný Věčný svit neposkvrněné mysli bývá právě často označován za to nejlepší, co Jim Carrey pomohl stvořit (i když původně mělo jít jen o další Cageovskou proměnu, v níž si nikdo často improvizujícího Jima nedokázal v téhle roli pořád představit).. A tak v jedinečném spojení kreativní geniality Charlieho Kaufamana usměrněné zamilovanou tesknivostí Michela Gondryho dali za vznik toho možná vůbec nejlepšího romantického filmu, co máme, minimálně co se propojení se sci-fi žánrem týká.. Věčný svit neposkvrněné mysli vypráví příběh vztahu Joela a Clementine napříč různými časovými rovinami. Proč takhle složitě? No, proto, že takhle se podařilo jejich vztah zachytit ve všech jeho odlescích a divák nejen, že není zahlcen různými jeho fázemi, ale především do poslední chvíle neví, co očekávat.. Joel jednoho krásného dne zjistí, že si ho jeho dívka Clementine nechala vymazat z paměti, aby zapomněla na všechno zlé i dobré z jejich vztahu a mohla se v životě zase na krásno posunout nezávazně dál s jistotou, že už ji city k Joelovi nebudou nikdy obtěžovat. Což když zjistí Joel, s podobnou bolestí ani on nemůže žít a rozhodne se ke stejnému kroku. A my se tak střetáváme s týmem z firmy Lacuna, který se na takový proces vymazávání specializuje, aby Joelovi službu zprostředkoval a definitivně Clementine sprovodil z jeho mysli.. Kaufman tak lásku prezentuje jako existencionální fenomén postavený jen na vzájemných vzpomínkách, které když zmizí, tahle podivná emoce se vytratí s nimi, ale je asi jasné, že tohle zní až moc jednoduše.. Věrný svit neposkvrněné mysli nám předkládá život vztahu, kde pár tvoří geniálně zlomený průměrně vyhlížející Jim Carrey a neskonale barevně překrásná Kate Winslet, které oba vidím moc rád, natož ještě v takhle emočně vypjatých polohách.. Příběh je vlastně úplně jednoduchý se zcela zřetelnou vidinou cíle, ale právě tady se ukazuje genialita spojení Gondry a Kaufmann. Michel Gondry dokázal dodat emoce do každého záběru, které navíc propletl řadou dost působivých praktických trikových scén napříč různými náladovými vrstvami a daří se tak Kaufmannův bláznivě geniální náčrt povýšit do nejlepší možné podoby.. Ovšem i když smetanu slízává právě první jmenovaný, tak je to právě Charlie Kaufman, jenž po bláznivé Adaptaci dostává to nejlepší vedení, dává do příběhu naprosto všechno a servíruje zdánlivě možná moc spletitý příběh (barevné kadeře!), ale v jádru téměř dokonalý. Díky nelineárnímu vyprávění nedrží diváka v jedné emoci dlouho a pokaždé šikovně rozmělní nebo přidusí napětí sledovaného vztahu, aby mu nakonec všechno poskládal do finální šokující podoby, která diváka navždy rozebere.. Přiznám se, že jsem Věčný svit už kdysi viděl a i když bych sám sebe tehdy považoval za dospělého, ani zdaleka jsem nebyl na úrovni, abych nejen docenil ale ani pochopil obsah a kouzlo tohoto majstrštyku, který ve mně sepl až nyní, kdy jsem cítil, že mám na to jej konečně docenit. A stalo se! Cením si na tom asi všechno, ať žánrovou propletenost, šikovně seskládanou náladovou paletu, tak i ty děsivě krásné myšlenky o etice ("Můžete změnit vzpomínky v hlavě, ale ne v srdci.") nebo snad osudovosti. Kdyby bylo vše tak jednoduché, je tu nuda.. Díky Jime! Díky Kate! P.S. Co myslíte kolik natištěných lístků by stačilo, aby jste neexistovali a stali se tím čeho se bojíme, lidmi bez odkazu, méněcennými? Možná děsivě méně než bychom si přáli.. 100%
9 025 bodů
8
Po prvním zhlédnutí možná trochu nejasné a musíte se dobře orientovat v čase (hlavně přijít na to, co je minulost či přítomnost). Nakonec je ale film hezky promyšlený a precizní. Jen jsem ho bohužel viděl zatím pouze jednou a ve věku, kdy jsem ho nebyl schopen řádně docenit. Možná po znalostech po prvním zhlédnutí bude moje hodnocení vyšší, zatím jen 80.
8 590 bodů
4
Dobrej námět je zaplněn otravnými postavami s špatnym příběhem. Gordy byl vizuálně nápaditější i v klipech pro Chemical Brothers.
kOCOUR
kOCOUR
7 093 bodů
10
Parádně "divná" story s parádně "divnými" hereckými výkony v nejoriginálnější scénáristické omáčce za hooodně dlouho dobu. Skoro tak "mind-blowing" jako v Kůži Johna Malkoviche a o třídu lépe natočené než Slez ze stromu. Kaufmanovi se nedá upřít, že má dnešní Hollywood těžce na háku. Sice jeho filmy zhola nic nevydělávají, ale náročný divák-fajnšmekr si spokojeně pomlaskává ;). Dodatek: VŘELE doporučuji dát si týden oraz a vyrazit znovu. Při druhém zhlédnutí se budete cítit jako na nekonečném tobogánu, všechno získá mnohem větší smysl, emoce budou silnější, myšlenky výraznější a celkový zážitek znásobený přesně 1.5x. Jděte do toho.