Milenci z Montparnassu

73%

Komentáře a recenze 1

28 305 bodů
7
Jednoduše řečeno, je to snímek o tom, kterak nebyl o slavného malíře Modiglianiho a jeho dílo zájem. Hlavní roli si střihl Gérard Philipe, u nás známý především ze snímku „Fanfán Tulipán“(1952). Tvůrci upozorňují, že byť je děj založen na skutečných událostech, o životopisný příběh z určité doby malířova života se nikterak nejedná. Dobře odvedené stanovisko, kdyby náhodou vnikl dojem, že něco historicky nesedí. Snímek stojí za porovnání s podobnými filmovými počiny českými vzniklých taktéž v padesátých letech. Jako třeba „Mikoláš Aleš“ (1951). Osudy obou malířů ohledně nezájmu o jejich díla a vzniklá chudoba jsou v podstatě obdobná. U Mikoláše Alše však dle stranické ideologie byly za celou tvorbou zcela jiné důvody. Každopádně platí rčení, že se umělec stane slavným vždy až po své smrti. Co se týče Modiglianiho, tvůrci dějově pojali jeho pád a chudobu ve spojení s melodramatem, což v jistých ohledech může, fungovat, ale také nemusí. Poukazuje to na člověka, který má také city, čímž se od jiných ničím neodlišuje, ale to na druhou stranu zase není důvod, proč by se na něj mělo vzhlížet jako na někoho výjimečného. Proč by mělo být srdcervoucí sledovat chudého umělce, jak se mu v nějaké restauraci nedaří prodat své kresby, když na ulici trpí mnoho lidí bez střechy nad hlavou. Za pozornost stojí obchodník s uměním Morel, kterého si zahrál Lino Ventura. Modiglianiho obrazy by koupil, jenže v jeho zájmu je co nejvýhodněji, takže jen trpělivě čeká, až Modigliani spadne na samotné dno. Lze uznat, že se tvůrci pokusili o emoční film v rámci tragického osudu, ale moc to nefunguje. Přímo psychologické pojetí by určitě zafungovalo lépe než obyčejné melodrama. Zobrazit méně