Daleko do nebe

69%

Komentáře a recenze 2

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
10
Příběh zabývající se rasistickou a okrajově i homosexuální problematikou. Velice pozitivním dojmem je styl natáčení snímku. Byla velice věrně použita technika pro film noir. Úhly kamery, hry světel a stínů a vůbec celá výtvarná stránka každičkého obrazu. Film je barevný a tak divákovo oko okouzlí i úžasné barevné kompozice. Snímek se stal jedním z mála nejdůležitějších stylově dokonalých filmů, jaké bylo možno z poslední doby vidět. Melodrama vyprávěné stylem padesátých let je sice pro novou diváckou generaci očekávající švih a akčnost vcelku odvážný počin, ale vyplatilo se. Řešení tématu rasismu a homosexuality je směrodatné i dnes a použití tohoto starého žánru je přeci jen větší šance porozumět mýtu o dokonalosti spojené se zachováním hodnot moderní rodiny a vůbec celé společnosti. Z jiného pohledu snímek i vlastně přímo naznačuje, jaký kus cesty společnost od 50. let v rámci daných problematik ušla. Homosexuálům se přiznávají stále větší práva a partnerství či dokonce manželství mezi bílými a černými už na mnoha rovinách tolik nepohoršuje. Obzvlášť dnes, kdy se právě v tomto bodě politicky razantně tlačí na pilu. Julianne Moore je ve své roli dobově okouzlující a dá se říci že i inspirující. Snímek je okouzlující ve všech rovinách a tak by byl hřích už vlivem filmového umění něco takového přehlédnout.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
8
Stylová a poměrně sofistikovaná parafráze filmu Haynesova oblíbence Douglase Sirka All That Heaven Allows (1955). Je zajímavé, jakým způsobem se Haynes snaží zachovat atmosféru Sirkových melodramat padesátých let a jak zároveň drobně pozměňuje zápletku, aby vyvolal v divácích žádoucí odezvu. Pokud jde o vizuální stránku, je Haynesův film "stylovější než papež" (jak napsal golfista "červených listů na stromech už chvílemi bylo až moc"). A právě důrazem na vizualitu se mu daří dovedně maskovat, že takový film by v padesátých letech nikdy nemohl vzniknout. V původním Sirkově filmu hlavní postava ovdoví a zamiluje se do mladšího muže. Haynes udělal z jejího manžela homosexuála (který je pro svou ženu mrtvý jen v symbolické rovině), z jejího objektu touhy černocha přiměřeného věku. Vždyť v dnešní době považujeme za daleko zásadnější problém USA padesátých let vztah k černochům, než vztah starších žen k mladším mužům. Haynesův film je tak v podstatě "novým přečtením" Sirkova filmu prismatem diváka konce 20. století. Vždyť právě pro informovanější diváky je typické, že dokáží z náznaků přítomných ve starších Hollywoodských filmech vyčíst skryté homosexuální narážky.