Daleko do nebe

69%
Daleko do nebe
Cathy je dokonalou manželkou a matkou a žije dokonalým životom 50.rokov - má zdravé deti, úspešného manžela, spoločensky významné postavenie. Jedného dňa však prichytí Franka s cudzím chlapom a jej krehký svet sa zrazu začne rúcať. Je zmätená a zlomená a útechu nachádza vo vzťahu s černošským záhradníkom Raymondom, pričom veľmi dobre vie, že takýto krok jej ešte viac rozleptá život a môže ju spoločensky zlikvidovať. Napriek tomu, že Cathy a Frank sa usilujú, aby ich manželstvo fungovalo ďalej, jeho homosexualita a jej vzťah s Raymondom znamenajú začiatok bolestnej - aj keď možno otvorenejšej kapitoly ich života



martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 428 bodů
10
Příběh zabývající se rasistickou a okrajově i homosexuální problematikou. Velice pozitivním dojmem je styl natáčení snímku. Byla velice věrně použita technika pro film noir. Úhly kamery, hry světel a stínů a vůbec celá výtvarná stránka každičkého obrazu. Film je barevný a tak divákovo oko okouzlí i úžasné barevné kompozice. Snímek se stal jedním z mála nejdůležitějších stylově dokonalých filmů, jaké bylo možno z poslední doby vidět. Melodrama vyprávěné stylem padesátých let je sice pro novou diváckou generaci očekávající švih a akčnost vcelku odvážný počin, ale vyplatilo se. Řešení tématu rasismu a homosexuality je směrodatné i dnes a použití tohoto starého žánru je přeci jen větší šance porozumět mýtu o dokonalosti spojené se zachováním hodnot moderní rodiny a vůbec celé společnosti. Z jiného pohledu snímek i vlastně přímo naznačuje, jaký kus cesty společnost od 50. let v rámci daných problematik ušla. Homosexuálům se přiznávají stále větší práva a partnerství či dokonce manželství mezi bílými a černými už na mnoha rovinách tolik nepohoršuje. Obzvlášť dnes, kdy se právě v tomto bodě politicky razantně tlačí na pilu. Julianne Moore je ve své roli dobově okouzlující a dá se říci že i inspirující. Snímek je okouzlující ve všech rovinách a tak by byl hřích už vlivem filmového umění něco takového přehlédnout.
Sarpele
Sarpele
2 434 bodů
8
Stylová a poměrně sofistikovaná parafráze filmu Haynesova oblíbence Douglase Sirka All That Heaven Allows (1955). Je zajímavé, jakým způsobem se Haynes snaží zachovat atmosféru Sirkových melodramat padesátých let a jak zároveň drobně pozměňuje zápletku, aby vyvolal v divácích žádoucí odezvu. Pokud jde o vizuální stránku, je Haynesův film "stylovější než papež" (jak napsal golfista "červených listů na stromech už chvílemi bylo až moc"). A právě důrazem na vizualitu se mu daří dovedně maskovat, že takový film by v padesátých letech nikdy nemohl vzniknout. V původním Sirkově filmu hlavní postava ovdoví a zamiluje se do mladšího muže. Haynes udělal z jejího manžela homosexuála (který je pro svou ženu mrtvý jen v symbolické rovině), z jejího objektu touhy černocha přiměřeného věku. Vždyť v dnešní době považujeme za daleko zásadnější problém USA padesátých let vztah k černochům, než vztah starších žen k mladším mužům. Haynesův film je tak v podstatě "novým přečtením" Sirkova filmu prismatem diváka konce 20. století. Vždyť právě pro informovanější diváky je typické, že dokáží z náznaků přítomných ve starších Hollywoodských filmech vyčíst skryté homosexuální narážky.

Dodatečné informace

Původní název:
Far from Heaven (více)
  • Francie Daleko do nebe
  • Francie Far from Heaven
  • Francie Cennetten çok uzakta
  • Francie Ďaleko od neba
  • Francie Dem Himmel so fern
  • Francie Harhek M'Gun Eden
  • Francie Kaukana taivaasta
  • Francie Lejos del cielo
  • Francie Lejos del paraíso
  • Francie Loin du paradis
  • Francie Longe do Paraíso
  • Francie Lontano dal paradiso
  • Francie O paradeisos einai makria
  • Francie Távol a mennyországtól
  • Francie Вдали от рая
Premiéra v ČR:
28. 8. 2003
Země původu:
Francie, USA