Základní instinkt

81%

Komentáře a recenze 20

8
Naprostá klasika ve svém žánrů,která svou kvalitu dokazuje i tím,že je neustále parodováná v různých filmech. Paul Verhoeven měl svou práci velmi ulehčenou,protože natáčel podle naprosto skvělého a do detailu promyšleného scénáře. Herci jsou jen třešničkou na dortu. Sharon Stone je neuvěřitelně HOT!
29 851 bodů
7
Kultovní klasika. Sharon Stone ale podle mě zakrývá příběh. Já tedy vnímám hlavně ji :)
28 428 bodů
9
Solidní detektivní příběh s ohromným sexuálním nábojem. Silný příběh a herecké výkony Michaela Douglase a Sharon Stoune dokáží diváka připoutat svým velmi jednoduchým příběhem, který je však plný zvratů a úskalí. Sexuální náboj spisovatelky Catherine Tramell v podání Sharon, a její chytrost, svůdnost a přesvědčení bortí veškeré vtípky o blondýnkách. Režisér Paul Verhoven opět věděl co dělá a scénář převedl do filmu jak jen nejadekvátněji to šlo. Sexuální napětí tu jiskří takřka neustále a to je právě to, co je na diváka cílené. Umí odvrátit pozornost od faktů a tak nejen divák tápe. Ano, nejen divák. Ani detektiv Nick Curran v podání Michaela neví kde mu hlava stojí a jak to tedy se vším je. Snímek provází mírné napětí, ale zvědavost co se kde vyvrbí nenechá na pochybách. Sem tam je sice nějaký ten vývoj přeci je předvídatelnější, ale některé intenzivní momenty to zase plně vynahradí. Celkově je snímek zajímavý, lákavý, kreativní a hlavně velice odvážný. Jestli se jedná o nejlepší erotický thriller je sice na diskuzi, ale postavení má skutečně hodně vysoko.
22 283 bodů
10
Verhovenův majstrštik. Paranoia a stihomam vytažený na maximum. A Sharon Stone... no... sluší jí to... Úžasný thriller, jaký nemá moc srovnání.
10
Začalo to ve scénáři, režie ála Hitchcock, nádherné kostýmy, vynikající Sharon Stone a Michael Douglas v uvolněném projevu, který mu akorát pasoval k zevnějšku. Co na tom, že je tam logickejch lapsů od začátku do konce, ten film má přesně to nepopsatelné, co z něj právem činí absolutní filmovou klasiku. "Co jste, profík?",,Ne, já jsem amatérka."
10
Paul Verhoeven stojí za řadou kultovních záležitostí (Robocop, Total Recall, Hvězdná pěchota), spousty diváků má ovšem největší místo v srdci pro jeho Základní instinkt. A to nejen díky Sharon Stone, ale i díky výtečné práci s atmosférou, která výjimečně pracuje s očekáváními, skvělému vizuálu kameramana Jan de Bonta, ikonické ústřední melodii od Jerryho Goldsmithe, která zní v hlavě ještě dlouho po konci filmu a především díky které detektivní zápletce, která si s pravidly detektivek hraje tak trochu po svém. Stejně jako samotná Sharon Stone v tomto filmu je tak Základní instinkt nevyzpytatelný. Sharon Stone se díky Základnímu instinktu stala jednou z nejikoničtějších femme fattale v historii kinematografie, po Total Recall navíc definitivně mohla předvést, že se pod povrchem krásné ženy skrývá i schopná herečka, která v jedné roli dokáže vystřídat více poloh. Známý provokatér Paul Verhoeven se bez částečných provokací neobešel ani zde. Jako obvykle v roce 1992 nový Verhoevenův film způsobil pozdvižení, protože se Verhoeven opět nedržel zkrátka. Především co se týče sexuálních scén. Verhoeven přitom natočil thriller, který dokáže snadno evokovat třeba thrillery od Alfreda Hitchcocka, jde o ukázkový neo-noir, který dokáže krom ústřední zápletky rozvíjet nějaké osobní drama, skutečně šponovat atmosféru i přes fakt, že se vše zdá být předem očividné a především proti sobě stojí Michael Douglas a Sharon Stone s vynikající chemií. A díky tomu mohli mít všechny ty erotické pasáže takovou jiskru, jako by divák skutečně sledoval pár milujících se veverek. Ocenit se musí především scénář Joea Eszerhase, který skutečně přišel se zápletkou, která se z diváckého pohledu ráda objasňuje, klíčem je poté to, že Verhoeven by se nejspíš jen tak nechopil filmu, který by neměl nádech satiry. Ta možná v Základním instinktu není tak očividná jako u Robocopa či Hvězdné brány, je ovšem velmi snadné si pár lehkých náznaků všimnout. Především to ovšem skutečně funguje jako thriller, kde napětí skvěle funguje i v samotné závěrečné scéně, která opět ukázkově pracuje s očekáváními. Verhoeven těch kultovních filmů natočit skutečně dost, Základní instinkt je ovšem v jeho kariéře i dost možná nejvýraznější. Motivy sexu a smrti, bravurně budovaná atmosféra a jedna z nejbrilantnějších femme fatale v dějinách filmů, kdy tento film Sharon Stone definitivně nakopl kariéru naprostým právem. Ten parádní soundtrack Jerryho Goldsmithe je pak už jen třešničkou na dortu.....
7.5
Toto dílko se dost povedlo a nemám co bych mu vytkl. Pochválit snad jen můžu herecké obsazení.
9 335 bodů
10
Když se řekne Paul Verhoeven měly by se vám vybavit scif-fi opusy jako Total Recall, RoboCop nebo více hloubavější Hvězdná pěchota, ale já mám navždy před očima tuhle jedinečnou pecku, jakou je jedině Základní instinkt.. Zatímco jste si museli v prvních dvou zmíněných kouscích hledat to Verhoevenovo provokativní servírování, tak při Základním instinktu už není pochyb. A kdo viděl Základní instinkt v době vydání, musela mu spadnout brada, k čemu ho to na začátku devadesátých let posadili.. Když dneska někdo zpětně mluví o zážitcích s tímhle snímkem, často vzpomíná na to, že šlo o jeden z těch zakázaných produktů, na které se jako malý dlouho dívat nesměl. A právě o to byl Základní instinkt větší fenomén.. Co je podle antropologie základní instinkt? Uteč - by zněla správná odpověď. Tohle je výpověď někoho, kdo má jiný názor.. Co začíná jako lépe obsazená televizní detektivka, se změní při prvním setkání detektiva Nicka s podezřelou ženou Catherine. Dodnes platí Sharon Stone díky svému ztvárnění Cat za jeden z sex-symbolů devadesátých let a pravidelně se provokativně umísťuje v žebříčku nejhezčích žen všech dob.. A i když ona sama o svojí zkušenosti ve snímku nemluví úplně nejvřeleji, nebýt téhle role by ji možná znal jen málokdo.. Příběh zakázaného vztahu policejního vyšetřovatele a jeho hlavní podezřelé, který začíná a končí sérii explozivních sexuálně dráždivých scén, jaké jinde neuvidíte. Dlouhé prostřihy na ukájení potřeb hlavních dvou aktérů, do kterých by nešel každý velký herec. Micheal Douglas a a Sharon Stone ale ano. A i když je nakonec tváří filmu spíše ona, není u mě tajemstvím, že jde za mě nejlepší role obou.. Samotný Verhoeven sám označuje zdejší sexuální scény za tzv. soft porno, ale v tomhle ohledu pouhého prorážení tabu, už nemůže Základní instinkt dnešní generaci odzbrojit. Ne, kouzlo samotných scén spočívá v jejich dokonalé kráse opřené o božskou figuru Sharon Stone a současně o napětí, které Verhoeven díky příběhu do scén vložil.. A pak je tu ta ikonická scéna, v řadě zdrojích dokonce označovaná jako nejpauzovanější scéna v dějinách filmu, no tolik k prostotě diváků. Ale ano, ta scéna je geniální! Nikoli ale pro to legendární vyobrazení, nýbrž už samotná struktura, kde parta zpocených policistů vyslýchá lascivně nohama rozhazující dívku.. Není ale nouze ani o solidní kriminální vsuvku, o kterou by tady mělo jít především. Případ jako takový přece jen dokáže ve správný čas, kdy by se divák už mohl erotických scén nabažit (nejde to, já vím), tvůrci přitlačí zase na vyšetřovatelskou notu. A i tady je zase o co stát, i když to zkrátka není srovnatelné s Verhoevenovým šimráním, dokáže i jako kriminálka výborně překvapit a zaklapnout. Jsou skvělé kriminálky, prošpikované thrillery, vášnivé scény.. No a pak je tu Základní instinkt! Verhoeven umí, ale tímhle na roky předehnal všechny.. A komu se to nelíbí, lže! Já to třeba žeru. Fuck like minks, forget the rugrats, and live happily ever after. 100%
Milandob
Milandob
8 900 bodů
10
vynikajuci film noir o detektivovy ktory sa zamiluje do nespravnej zeny ako keby ho natocil sam majster hitchcock (jeho vertigom sa verhoeven i vyrazne inspiroval, staci pohladat na nete a najdete vela odkazov a porovnania siat ktore sharon stone nosila a ktore sa objavili vo vertigu). verhoeven sa pri tomto filme pohral a celu zapletku nam serviruje typicky po svojom teda vyrazna brutalita (sekacik na lad zarazeny do nosa), miesana s odvaznou erotikou (choreografovane sceny sulozi... verhoeven sa snazil i presadit aby bol na platne vydiet penis v pozore ale to mu u cenzorov nepreslo). takysto ako verhoeven i jerry goldsmith sa pri skladani nechal ovplyvnit a inspirovat bernandom hermanom (dvornym skladatelom sira alfreda) a vyprodukoval jeden z najlepsich soundtrackov 90 rokov. vsetci herci predvadzaju vynikajuce vykony a hlavne sharon stone nikdy potom nebola zvodnejsia ako tady. nemozem nespomenut scenar joea eszterhaza ktory pravdepodobne upisal svoju dusu diablu, lebo pred zakladnym instinktom a ani po nom nenapisal nic co by stalo za zmienku (ok flashdance co sa tyka scenara je sracka a to iste sa da povedat i o showgirls). ps: vsimnite si pri sulozi na zaciatku zenske lave rameno a jazvu na nom ;-)
p.a.douch
p.a.douch
8 362 bodů
6
Nevím proč, ale nemůžu tomuto filmu přijít na chuť. Sharon Stoneová je pěkná a dokonce i hraje. Michael Douglas je dobrý skoro v každém filmu. Hudba Jerryho Goldsmitha pasuje, kamera Jana de Bonta taky. Režíruje můj oblíbenec Verhoeven, ale stejně mě tenhle film nechytl.