Jestli existuje žánr, jenž v poslední dekádě prakticky zmizel ze scény, jsou to klasické parodie. Éra Žhavých výstřelů (Hot Shots!) a Bláznivých střel (The Naked Gun: From the Files of Police Squad!) se zdá být definitivně pryč a kdysi nápaditý a zábavný žánr přišel vinou katastrof jako Disaster Movie či Superhrdina (Superhero Movie) o svůj lesk. Příští rok ale možná parodie čeká malé zmrtvýchvstání. Do kin se totiž chystá nejen nové dobrodružství Franka Drebina juniora, ale také návrat v tomto tisíciletí populárního Scary Movie.
Články 85
Po úspěšném restartování série Vřískot (Scream) pátým dílem v roce 2022 se zdálo, že všechno je na dobré cestě. Relativní kritické, především však kasovní spokojenosti se dočkala i šestka, jež měla premiéru loni v březnu. Přípravy sedmého dílu oddálily hollywoodské stávky, během posledních měsících se však vršil jeden problém za druhým. Nyní však fanoušci série dostali aspoň určitou dávku naděje.
David Fincher si v devadesátkách udělal jméno především kultovními generačními thrillery Sedm (Seven) a Klub rváčů (Fight Club). Na jejich úkor neprávem zapadla tajuplná Hra (The Game), v níž Michael Douglas jako znuděný milionář dostává od mladšího bratra (Sean Penn) narozeninový dárek, na jaký nikdy nezapomene. Rafinovaně vystavěný snímek se dočká televizního remaku od Kevina Williamsona, jednoho z otců série Vřískot (Scream) a tvůrce seriálu Stoupenci zla (The Following)
Hororový Vřískot (Scream) se nám po celkem nadějném restartu rozpadl pod rukama v důsledku série více či méně spojených událostí. Naposledy sérii opustil nový režisér Christopher Landon s tím, že „práce jeho snů se změnila v noční můru“. Před ním zařadila zpátečku největší hvězda projektu Jenna Ortega, oficiálně kvůli přeplněnému harmonogramu a povinnostem vůči druhé Wednesday. Kostky domina se však začaly řítit, když dostala padáka Melissa Barrera za svá slova podpory civilistům v Palestině a kritiku Izraele. Nad tímto drastickým rozhodnutím studia nejeden člověk z branže nevěřícně kroutí hlavou dodnes.
Tak je to tu a ani jsme nemuseli dlouho čekat. Počínaje začátkem roku 2024 vstoupila postavička Mickeyho Mouse do veřejné domény, takže s ní už každý může nakládat podle libosti. A trvalo jen pár hodin, než se objevil první adept, samozřejmě z ranku hororu. Přátelský myšák bude vraždit ve filmu Mickey's Mouse Trap,
Psal se rok 1998. Režisér Robert Rodriguez měl za sebou Desperado (1995) a Od soumraku do úsvitu (1996), scenárista Kevin Williamson si zase užíval zájem díky hororovému hitu Vřískot (1996). Spojení těch dvou se jevilo jako recept na jistý megahit. Tím se však nakonec Fakulta (1998) nestala.
Čtvrtstoletí po premiéře Vřískotu dobývá kina další maskovaný zabiják, jehož bezhlavé řádění podvratně ohýbá hororový žánr a pořádně zatopí partě teenagerů z provinčního města Plymouth. Oběti, jež si brutální vrah předem vytipoval a označuje je v morbidních instagramových příspěvcích, se totiž podílely na loňském incidentu v supermarketu, kdy davy lidí prahnoucí po zlevněném zboží způsobily krvavý masakr. Snímek Den díkůvzdání (Thanksgiving) režiséra a scenáristy Eliho Rotha (Hostel) momentálně uvádí také tuzemská kina a rozhodně jde o jeden z nejzábavnějších a nejkreativněji natočených vyvražďovacích slasher hororů kinematografie.
V jádru hororových příběhů se často vyskytuje nějaké pečlivě střežené tajemství. Postava se buď bojí, že by střípek z její temné minulosti mohl vyjít najevo, anebo určitou vzpomínku dokonce sama potlačuje v zájmu zachování duševního zdraví. Touha odvrátit zrak od nepříjemných výjevů je v neustálém souboji se zvědavostí, bohužel však nelze jednoznačně říct, která strana by měla zvítězit.
Produkční a distribuční společnost A24 je ve filmových kruzích pojmem, který s každým rokem a každou novou premiérou nabývá na významu. Nezávislé studio založené před jedenácti lety má na svém kontě dva Oscary za nejlepší film (Moonlight; Všechno, všude, najednou) a především sérii autorských hororů, které diktují směr expandujícího žánru a mají kultovní fanouškovskou základnu. Podle reportáže magazínu The Wrap ale společnost s hodnotou 2,5 miliardy dolarů na nízkonákladových projektech finančně strádá a potřebuje svou působnost rozšířit do mainstreamu. Pomoci jí k tomu má například série Pátek třináctého.
Hororový žánr, v němž maskovaný zabiják vraždí pitomé teenagery (neboli slasher), je vděčná filmová atrakce, kterou si s chutí dopřává již několikátá generace diváků a divaček. S tím jde však samozřejmě ruku v ruce to, že podobných příběhů už byly na velkém plátně odvyprávěné stovky.