Vítr v kapse

66%

Komentáře a recenze 5

28 393 bodů
9
Z nostalgického hlediska se jedná o filmový počin, který nastartoval víc, než by si kdo uvědomoval? Pro režiséra Jaroslava Soukupa to znamenalo start filmů pro mládež, i když další film po tomto byl ještě historický. První film Sagvana Tofiho, první film dvojice Tofi - Vaculík, a co víc, v podstatě i první film trojice Tofi - Vaculík - Augusta. Scénář se prý držel osobních zážitků Soukupa z plzeňské Škodovky, tak dejme tomu. Námětově se jedná o film o mládeži cílený samozřejmě pro mládež s typickou výrobní tématikou. Ano, hlavní dvojice má po škole a začíná pracovat ve strojírenství. Mladistvá nerozvážnost se však postará o nejeden humorný zážitek v rámci lumpáren a srandiček. Na dnešní dobu tak ukazuje věci takřka neuvěřitelné. Stranická propaganda tu nijak znatelná není, ale vymožeností doby ano. Hlasování dělníků o mimořádné pracovní sobotě? A co když někdo bude proti? A co ta živá hudba u vrátnice na přivítanou dělníků? Je to tak. Dnes již neuvěřitelná doba a nic víc. Zmíněná mladistvá nerozvážnost v touze prosadit svůj názor v době nesvobody je svým způsobem hnacím motorem životní cesty mladých. Živá a veselá atmosféra však nestárne a kupodivu svým způsobem dává snímku punc nesmrtelnosti. Pro generace tuto dobu nezažijící celá etuda přijde neuvěřitelná, avšak těm starším naopak vyvolává vzpomínky a to nejen na dobu socialismu a ponurost šedi. Na snímek je již třeba se dívat okem shovívavým, neb je to přeci jen snímek své doby o své době. Pokud se tento fakt nebude plně vnímat, zůstane skutečně jinak povedený film, který svým odlehčeným humorem ještě stále dokáže přivodit dobrý filmový zážitek.
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
7
Myslím, že v rámci tehdejších možností a vzhledem k situaci v době vzniku filmu bych tenkrát dal 80 procent. Jinak z filmařského a hereckého hlediska je to za 60 procent. Bůh ví jak by to dopadlo nebýt komoušů. Musím říct, že v tehdejší době byli Vaculík s Tofim za hrdiny. Soukup to taky celkem zvládnul. Takže vzato kolem a kolem 70 procent.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
6
Teenage komedie 80 let s tehdejšími teenage hvězdami Vaculíkem a Tofim s celkem dojemným koncem a s téměř žádným dějem. Nebýt těch vtipnějších scén s Augustou tak dám míň.
kawa
3 388 bodů
8.5
Do velkého strojírenského závodu nastupují čtyři čerství průmyslováci, Ondra, Cyril, Franta a Jaruška. Záhy se jim dostane životních ponaučení, které jim škola nemohla dát. Ondřej s Cyrilem plánují velkolepou budoucnost. Jejich sny nečekaně přetrhne tragická událost - Cyril zemře na následky motocyklové nehody. Ondřeje čeká vojna a pak se uvidí, jestli se dostane na vysněnou plavbu čs. lodí. Režisér Soukup obsadil hlavní role příběhu s neskrývanými autobiografickými prvky (prvky verze námětu se odehrávaly na počátku 60. let) dvojicí začínajících herců - Vaculíkem a Tofim. Výrazný divácký ohlas způsobil, že si oba od té doby zahráli ve filmech a v televizi často společně i sólově.
siginho
siginho
649 bodů
8.5
Vítr v kapse je pro starší generaci určitě srdcovka vyššího kalibru. jakože Davida vůbec enmusím, tak jeho NONSTOP v závěru filmu má neskutečnou sílu. Vždycky jsem u toho ronil slzy jak krokodýl. Není obvyklé, natáčet filmy se smutným koncem,ale navíc nechat umřít Sagiho :-( Ale to už je dávno.
  • Nonstop
  • ale nic, bybka si chtěla splnit odznak zdatnosti
  • smrt Sagvana, to se nedělá