Sedmá pečeť

80%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
9.5
Podobenství o smyslu víry a lidského života. Úžasná (a zároveň úděsná) personifikace Smrti, stylizace boje o život do (předem prohrané, ale rozhodnutí oddalující) šachové partie. Chcete-li porozumět existencialismu, zkuste tento film strávit. Nebude to jednoduché, zvláště napoprvé.
  • Max von Sydow jako rytíř Block
  • Bengt Ekerot jako Smrťák
Pete69
Pete69
29 697 bodů
8
Krásná černobílá depka o životě, ale hlavně smrti z rukou velikého režiséra. Drsný středověk a vše co k němu patří, syrové mysteriózní drama, které má hloubku, ale je nutné se na film plně soustředit a dívat se na něj v klidu, nerušeně a nejlépe sám.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Až na podruhé jsem tohohle Bergmana docenil. pořád mám pocit, že z toho šlo vymáčknout víc (zní to neuctivě, ale i tohle je "jen" film!).
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Pokud pravý filmový fanoušek neviděl jediný film švédského režiséra a scenáristy Ingmara Bergmana, tak aspoň určitě zná jeho jméno. Ingmar Bergman je totiž brán jako jeden z největších a víceméně nejlepších filmařů v historii kinematografie společně třeba s Busterem Keatonem, Akirou Kurosawou, Stanley Kubrickem, Stevenem Spielbergem, Alfredem Hitchcockem nebo Jamesem Cameronem. Společně s Kurosawou to má v tomhle výčtu Bergman pravděpodobně nejtěžší, protože se oba vyloženě nikdy nedostali do hlavního světového mainstreamu a většina lidí tak neviděla klasiky jako Kurosawových Sedm samurajů nebo právě Bergmanova Sedmá pečeť, což je pravděpodobně nejslavnější film tohoto švédského filmaře. Sedmá pečeť je očividná tvorba naprosto silné tvůrčí ruky, která má stejně jako většina náročných uměleckých děl spoustu skrytých významů, které si divák musí domýšlet. I proto je Sedmá pečeť určena pro náročnějšího diváka a ty méně náročnější diváky film logicky tak neosvítí, především proto, že se Sedmá pečeť obchází bez akčních sekvencí a sází především na vizuální podání a dialogové konfrontace. Na první pohled tak jde o takzvaný film mrtvé generace, který jako by snad neměl naději ještě dneska někomu něco říct. Jenže to je základní chyba, protože Sedmá pečeť je dodnes právem brána jako jeden z vrcholů kinematografie, jelikož je dodnes víceméně výjimečná, neobvyklá. Ne nadarmo má Sedmá pečeť atmosféru vystřiženou jak z divadelního představení, protože Bergman nejenom, že začínal u divadla ale následně má divadelní nádech víceméně celá jeho tvorba. Sedmá pečeť je poté inspirovaná středověkými malbami, které Bergmana jako mladého chlapce zaujali. Film je zasazen do období morové epidemie a divák se skrz hlavního hrdinu rytíře Blocka tehdy více dozvídá o tehdejší společnosti a zároveň se už zde Bergman očividně nevyhýbá kritice církve. Je to skutečně filozofický film u kterého je zcela jedno zda vám nezcela sedí dobové zasazeni a fanatičtí historici též ze Sedmé pečeti nemusí být zcela nadšení. Šachová partie mezi rytířem Blockem a Smrtí je ale pořád jednou z nejzásadnějších filmových konfrontací všech dob a především o tu zde jde. Sedmá pečeť je bezpochyby intenzivní záležitost u které je ve finále skvělé že si zásadní moment může každý vyložit po svém a jde skutečně o naprosto bravurní filmařinu vonící zápachem perfekcionismu a především bravurně obsazeným Maxem von Sydowem v roli rytíře, který možná zestárl až příliš rychle. Ze Sedmé pečeti je cítit ta pravá mrazivá atmosféra, je naprosto bravurně napsaná a po vizuální stránce vztahující. Velmi těžko se rozebírá její veškerý kontext, což ve finále může být pro spoustu lidí u jejího sledování ten pravý smrťák, v případě úspěchu ale divák skutečně uvidí jeden z nejvýraznějších filmových zážitků všech dob a pochopí proč je Bergman dodnes tak ceněným filmařským jménem. Naprosto po právu!
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
10
Působivý příběh o mnoha otázkách, na které sice nejsou dány jednoznačné odpovědi, ale film umožňuje jejich lepší vnímání i schůdnější cestu k jejich řešení. Poutavě odvyprávěný příběh plný zajímavých postav a úchvatných dialogů, který nemá daleko k divadelní hře a přesto jako film nepůsobí zdlouhavě, vynikající hudba...
Miller
Miller
2 220 bodů
10
"Mio, já je vidím! Vidím je! Na temném bouřlivém nebi. Jsou tam všichni. Kováč, Lisa, rytíř, Raval, Jons i Skat. Přísný Smrťák chce, aby se drželi za ruce, a tančili v dlouhé řadě. První hopká On s kosou, a přesýpacími hodinami. Ale Skat se motá se svou loutnou. Kráčejí rozbřeskem pryč při slavnostním tanci. Vstříc temné krajině. Déšť jim skrápí tváře. Smývá jim z lící slané slzy." Po 2001:Vesmírná odysea zřejmě nejvíce artový film vůbec. Můžeš hrát pěšcem, věží, jezdcem, střelcem, dámou, či králem, ale Smrt nepřelstíš. Podobenství natolik vydařené, až mě to dojalo (jedná se o metaforu). Pokud Bergman takto točil vždy, tak máme horkého kandidáta do TOPky. 100%