500 dní se Summer

77%

Komentáře a recenze 32

29 761 bodů
10
Skvělý Joseph Gordon-Levitt a ještě lepší Zooey Deschanel. Příběh o mladé ženě, která není na první pohled typická "sexbomba", ale vyzařuje něco, co nemůže nikoho nechat chladným. Každý by jí chtěl mít, přitom by s ní nechtěl žít, je sladká, je vstřícná, přitom i chladná a nevěřící v lásku.. každý, takovou ženu ve svém životě potkal a kdo s takovou ženou prožil krátký románek, nebo i delší komplikovaný vztah, tomu se tento film musí vpít do kůže a navodit krásnou, či smutnou nostalgii.. Není to filmařina století a příběh vás buď chytne, nebo nechá naprosto chladným, pokud něco podobného neprožijete. Za mě z kvalitativního hlediska nespravedlivých a naprosto subjektivních.. ale pocitově čistých.. 100%. Film má být hlavně o emocích, které na každého z nás přenese....
8
Zcela fungující film, který i přes jistou jednoduchost má své klady a umí si mě získat na dobu nezbytně nutnou.
10
Hodně povedený scénář a pohlcující atmosféra nechávající vzpomenout na to nejlepší z jihokorejské produkce. Výborný snímek (není to zrovna komedie - ikdyž se párkrát zasmějete), který všem vzkazuje, že v životě a v lásce se na kdyby nehraje..No a Marc Webb si tou svou prvotinou nastavil laťku skutečně hodně vysoko..9/10
8.5
Film nabízí dva skvělé komediální vrcholy. Prvním z nich je veselé muzikálové číslo, které následuje po prvním milování a druhý je neuvěřitelně bizarní scéna, kdy má Tom rozhovor se šéfem v práci. 500 dní se Summer má ovšem další výhodu a tou je velmi sympatické obsazení, které společně opravdu funguje a v momentu kdy ne, tak prostě proto, že je to dáno ve scénáři. Joseph Gordon-Levitt je velmi přesvědčivý, ale film si stejně pro sebe ukradla Zooey Deschanel. 500 dní se Summer není typická legrace se srandovními týpky a bizarními situacemi a připomíná spíš neotřelý nezávislý film o vztahu s humornými vložkami. Mě to bavilo:-)
8
Láska může být to nejkrásnější a zároveň to nejhorší, co může člověka potkat. Její podoba přitom není stálá, něco přenádherného se může časem změnit v něco naprosto zničujícího a v člověku vytvořit nenávist něco podobného znova prožít i přes vzpomínky na to krásné. Podobnou výpovědí hodnotu má i celovečerní debut Marca Webba, který je dnes vzpomínán především jako režisér dvojice filmů Amazing Spider-Man. Už tehdy se přitom hlasitě kroutila hlava nad tím, že po Samovi Raimim dostává otěže od pavoučího muže zrovna Webb, při pohledu na jeho režijní debut se ovšem volba rázem stává stává o poznání pochopitelnější. Webbův režijní debut vycházející ze scénáře dvojice Scotta Neustadtera a Michaela H. Webera zažil srovnání například s počátečními filmy Woodyho Allena. Samotný film ostatně začíná nápisem ,,Toto dílo je fiktivní, jakákoliv podobnost s živými či mrtvými osobami je náhodná, především s tebou Jenny Beckmanová, mrcho!´´, přičemž Jenny Beckman byla právě bývalou přítelkyní Neustadtera a bylo jasné, že pachuť zklamání z jejich vzájemného vztahu se z velké části otiskla i do výsledného scénáře. 500 dní se Summer nabízí kýčovitý pohled na lásku jen na první dobrou, v průběhu se ovšem definitivně ukazuje, jak se láska nezřízeně mění a jak se z lásky vašeho života může stát osoba, kterou prakticky nenávidíte a přitom k ní stále v hloubi srdce cítíte tu lásku. Zamilovaný Tom se rázem díky Summer začíná cítit jako nejšťastnější člověk za světě, tancuje na pozadí písně You Make My Dreams, připadá si jako Han Solo a v jeho mysli mu poletují práci jako vystřiženi ze Sněhurky a sedm trpaslíků (celá taneční sekvence má díky Webbově podání neskutečnou energii a dokáže přesně prodat ty správné emoce v rámci příběhu). Euforie se seznámení se Summer se ovšem rázem začíná bortit v momentě, kdy se vyobrazují pochybnosti nad tím, zda jsou pro sebe Tom a Summer skutečně stvoření. Z kýčovité romantické pohádky se tak rázem stává cosi jako terapie nad smyslem lásky a vztahů, která je dost možná jedna z nejpovedenějších romantických komediálních záležitostí posledních 15 let. V roce 2009 vznikla chytrá a víceméně neobvyklá komedie, která sice vybízí k sázce na všechna ta žánrová klišé, rázem ovšem vyobrazuje poměrně realistické vyobrazení toho, jak se v rámci vztahu mění pocity a jak vztah ovlivňuje fungování v životě. Tahle komedie dokázala nabourat zavedená klišé, kdy se o ní jako o naivní pohádce dá přemýšlet skutečně obtížně. Skvělá dvojice Joseph Gordon-Levitt a Zooey Deschanel má spolu vynikající chemii a dokáží prodat komplikovaný vztah, který již na samotném počátku selhává v tom, že každý z článků je dost možná až příliš odlišný a každý chce od vztahu něco zcela odlišného. Pro jednoho z nich tento vztah znamená opravdu mnoho, pro druhého vlastně zas tolik ne. Snadno to tak celé působí dojmem, že vztah Toma a Summer nevyhnutelně vede ke srážce, přesto tahle záležitost dokáže chvílemi vyvolat pocit, že by se něco možná přeci jen mohlo změnit. A je velmi snadné tomu fandit, především pokud divák s milujícím protagonistou dokáže naplno soucítit. Ještě před 500 dní se Summer byl Marc Webb zkušený režisér hudebních videoklipů, v jeho celovečerním debutu je poté jeho předchozí tvůrčí zkušenost snadno identifikovatelná. Jeho v podstatě komorní záležitost měla díky jeho uchopení audiovizuální lesk a nápaditost, i to byla nejspíš ta pravá kritéria pro to, že se Webb později chopil právě Amazing Spider-Mana. Klíčovým faktorem nejspíš bylo i právě to schopné vedení dvou herců v uvěřitelný a procítěný vztah (nutno dodat, že právě vztah Petera Parkera a Gwen Stacy patřil mezi největší klady obou Amazing Spider-Manů), především ovšem z jeho režijního debutu sršela sebejistota. Ani 500 dní se Summer se přitom vyloženě nezvládlo ubránit pár těm romantickým klišé, s víceméně každou si ovšem dokázalo alespoň vyhrát a i v závěrečné pointě dodat lehčí bonbónek na vrch. I samotné nelineární vyprávění vlastně funguje jako takové zrcadlení toho, jak se vzpomínka na vztah střídá jinou vzpomínku a ve vzpomínkách se vztah stává chaotickým údolím. Filmu se celkově podařilo redefinovat žánr romantických komedií a ukázat, že se dá k osvědčenému příběhu pořád přistoupit svěže. V rámci hodiny a půl poté skutečně odvyprávět funkční a uvěřitelný romantický oblouk. I přes to, jak v jádru vlastně 500 dní se Summer vypráví realistický příběh o spárech lásky se nadále filmu daří udržovat si svou rozkošnost, kterou v průběhu pořád podporuje sladká dvojice Levitt/Deschanel. Přitom všem ovšem 500 dní se Summer pořád zůstává v rámci svého žánru sympaticky nohami na zemi a skutečně vyloženě nesází na vyhlížený dějový vývoj. Stěžejní je ovšem především to, zda divák dokáže více soucítit s Tomem či Summer. Jedna či druhá varianta dokáže víceméně vypovídat o divákovi samotném a jeho přístupu k lásce k takové. Osobně jsem ovšem málokdy dokázal soucítit s ústředním hrdinou romantické komedie jako právě s Levittovým Tomem. A i díky tomu jsem vlastně dokázal po letech Webbův celovečerní debut docenit, jak si právem zaslouží. Webbův celovečerní debut i po letech funguje stejně super způsobem, kdy se navíc ukazuje, že málokdo od roku 2009 udělal v rámci romantického žánru takový pokrok jako právě kdysi Webb. V součtu je vlastně 500 dní se Summer o poznání sladší a pocitově sympatičtější terapie o lásce než například Věčný svit neposkvrněné mysli, přesto ovšem tato záležitost i po letech sympatická tím, že se na lásku jako takovou dívá růžovými brýlemi jen na první pohled.....
9 284 bodů
8
"Víš co je blbý? Když si uvědomíš, že všechno, čemu věříš, jsou hovadiny." Hlavní dvojice je výborná, kdy obzvláště J. G-L. mi tady parádně sedl. Nevím snad mi je beznadějný romantik, který věří v osudovou lásku nějak blízký. Ale ani Z. Deschanel neztrácí, kdy jsem hrozně rád, kolik ještě neokoukaných tváří, se hodí to romantických komedií. Trošku mi vadil ta zvláštní struktura času, ale po chvíli si zvyknete. Dokonce je i škoda závěrečného -nevyužitého- build-up(u). Skvělá neokoukaná milá oddechovka. 80%
cerfik
cerfik
7 890 bodů
8
Velice milá a netradičně pojatá romantická komedie a rozhodně nadprůměr ve svém žánru, navíc na slunečnou Summer se opravdu krásně kouká a tak to okouzlení hlavního hrdiny je opravdu uvěřitelné. A sledování a změna pohledu den ode dne je svěží. Velmi příjemná podívaná.
jirka26
6 288 bodů
9