První záběry z očekávaného sci-fi hororu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) nezklamaly a legendární série, která v tomto století pokračovala dějovými prequely v režii Ridleyho Scotta, se pod dohledem Fede Álvareze (Lesní duch) vrací ke kořenům. Zasazení příběhu mezi událostmi Vetřelce (Alien) a Vetřelců (Aliens), respektive do prostorů ocelové vesmírné lodi, dá ikonickému Xenomorphovi z nejděsivějších představ H. G. Gigera novou várku lidských obětí, jejichž původ a motivace mají vyplývat z jediného momentu v druhém Cameronově filmu. Tím však napojení na předchozí části podle Álvareze nekončí.
Články 213
Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) vznikal původně primárně pro stream, studio 20th Century Studios je ale s výsledkem tak spokojeno, že počin nakonec vysílá do kin. To zní jako dobrá zpráva vzhledem k tomu, do jak slepé uličky dostal sérii samotný Ridley Scott, jehož prequely Prometheus a Covenant nedokázaly nalákat dostatek publika ani jednoznačně přesvědčit kritickou obec. První velmi krátká upoutávka slibuje komorní akci připomínající úplné začátky série.
Ridley Scott má na kontě pár hitů, ale nikdy nebyl hitmakerem. Jedna z věcí, které na něm můžeme obdivovat, je ostatně právě to, že přes obrovské množství průšvihů nikdy nepřipustil porážku a dokázal se udržet na pozici režiséra vysokoprofilových a drahých spektáklů až do osmé dekády života. Zdá se, že notorickému britskému bručounovi, který nejde pro ostré slovo daleko, si zkrátka málokdo troufne říct ne. Možná za klasiky jako Vetřelec (Alien) a Blade Runner, možná prostě budí strach. Nyní to ale zřejmě dosáhlo extrému a Paramount si s hrůzou připouští, že druhý Gladiátor (Gladiator 2) je další hollywoodskou velkoprodukcí, která se utrhla ze řetězu a nyní nezbývá než sledovat, jak se řítí k nevyhnutelně nepříjemnému konci.
Čistě na povrchu se oznámení druhé Moany (používá ještě někdo nešťastné české jméno Vaiana?) nezdá podezřelé. Jeden z největších úspěchů studia poslední dekády si ve skutečnosti dal poměrně načas, pokračování bychom očekávali spíš dřív. Studio se však nakonec rozhodlo pro další ze své série hraných remaků (ach jo) s tím, že animované pokračování bude v seriálové podobě uvedeno na Disney+. Proto bylo takovým překvapením, když studio znenadání oznámilo, že se dvojky dočkáme už v listopadu tohoto roku. Ve světě mainstreamové animace nejsme na tak rychlé premiéry zvyklí. Znamená to, že se na projektu pracovalo tajně? Kdepak, to se jen producenti rozhodli chystaný seriál přebalit a vypustit do kin jako celovečerní film. Máme se radovat, nebo bát?
Hororová sci-fi série Tiché místo (A Quiet Place) vzala publikum do rok a půl vzdálené postapokalyptické budoucnosti, kdy zbytky lidstva v úkrytech přežívají pod jednou zásadní podmínkou. Nesmí vydat ani hlásku, jinak je nelítostní mimozemští vetřelci s extrémně vyvinutým sluchem zbystří a nedají jim šanci. Dosavadní dva díly s Emily Blunt od režiséra Johna Krasinskiho si vedly dobře a prostor dostává dějový prequel s názvem Tiché místo: První den (A Quiet Place: Day One), který v prvním atmosférickém traileru znázorňuje počátek osudové invaze. V českých kinech se film s Lupitou Nyong'o (12 let v řetězech) představí od 27. června.
Výroba pokračování se stává standardem i v případě sebeméně úspěšných titulů, avšak se silným a odlišným konceptem mohou mít sequely nepopiratelné kouzlo. U sérií aplikujících polonávazné vyprávění, kdy každá další část rozvíjí kompletně jiný příběh a klade před hrdiny nové cíle, se nezřídka jede podle rovnice „čím větší, tím lepší“. Tvůrci však čas od času vsadí na moment překvapení a na etablovanou látku naváží stylem, který zcela převrací žánrovou polohu a někdy i explicitně komentuje charakter předchozích dílů. To se týká i následujících deseti filmů, jež pokračovaly v konkrétně škatulkovaném příběhu velmi neotřele – ať už v ryze pozitivním, nebo spíš záporném smyslu.
Kultovní hororovou sci-fi Johna Carpentera Věc (The Thing) obestírají legendy a všemožné interpretace, v jejichž světle přímočarý survival příběh z antarktické základny nabývá netušených významů. Symbolika tehdy nově objeveného onemocnění HIV je v zápletce o nezištném šíření agresivního mimozemského organismu nápadná, přičemž publikum přes čtyři dekády fascinuje a provokuje (vedle nechutných praktických efektů a klaustrofobní atmosféry) hlavně ambivalentní závěr. Představitel protagonisty MacReadyho Kurt Russell po letech zavzpomínal, jak k filmu přistupoval režisér Carpenter a proč zvolili takové nejednoznačné vyústění.
Už několik let se pravidelně dozvídáme, které horory jsou nejděsivější. Britská společnost MoneySuperMarket Broadband (dříve Broadband Choices), běžně se zaměřující na finanční a technologické služby, totiž v roce 2020 sponzorovala projekt Science of Scare (tedy Věda o strachu), jenž se snažil experimentálně určit ty nejhrůzostrašnější filmové horory.
Bylo asi jen otázkou času, kdy i ti nejmenší čtenáři dostanou možnost poznat Ellen Ripleyovou. Disney nyní připravuje knížku, která by měla děti seznámit s Vetřelcem a jeho světem.
Pro Ridleyho Scotta je Vetřelec srdeční záležitostí, ke které se pravidelně, ať už z pozice producenta nebo režiséra, vrací. Prometheus (2012) byl začátkem nové série, která předcházela událostem prvního Vetřelce (1979) se Sigourney Weaver. Dalším dílkem do skládačky byl Vetřelec: Covenant (2017), po kterém mělo následovat pokračování, na které již dějově naváže výlet lodi Nostromo.