V chřtánu šílenství

70%
V chřtánu šílenství
Plakát traileru

„Skutečnost už není, co bývala.“ Tahle věta zazní v jedné scéně klasického devadesátkového hororu Johna Carpentera V chřtánu šílenství a klidně by mohla být jeho mottem. Tím, co tu narušuje soudržnost světa, jsou bestsellery hororového romanopisce Suttera Canea, které některým čtenářům způsobují notné psychické potíže. Po zmizelém spisovateli začne pátrat vyšetřovatel pojišťovacích podvodů John Trent, aniž by tušil, že se ocitne v samotném chřtánu šílenství, odkud přichází děsivé, monstrózní zlo ohrožující celou lidskou civilizaci. Snímek je závěrem Carpenterovy volné „apokalyptické trilogie“, do níž se počítají ještě filmy Věc a Vládce temnot. A je to završení vskutku mimořádné. Carpenterův obraz postupně se rozpadající reality je poctou dvěma mistrům literární hrůzy dvacátého století, H. P. Lovecraftovi (název je variací na Lovecraftovu novelu V horách šílenství) a Stephenu Kingovi (Cane zasazuje své knihy do městečka Hobb‘s End, které odkazuje ke Kingovu fiktivnímu městu Castle Rock). Halucinační, matoucí vyprávěcí struktura filmu, jež si nezadá s nejdivočejšími lynchovskými mindfucky, dodnes dráždí řadu diváků, kteří film odmítají jako nesrozumitelný blábol. Minimálně stejný počet fanoušků tento fantasmagorický hororový klenot naopak řadí mezi vůbec nejlepší Carpenterova díla. (Festival otrlého diváka)




xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Ale jo. Tyhle horory kingovského střihu mají něco do sebe, i když málokdy zaujmou absolutně. Tajemný děs, který nakonec všechny pohltí, je určitě atraktivní námět a prostupování fikčních světů zrovna tak. Jeden z nejlepších Carpenterových filmů, co jsem zatím viděl.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
9
Celá scenáristická struktura je rafinovaná, protože Šílenství se může směle zařadit do subžánru tzv. filmu ve filmu, a to velmi rafinovaným způsobem. Pokud máte tento žánr rádi a film si oblíbíte, můžete si opakovaným zhlédnutím všimnout řady velmi promyšlených detailů. Právě díky tomu se z Šílenství stal i po letech žánrově velmi oblíbený titul, který ve filmové historii ještě ani zdaleka neřekl poslední slovo. Mimochodem režisér Carpenter film zařadil do své uzavřené trilogie Apokalypsy, kam patří Věc (1982), Princ z temnot (1987) a právě Šílenství.
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Šílenství sice silně balancuje, jak už zde bylo několikrát zmíněno, na hraně těžkého kýče, ovšem v Carpenterově mystickém balení se to proměňuje spíše ve velkou výhodu. Režisér se nebojí vložit do hororových scén přiměřené množství absurdity, ani na chvíli neváhá zamotat divákovi hlavu a obestřít příběh neproniknutelným závojem, který až do poslední minutky zabraňuje prokouknout jeho konečné úmysly. Snímek má navíc ještě bezchybně vykreslenou atmosféru, démonického záporáka Prochnowa a jako vždy spolehlivého Sama Neilla, o něhož se může Carpenter kdykoli naplno opřít (včetně závěrečné scény). Podle mě jeden z nejzajímavějších hororů vůbec..

Dodatečné informace

Původní název:
In the Mouth of Madness (více)
  • USA V chřtánu šílenství
  • USA In the Mouth of Madness
  • USA À Beira da Loucura
  • USA A Bíblia de Satanás
  • USA Au coeur de la démence
  • USA Az örület torkában
  • USA Çilginligin ötesinde
  • USA Die Mächte des Wahnsinns
  • USA En la boca del miedo
  • USA Hulluuden syövereissä
  • USA Il seme della follia
  • USA I skräckens skugga
  • USA John Carpenter's In the Mouth of Madness
  • USA L'antre de la folie
  • USA Šialenstvo
  • USA Šílenství
  • USA Sto stoma tis trelas
  • USA U ustima ludila
  • USA Ve spárech šílenství
  • USA W paszczy szalenstwa
Země původu:
USA
Rozpočet:
8 mil. USD
Tržby:
8,95 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné