„Skutečnost už není, co bývala.“ Tahle věta zazní v jedné scéně klasického devadesátkového hororu Johna Carpentera V chřtánu šílenství a klidně by mohla být jeho mottem. Tím, co tu narušuje soudržnost světa, jsou bestsellery hororového romanopisce Suttera Canea, které některým čtenářům způsobují notné psychické potíže. Po zmizelém spisovateli začne pátrat vyšetřovatel pojišťovacích podvodů John Trent, aniž by tušil, že se ocitne v samotném chřtánu šílenství, odkud přichází děsivé, monstrózní zlo ohrožující celou lidskou civilizaci. Snímek je závěrem Carpenterovy volné „apokalyptické trilogie“, do níž se počítají ještě filmy Věc a Vládce temnot. A je to završení vskutku mimořádné. Carpenterův obraz postupně se rozpadající reality je poctou dvěma mistrům literární hrůzy dvacátého století, H. P. Lovecraftovi (název je variací na Lovecraftovu novelu V horách šílenství) a Stephenu Kingovi (Cane zasazuje své knihy do městečka Hobb’s End, které odkazuje ke Kingovu fiktivnímu městu Castle Rock). Halucinační, matoucí vyprávěcí struktura filmu, jež si nezadá s nejdivočejšími lynchovskými mindfucky, dodnes dráždí řadu diváků, kteří film odmítají jako nesrozumitelný blábol. Minimálně stejný počet fanoušků tento fantasmagorický hororový klenot naopak řadí mezi vůbec nejlepší Carpenterova díla. (Festival otrlého diváka)
Celé to je jak od Kinga, ale v mnoha ohledech je znát Carpenterům rukopis. Tempo možná až moc vlažné, ale na druhou stranu je film hodně atmosferický a dokáže vtáhnout do děje.
Celá scenáristická struktura je rafinovaná, protože Šílenství se může směle zařadit do subžánru tzv. filmu ve filmu, a to velmi rafinovaným způsobem. Pokud máte tento žánr rádi a film si oblíbíte, můžete si opakovaným zhlédnutím všimnout řady velmi promyšlených detailů. Právě díky tomu se z Šílenství stal i po letech žánrově velmi oblíbený titul, který ve filmové historii ještě ani zdaleka neřekl poslední slovo. Mimochodem režisér Carpenter film zařadil do své uzavřené trilogie Apokalypsy, kam patří Věc (1982), Princ z temnot (1987) a právě Šílenství.
Šílenství sice silně balancuje, jak už zde bylo několikrát zmíněno, na hraně těžkého kýče, ovšem v Carpenterově mystickém balení se to proměňuje spíše ve velkou výhodu. Režisér se nebojí vložit do hororových scén přiměřené množství absurdity, ani na chvíli neváhá zamotat divákovi hlavu a obestřít příběh neproniknutelným závojem, který až do poslední minutky zabraňuje prokouknout jeho konečné úmysly. Snímek má navíc ještě bezchybně vykreslenou atmosféru, démonického záporáka Prochnowa a jako vždy spolehlivého Sama Neilla, o něhož se může Carpenter kdykoli naplno opřít (včetně závěrečné scény). Podle mě jeden z nejzajímavějších hororů vůbec..
'V chřtánu šílenství' byl komerčně neúspěšný při svém uvedení, ale postupem času si získal kultovní status mezi fanoušky hororu.
Film 'V chřtánu šílenství' je třetí částí tzv. Apokalyptické trilogie Johna Carpentera, která zahrnuje také filmy 'Věc' (1982) a 'Princ temnot' (1987).
Film zkoumá témata jako je realita versus fikce, šílenství a vliv médií na lidskou psychiku, což z něj činí hlubší psychologický horor.