Recenze filmu Velká iluze

76%

Komentáře a recenze 5

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
36 098 bodů
7
Meziválečný snímek, který je natočený těsně pře vypuknutím 2. světové války. Je to natočeno trošku s romantickými brýlemi, ale je to kvalita a stará škola filmařiny. Na rok 1937 působí navíc film daleko mladším dojmem. A Jean Gabin ukázal už v mládí, že to bude pan herec.
Fingon
16 894 bodů
6
Srovnám-li snímky z konce třicátých let, které jsem zatím měl možnost vidět (nejvíce zastoupené jsou pochopitelně československé a americké, sem tam nějaký britský), francouzské snímky jsou snad nejvíce postižené zubem času. Zvláště ty Renoirovy. V případě Velké iluze se občas vytáhla kamera a scény mezi De Boieldieu a postavou zahranou von Stroheimem jsou hodně zajímavé (a Gabin mi připadal nejsympatičtější ze všech filmů, ve kterých jsem ho zatím viděl), zbytek je už bohužel mrtvá voda...
lamps
lamps
15 419 bodů
7
Kvituji chvályhodnou myšlenku o vzájemném respektu a porozumění dvou ve válce nepřátelských národů, ale její zpracování mne nechalo podezřele chladným. Film je naladěn na jedinou emocionální vlnu, která nezanechá v divácích výraznější stopu, a na to, že se nejedná o vyprávění založené na zvratech či nepředvídatelnosti, nedisponuje ani nikterak nezapomenutelnými charaktery, přestože Gabin, Fresnay nebo režisérská legenda Stroheim si nesporné sympatie jistě získají. Největší problém ale vidím v tom, že mnoho zdejších motivů bylo v průběhu příštích let převážně Hollywoodem tolikrát recyklováno a vylepšováno, že skutečný význam Velké iluze lze v současné době jen obtížně docenit a nevnímat především stylistickou podobu snímku jako zastaralou. Že se ale jedná o dílo důležité a inspirující, to z něj čiší takřka v každém záběru...
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Starý meziválečný film o pobytu a následném útěku francouzských důstojníků z německého zajateckého tábora. Během první světové války se dva francouzští letci, aristokratický kapitán de Boëldieu a dělnický poručík Maréchal, vydávají prozkoumat slepé místo na mapě. Jsou však sestřeleni německým leteckým esem a aristokratem Rittmeisterem von Rauffensteinem, a následně jsou zajati německou císařskou armádou. Riauffenstein zjišťuje, že oba letci jsou důstojníci, a tak je pozve na oběd. Během oběda zjišťují Rauffenstein a Boëldieu, že toho mají dost společného - ano, solidarita a známost mezi vyššími třidami napříč národy existuje. Především je spojuje záliba v honech. Boëldieu a Maréchal jsou odvezeni do zajateckého tábora, kde se setkávají se spoustou francouzských zajatců. Hned na začátku je zajatcům sděleno, že v táboře vládne přísná německá disciplína, nakonec se však ukazuje, že to není až tak přísné. Přece jenom, tohle bylo ještě před tím, než se z Němců stali nacisti. Francouzští důstojníci uspořádají představení typu vaudeville. Němci dobyli pevnost Douamont v bitvě o Verdun, ale během představení přichází zpráva, že Francouzi dobyli pevnost zpět. V reakci na to Maréchal přeruší představení a francouzští zajatci začnou zpívat Marseillézu, a za to je Maréchal umístěn na samotku. Zde viditelně trpí nedostatkem lidského kontaktu a hladem, a pevnost opět změní majitele během jeho uvěznění. Mezitím Francouzi potají hloubí tunel ze své ložnice, aby mohli utéct, a hlínu vynášejí potají ven a trousí ji po zahradě. Tunel je skoro hotov, ale náhle jsou všichni přemístěni do jiných táborů. Maréchal neumí anglicky a není schopen předat zprávu o vyhloubeném tunelu příchozímu britskému vězni. B. a M. se přesouvají z tábora do tábora a nakonec dorazí do Wintersbornu, vězení v horské pevnosti, kterému velí Rauffenstein, který byl těžce zraněn v bitvě. Rauffenstein jim říká, že z tábora nelze utéct. Ve Wintersbornu se dvojice znovu shledá se spoluvězněm Rosenthalem z původního tábora. Rosenthal je bohatý francouzský žid, který se štědře dělí o své potravinové balíčky. B. dostává nápad poté, co si všimne, jak německé stráže reagují na nouzové situace. Pomocí pískání na píšťaly v různých celách se mu povede odvést pozornost stráží na několik minut, tolik potřebných pro útěk Maréchala a Rosenthala. Po rozruchu je dozorcům nařízeno se shromáždit na nádvoří pevnosti a během toho se zjistí, že B. chybí. Ten zavolá na dozorce z věže v pevnosti, a tím na sebe strhne pozornost německých stráží. M. a R. využijí příležitosti a spustí se z okna pomocí podomácku vyrobeného lana. Rauffenstein zastaví stráže, kteří se chystají střílet na B., a prosí svého aristokratického přítele, aby se vzdal. B. to však odmítne a Rauffenstein ho neochotně zastřelí svou pistolí, míří mu sice na nohy, ale střelí jej do břicha. B. je ošetřovaný truchlícím Rauffensteinem a lamentuje nad tím, jak šlechtu a její užitečnost pro francouzskou a německou kulturu ničí válka. Je mu líto Rauffensteina, který si bude muset po válce najít nové uplatnění. M. a R. prchají po německém venkově a snaží se dosáhnout Švýcarska. Po chvíli cesty se pohádají, protože si Rosenthal poranil nohu, bojí se a chce putovat pouze v noci. Maréchal jej nechá za sebou, ale nakonec se pro svého druha vrátí. Nakonec se ukryjí na farmě u jedné Němky jménem Elsa, která ztratila manžela a tři bratry, kde jinde než u Verdunu, ale prý je to jejich největší vítězství. Maréchal to dá s Elsou dohromady, ta je pak ukryje před německou hlídkou, a nakonec oba odejdou pryč, ale Maréchal slíbí Else a její malé dceři, že se jednou vrátí. No a nakonec zdrhnou do Švýcarska... Na můj vkus byl film příliš starý, místy trošku utahaný a jde z něj cítit meziválečná atmosféra, lehce poznamenaná nástupem nacismu v Německu a hrozby další války. Rosenthal a Maréchal doufají, že po této válace už žádná další válka nebude. Ale své film kvality má, především herecký výkon mladého Jeana Gabina a tu jedinou rostlinu, která rostla v zajateckém táboře, kromě plevele a kopřív.
Smazaný uživatel
0 bodů
8
Na svou dobu film velmi výjimečný, dnes alespoň zajímavý kousek. Bohužel ale, co naplat, i značně překonaný.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.