Bez okolků

69%
Bez okolků

Stejně napovídající jako titul filmu je i název jeho knižní předlohy. Děj románu Richarda Starka Lovec vypráví o gangsterovi, podvedeném svými partnery, který pátrá po ukradených penězích. Nezbývá mu nic jiného, než se v metropolitní džungli stát lovcem s maximálně vyostřenými instinkty sebezáchovy, neboť stojí proti zákeřně anonymnímu, smrtelně nebezpečnému protivníkovi - zločinné organizaci s nejasnou hierarchií. Kriminální thriller Bez okolků je považován za první skutečně neonoirový film 60. let. Černému stylu přidal barvu a kompozici širokého plátna a také, obrazně řečeno, jak přidal na jasu denního světla, tak potemněl. Relikvie klasického noiru posunul k novým významům. Walker se sice podobá svým předchůdcům, individualistickým detektivům, protože také na vlastní pěst pátrá po řešení kriminální hádanky, ale ne z principu vyšší spravedlnosti, nýbrž z potřeby vlastního práva a vlastní msty. Byl totiž opakovaně zrazen: vůdcem, partnerem i manželkou. Takto mnohonásobně zbaven své maskulinní podstaty je zoufale zběsilým individuem bez lidského etosu, jedincem bez schopnosti citové sounáležitosti. Stejně tak ve srovnání s klasickými noirovými melodramaty je v Boormanově filmu posunut charakter zločinu. Neodehrává se někde v obskurním ústraní a tmě jako dříve, nýbrž na jasném světle, vysoko nad zemí v chladně elegantních mrakodrapech, sídlech velkých korporací. Zločin se stává byznysem realizovaným v pracovní době.




martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 434 bodů
9
Drsný thriller, který je i po tolika letech od svého vzniku brutální, pevný a stále podceňovaný. Klasika s jednoduchým příběhem pomsty, který má nepředvídatelnou sílu. Lee Marvin v hlavní roli pomstychtivého Wolkera se svou monosyllabickou kamennou chladnou tváří a z pevným smyslem pro stanovený cíl doslova předčí očekávání. O jeho historii se moc nedozvíme, ale jako by to nebylo důležité. Cesta pomsty je jen fantasie během umírání odehrávající se v jeho mysli. Je to vlastně taková posloupnost snů zasahující až do reality uvědomění vlastní existence. Inovační střih je odvážný a zásadní, neboť dokáže vyobrazit vše podstatné v krátké době. Čas a prostor záblesků vzpomínek a filtrované paměti v přesné synchronizaci všeho dění spolu se zobrazením fascinujícího rigorózního barevného schématu a důsledně chladného používání izolace v širokoúhlém obrazovém formátu, je naplněn stimulačními obrazy a je přítomen silný erotický podproud. Lee Marvin je tu v podstatě na vrcholu. Přináší přesně to, co je potřeba pro tuto složitou roli. Je to neobvyklý antihrdina coby muž akce. I scénář se vymaňuje od tradičních gangsterek. Vysoce stylizovaný příběh je jedním z nejzajímavějších a nejinovativnějších amerických snímků šedesátých let. Svým způsobem se jedná o umělecký film takže pro obyčejné diváky může být už jen začátek hodně matoucí. Pro současné diváky bude asi příznivější remake z roku 1999 s Melem Gibsonem 'Odplata'. Ten je sice jednodušší a žánrově zábavnější, ale oproti tomu nemá dané charisma a vizuální nadšení ovlivňující celý průběh vývoje děje s ostrými a emocionálně oddělenými dialogy. Buď jak buď, snímek má hodně do sebe, a náročnějšího diváka nemůže ponechat na pochybách. Takže zbývá se už jenom zeptat: "What's your first name?"
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
8.5
ilmaři Point Blank natáčeli na nesmírně zajímavých lokacích. Když byl Alcatraz uzavřen v roce 1963 jako federální věznice, byl Point Blank první velkou produkcí, která tam směla natáčet. Nekompromisní John Boorman tam také umožnil Marvinovi střílet z pravého revolveru ráže 44 Magnum. Pokud jste někdy tuto zbraň drželi v ruce nebo z ní i stříleli, tak to opravdu není žádná legrace. Stejnou ráži pak používal i Clint Eastwood v sérii o Dirty Harrym. Jestliže dobová kritika na filmu nenechala nit suchou, opětovné uvedení v roce 2005 film naprosto rehabilitovalo. Z průměrných výkonů ,,primitiva“ Marvina a ostatních ,,dřev“ se během čtyřiceti let staly kánony žánru a nelze si nevšimnout nápadné podoby Marvina s Terminátory a jejich chůzí. Z naprostého odsouzení v New York Times za brutální a sadistické násilí, které musí být odporné každému s delikátním vkusem se možná i díky dnešnímu cynismu stala ,,žánrová lahůdka“. I po letech je každopádně Point Blank technicky brilantně natočeným filmem s několika fantastickými scénami a stejně tak i po letech zůstává podívanou pro otrlejší publikum, takže v žádném případě není určen náctiletému publiku!
lukas
lukas
1 523 bodů
7
Netradičně vyprávěná a vizuálně zpracovaná detektivka-gangsterka. Na dnešní dobu samozřejmě celkem uhlazená, ale v roce vzniku šokovala zpodobněným násilím. Perfektní lokace, experimentální střih a záběry. Na druhou stranu poněkud naivní scénář a řada momentů. Lee Marvin introvertní mstitel. Skvělé halucinační scény a skoky v čase.

Dodatečné informace

Původní název:
Point Blank (více)
  • USA Bez okolků
  • USA Point Blank
  • USA À Queima Roupa
  • USA À Queima-Roupa
  • USA A quemaropa
  • USA A quemarropa
  • USA Dönüsü olmayan yol
  • USA Hämnaren från Alcatraz
  • USA Le point de non-retour
  • USA O epanastatis tou Alcatraz
  • USA Point Blank - Keiner darf Überleben
  • USA Senza un attimo di tregua
  • USA Tappajan jäljet
  • USA Zbieg z Alcatraz
Země původu:
USA
Rozpočet:
2,5 mil. USD
Tržby:
3,2 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění