Tulák Macoun

61%

Komentáře a recenze 1

28 393 bodů
8
*Film 'Tulák Macoun' byl natočen v roce 1939 v době okupace. Patří k několika málo českým filmům z oněch časů, které nepostrádají určitých vkladů. Dnes nás nezaujme smířlivecké vyústění člověka drceného kapitalistického společnosti, ale i po třinácti letech k nám film mluví blízkou řeči tam, kde vypráví o krásách naší země a o lásce k vlasti.* Takovou informaci dostaneme na začátku snímku hned po úvodních titulcích a je tím v podstatě řečeno vše. Těžko říct jak je to dnes se zájmem o smíření se s osudem hlavní postavy, ale že se jedná o vlastenecký příběh s poukazováním na krásy naší země a hlavně lásce k vlasti je stále nezpochybnitelný fakt. Příběh sice poplatný době, ale svou výpovědí je nadčasový. Něco takového se, samozřejmě s určitými rozdílnými detaily vlivem právě jiné doby, může stát i dnes. Je to tragický příběh jednoho obyčejného chudého dělníka celý život pykající za svůj zločin z minulosti a to jenom proto, že chtěl zachránit svoji rodinu. Celé je to vyprávěné retrospektivou, neboť se danému umírajícímu člověku v nemocnici promítá celý jeho život před očima, čímž se právě dozvíme, čím vším si musel projít. A právě přes všechny své životní útrapy však přesto na svou vlast nezanevřel. Film má silnou dramatickou atmosféru a těžko říct, jestli to místy nezachází, jak se dnes říká, až do artu. Je to skutečně hodně emotivní snímek, byť zlý jazykové mohou namítat, že se opět jen jedná o další pouhopouhou vlasteneckou agitku. Buď jak buď. Jako příklad, jak jednoduše může být člověk sveden na scestí, ukazuje nevyvratitelně příkladně. Snímek značně zestárnul, ale jeho myšlenka rozhodně ne.