Kdo to klepe na moje dveře

66%
Kdo to klepe na moje dveře
Plakát traileru
Celovečerný debut režiséra Martina Scorseseho rozpráva o konzervatívnej morálke v strete s moderným svetom. J.R. je mladý Italoameričan, neveľmi vzdelaný, zato však bystrý. Žije v uzatvorenej komunite Malého Talianska v New Yorku a väčšinu voľného času zabíja poflakovaním spolu s kamarátmi z miestneho gangu. Jedného dňa na trajekte spozná dievčinu, ktorá pochádza z odlišného sveta. Študuje na vysokej škole, zaujíma sa o literatúru, žije sama vo vlastnom byte. Hoci zázemie a výchova týchto dvoch mladých ľudí sú si vzdialené, ich sympatie postupne prerastú do lásky. Keď sa však J.R. dozvie, že jeho priateľka už nie je panna, nedokáže sa s tým vyrovnať a vzťah ukončí. Nepomôžu ani vyznania lásky a vysvetlenie, že v minulosti bola znásilnená. J.R., vychovávaný podľa zásad prísnej katolíckej morálky a vedený k úcte voči ideálu ženy-matky a ženy-panny, sa napriek vlastným citom nedokáže zbaviť predsudkov. V jeho svete totiž jestvujú len dva typy dievčat: cnostné panny a budúce matky, s ktorými sa muži ženia, a štetky, s ktorými si muži občas môžu užiť. Prvý film jedného z najväčších amerických režisérov predznamenal témy i štýl jeho vyše štyridsaťročnej filmárskej práce. Podobne ako v neskorších dielach Mizerné ulice, Zúriaci býk či Taxikár sa Scorsese v Kto mi to klope na dvere venoval katolíckemu komplexu viny a skrytým vášňam, ktoré ovládajú i ničia jeho hrdinov. Zároveň sa mu podarilo vytvoriť autentický a živý obraz New Yorku šesťdesiatych rokov a verne i zasvätene nahliadnuť do života, mentality a jazyka Italoameričanov.

Témata:

vina
maskulinita
identita
problémy ve vztahu
new york city




Smazaný uživatel
22 532 bodů
8
Vzhledem ke všem těm omezení, jakým musel Scorsese u svého debutu čelit, to asi zvládl nejlepším možným způsobem. Inspirace francouzskou novou vlnou je jasná, právě ona je na tom nejlepší.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
4
Ty scény často nemaj pointu a ten film skoro taky ne. Ale musím uznat, že mě dost zaujaly scény, kde se nekecá, jen hraje hudba (vesměs dobrá) a lidi tam něco dělaj. Ono totiž když se tam kecá, tak to je dost nuda. Taky se tam našlo několik zdařilejch záběrů. Harvey Keitel jako mlady ucho byl zajímavej, ale i ostatní italové byli někdy vtipní. Jinak je to ale film, kterej jsem snad ani nemusel vidět...
hrumsrt
hrumsrt
12 467 bodů
7
Režijní celovečerní debut velkého queenského rodáka Martina Scorseseho.. A jak už při svých krátkometrážních pokusech ukázal, že má rozhodně nápady, tak tady už představuje první ochutnávku svého unikátního pojetí filmového řemesla.. S překvapením, že král mafiánských filmů začal romantickou komedií, jsem si říkal, jaký to paradox. Ovšem tenhle filmový velikán mě i tentokrát dokázal překvapit, když naservíroval romanci, které moc žánrovými prvky rozhodně neoplývá.. Hervey Keitel je v hlavní roli mladého bouřliváka fantastický a jeho póza povrchního misogyna a fanouška filmů je dosti zajímavá a vrstevnatá.. Neuvěřitelné jakou odvahu měli tvůrci a naplnili experimentálie a otevřenost šedesátých let. Několikrát to spadá až do takového existencionálního rozjímání, kterému ale nakonec pokaždé chybí něco silnějšího.. Ovšem třeba ta prostřední koláž milostných scén je perfektní, a to jak díky vtahující odvážné kameře tak výborně zvolenému dynamickému hudebnímu doprovodu. Samozřejmě k Scorseseho vrcholu to má ještě daleko, ale nečekal jsem tak "evropský film". 70%


Dodatečné informace

Původní název:
Who's That Knocking at My Door (více)
  • USA Kdo to klepe na moje dveře
  • USA Who's That Knocking at My Door
  • USA Bring on the Dancing Girls
  • USA Chi sta bussando alla mia porta?
  • USA J.R.
  • USA Kto mi to klope na dvere?
  • USA Kuka kolkuttaa ovelleni?
  • USA ¿Quién llama a mi puerta?
  • USA Qui truca a la meva porta?
  • USA Wer klopft denn da an meine Tür?
  • USA Who's That Knocking at My Door?
Premiéra v ČR:
13. 9. 1968
Země původu:
USA
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


  • Film byl promítán na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu v roce 1967, kde získal pozitivní ohlasy a pomohl Scorsesemu získat pozornost filmového průmyslu.
  • Scorseseho matka, Catherine Scorsese, se objevila ve filmu v malé roli, což se stalo tradicí v mnoha jeho filmech.
  • Film se zabývá tématy katolické viny a morálky, což jsou motivy, které se často objevují v Scorseseho pozdějších dílech.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.