Sladká Irma

74%

Komentáře a recenze 4

28 428 bodů
10
Situační komedie s prvky grotesky, s naprostým minimalismem prostředí odehrávajícího se všeho dění, navíc mající stopáž hodně přes dvě hodiny, aniž by se to jedinkrát zadrhlo a ztrácelo svůj živý humor? Ale ano. Jedná se o další komediální kousek Jacka Lemmona nenechávající na pochybách. Jednoduchý námět scenáristicky zpracovaný do obrovských rozměrů se jen tak nevidí. Něco takového, obzvlášť, v dnešní době si nelze ani představit. Na tak dlouhou stopáž tempo neskomírá a naopak si stále drží svůj rytmus už od prvních minut. Na svou dobu vzniku hodně odvážný hollywoodský snímek, takže dle filmových historiků není náhoda, že se příběh odehrává zrovna v Paříži. Ani tak se nezabránilo, že jistou dobu byl snímek zakázán v televizním vysílání. Není od věci také připomenout, že v původní podobě se jednalo dokonce o muzikál. Scénář je skutečně mistrovsky zpracovaný, což vlivem onoho muzikálu snad ani není divu. Asi největší zajímavostí je fakt, že roli Irmi měla původně hrát Marilyn Monroe, ale vlivem její předčasné smrti musela být přeobsazena. Shirley Maclaine však postavě dala takové osobité kouzlo, že si místo ní snad Marilyn nelze ani představit. Ale kdo ví. Výprava je tedy vedená v minimalismu, ale tvůrci si na tom dali záležet. Ulice s restaurací a hotelem naproti. kde se vše odehrává, výjimka však byla v rámci příběhu také použita, je po vizuální stránce prostě nádhera. Romantická komedie plná zmatků, ztřeštěností a vtipných dialogů. Zapomeňte na prostitutku a milionáře ve snímku ´Pretty Woman´ (1990), který vznikl daleko později. Tady máme milostnou etudu mezi prostitutkou a pouličním policajtem a stojí to za to. Shirley MacLaine a především Jack Lennon se o to postarají.
8
Wilder ubral trochu nohu z plynu a vznikl z toho další obrovský hit. Netradiční komedie Sladká Irma (Irma La Douce, 1963) spojila všechny tvůrce Bytu znovu dohromady. Zápletka je i dnes neskutečně drzá a originální. Irma (Shirley McLane) je pařížská prostitutka pohybující se mezi barvitými postavičkami podsvětí a policie. Nováček Nestor (Jack Lemmon) jednoho dne provede razii a zatkne policejního šéfa. Za to ho pochopitelně čeká vyhazov. ,,Omylem“ vyřadí ze hry pasáka Irmy a náhodou se jím hned sám stane. Neustále dře, aby se prostitutce mohl zavděčit a stal se jejím nejlepším zákazníkem. Ta ovšem nic netuší a zamiluje se do boháče. Nestor tak bude muset odhalit karty a přiznat barvu. Původní látka byla muzikál, Jack Lemmon odmítl ve filmu zpívat a prosadil, aby film byl čistou komedií. Shirley McLaine se zase nelíbil scénář. Wilder a Lemmon chtěli do hlavní role Marilyn Monroe, ale ta před natáčením zemřela a Elizabeth Taylor Wilder odmítnul kvůli jejím skandálům s Richardem Burtonem. Sladká Irma se i přesto hned v době svého uvedení stala hitem.
avenis
avenis
8 145 bodů
4
Tak nějak jsem čekala víc. Možná to bylo slabým scénářem s neslanými nemastnými dialogy, že jsem se nebavila a prvek očekávání střídal prvek zklamání. Co však je pozoruhodné, Jack Lemmon bravurně půlí prase a Shirley Mac Lane bravurně tančí a houpe se na lustru. Její bitka s kolegyní taky nebyla moc margírovaná... (16.10.2014)
M.Rejčová
M.Rejčová
216 bodů