I tento víkend se nese na streamu ve znamení nových lákavých seriálů ze všech koutů světa. Zároveň se do vašich obýváků chystají tituly, které měly v kinech střídavou úspěšnost a minimálně jeden z nich si nyní bude chtít u diváků zlepšit reputaci.
Články 82
Časopis Forbes dal dohromady žebříček nejmajetnějších lidí planety, jemuž vévodí módní imperátor Bernard Arnault a zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk. Čtrnáct jmen má podle dané evidence na kontech přes 100 miliard dolarů, přičemž lidé ze showbyznysu jsou v této konkurenci přece jen upozadění. Mezi dolarové miliardáře každopádně náleží také čtveřice filmových tvůrců, jejichž přínos je minimálně u prvních třech osobností nezpochybnitelný a dobře známý. Čtvrté jméno naopak kdekoho překvapí.
Steven Spielberg patří mezi největší velikány amerického filmového průmyslu. Nejde však jen o to, že natočil spoustu povedených filmů. Jeho působení tvarovalo samotné prostředí Hollywoodu. Byl to on, kdo v dobrém a zlém odlil formy, které američtí filmaři používají dodnes. Jeho pochvala pro druhou Dunu (Dune: Part Two) tedy není jen osobním názorem jednoho člověka, ale pomyslným požehnáním od personifikace celého oboru.
Jestliže filmová režie má svou žijící legendu, pravděpodobně jí bude Steven Spielberg. Jeden z autorů moderního blockbusteru, tvůrce masově populárních i kritikou uznávaných děl a režisér, jehož filmy vydělaly v součtu nejvíc peněz, je i v 77 letech nedílnou součástí hollywoodského dění, debaty o vývoji kinematografie či různých ceremonií. „Jste nominovaný, nebo vám už vystavili permanentku?,“ žertovně se jej na letošních Oscarech dotázal moderátor Jimmy Kimmel. Spielberg si stále udržuje přehled a zejména v posledních týdnech se množí svědectví o tom, jak podporuje a oceňuje práci ostatních. A to ve velmi sympatickém a osobním stylu.
Je to přesně třicet let, co se před Frankem Drebinem definitivně zavřela opona po nejproslulejším předávání Oscarů, k němuž nikdy nedošlo. Filmová trilogie Bláznivá střela (Naked Gun) i její televizní předvoj Police Squad! (1982) učinily svět filmové parodie mnohem barvitějším a Leslieho Nielsena pozvedly z nepříliš známého charakterního herce na nejelegantnějšího šaška stříbrného plátna. Detektivní pohromy budou po letech pokračovat, Nielsena vystřídá akční ikona Liam Neeson (96 hodin) a očekávaný reboot od tvůrců animované Rychlé roty (Chip 'n' Dale: Rescue Rangers) a producenta Setha McFarlanea (Griffinovi, Méďa) dorazí 28. července 2025.
Někdy se zdá, že herec či herečka má pro určitou úlohu až přehnaně vysokou kvalifikaci. I ti nejslavnější lidé z oboru si často rádi odskočí k takřka komiksovému padoušství, kdy jejich zloduši vedou excentrické řeči o dominanci, podrobování či vsazení svých nemesis do věčných okovů. Někdy je k účasti na těchto projektech vedou silné osobní motivace, jindy peníze, důvěra ve scénář nebo i jejich umělecká vize, která daný film přímo utváří. V následujících případech se skvělí a renomovaní herci chopili záporáků v dílech, která u mainstreamového publika a kritiky pohořela. Často hlavně díky nim však posléze načichla kultovním odérem a přestřelené nebo prostě neobvyklé herecké výkony jsou tím, co si na nich můžeme zaručeně užívat.
Sedmasedmdesátiletý legendární režisér Čelistí (Jaws), Jurského parku (Jurassic Park) či Indiana Jonese může dávno bilancovat a komentovat vlastní úspěchy, které hromadí přes padesát let i jako producent. Steven Spielberg, jenž zatím naposledy natočil částečně autobiografické rodinné drama Fabelmanovi (The Fabelmans), věnoval rozhovor pro The Hollywood Reporter u příležitosti třicátého výročí oscarového Schindlerova seznamu (Schindler's List). Při vzpomínce na devastující zpodobnění holokaustu pronesl, že se jedná o snímek, na který je osobně nejvíc pyšný.
Březnové předávání Oscarů je za dveřmi a na předvojích v podobě Zlatých glóbů či britských cen BAFTA, které ocenily výjimečné tvůrčí výkony tuto neděli, jasně dominuje Oppenheimer od Christophera Nolana. Stomilionový životopis fyzika podepsaného pod atomovou bombou ukořistil většinu hlavních cen večera, přičemž největším konkurentem mu byla experimentální Zóna zájmu (The Zone of Interest), kterou Britská akademie filmového a televizního umění vyzdvihla v kategoriích Nejlepší zvuk, Nejlepší neanglicky mluvený film a Výjimečný britský film. Mrazivý náhled do každodenního života osvětimského velitele Rudolfa Hösse, jenž s netečnou rodinou pobývá v těsném sousedství děsivé továrny na smrt, může být se svými pěti oscarovými nominacemi jediným titulem, který v březnu teoreticky dokáže Oppenheimerovi sebrat vítr z plachet. A možná by si to i zasloužil.
Bez Jima Carreyho by byl filmový svět o něco smutnější a nebýt jeho průlomové úlohy Zvířecího detektiva (Ace Ventura: Pet Detective), jenž s dosud nepoznaným katalogem grimas pátrá po uneseném delfíním maskotovi, Jim Carrey by měl cestu ke slávě o dost složitější. Neměl ostatně lehký život a jako nadějný stand-up komik dokázal publikum v rychlém sledu nadchnout i pořádně otrávit. Za Ace Venturu, který do amerických kin velkolepě vlétl začátkem února 1994, začínající herec obdržel střídmých 350 tisíc dolarů. Pro pokračování, jež vzniklo už další rok, si jej však pojistili rovnou na patnáct milionů.
Na Jeden život (One Life) jsme byli notně zvědaví. K činu Nicholase Wintona a jeho kolektivu, který zachránil z Československa přes šest stovek především židovských dětí, přilnuli Češi ještě víc než Britové. Přesto panoval strach, že nás čeká dobře míněné, ale fádní válečné drama, v němž budeme maximálně vyhlížet české repliky a lokace. To se nakonec neděje. Filmařům se podařilo najít důvod, proč tenhle příběh odvyprávět. A není jím jen to, že hlavní roli v půlce stopáže ztvárňuje Anthony Hopkins.