Filmy si řada z nás zamilovala pro jejich umění pohltit svými světy a emočně se napojit na postavy, jejichž příběhy mohou být pro leckoho motivačním budíčkem či dokonce základem pro obnovovaný světonázor. Jenže kinematografii utváří také znepokojivé portréty sériových vrahů, jejichž nepodchytitelná mentalita společnost děsí i fascinuje v současné éře true crime žánru víc než kdy jindy. Mnoho děl s touto tematikou se opírá o hledisko kladných postav, jež po zabijákovi pátrají, potažmo jsou mu (nebo jim) vydané napospas. V tomto článku ovšem naleznete vybrané filmové příběhy, jež nás do nevypočitatelné mysli člověka schopného připravit někoho jiného o život bez logické motivace noří vůbec nejsilněji a z nebezpečného subjektu dělají hlavního antihrdinu.
Články 74
Zkušení scenáristé, kteří ne a ne prodat nějaký vlastní nápad, se asi chytají za hlavu. Desetiletý herec Connor Esterson, jehož můžeme znát z dětského sci-fi paskvilu Roberta Rodrigueze Spy Kids: Armageddon, protlačil do oběhu šestistránkový draft vlastního scénáře s názvem Little Wiseguy. Jeho premisa má spočívat ve volném propojení Sám doma (Home Alone) a Kmotra (The Godfather) a oscarový scenárista Zelené knihy (Green Book) Nick Vallelonga se stará o to, aby se projekt rozpracoval a dostal před kamery.
„Jak jsme mohli zapomenout na Kevina?“ pokládá zničená Kate v letadle řečnickou otázku svým nejbližším. Na Catherine O’Hara, oblíbenou představitelku matky Kevina McCallistera z prvních dvou dílů série Sám doma (Home Alone, 1990 a 1992) bychom však zapomenout nemohli, a tak si právě dnes připomínáme její kulaté jubileum.
Víkendové tipy ze streamovacích služeb jsou opět tady. I tentokrát bude z čeho vybírat a zejména fanoušci českého filmu budou mít na co koukat. Na Netflix totiž dorazil největší favorit na České lvy a zároveň pro mnohé velmi kontroverzní počin Bratři.
Únor je tu a s ním i pořádná várka novinek, které přistanou na Netflixu. Jako již tradičně jsme pro vás proto připravili výběr toho nejlepšího, na co se můžete těšit. Nejdříve se opět naladíme do vánoční pohody, následně svedeme boj se strachem z tmy, propadneme kouzlu osudové romance a názorně si ukážeme, jak snadno se člověk může stát sériovým vrahem. Tím však zábava nekončí, ve společnosti sympatických vyšetřovatelů půjdeme po krku nejrůznějším zločincům a nakonec se přesuneme do víru krvavých bitev v čínské čtvrti v San Franciscu.
Smích léčí, odbourává stres, pomáhá proti úzkostem, posiluje břišní svaly a vůbec je v mnohých ohledech pro člověka velmi prospěšný. Není tedy náhodou, že právě komedie patří mezi jedny z nejoblíbenějších filmových žánrů. Vybrat mezi nimi ty nejlepší je však poměrně oříšek. A právě proto přicházíme s naším tematickým speciálem věnovaným komediím.
Pokud se bavíme o zahraničních hitech, málokdo si Vánoce umí představit bez Sám doma (1990), Smrtonosné pasti (1988) nebo Mrazíka (1964). Poslední jmenovaný u nás tak zlidověl, že se mnohým dokonce i zajedl, což nic nemění na tom, že jde o klasiku. Pro herce Eduarda Izotova, který ztvárnil Ivana, však život žádná pohádka nebyla.
Sám doma je natolik populární a úspěšný snímek, že se k němu váže i řada konspiračních teorií. Jedny z těch nejtemnějších například naznačují, že Kevinův otec živí početnou rodinu díky kriminálním aktivitám, popřípadě že nerudný strýc Frank si zlodějíčky Marva a Harryho na Vánoce objednal. Ožehavá je především první záležitost související s tím, jak si vlastně Peter McCallister (John Heard) mohl dovolit bydlet v natolik honosné vile, což snímek ani jeho jeho pokračování nijak neobjasňují. Výpočtů se nyní chopili špičkoví ekonomové, kteří v článku pro New York Times rozebrali, jak zámožná by rodina pro život v takovém domě musela být.
Jak by vypadal třetí díl slavné vánoční klasiky Sám doma (Home Alone) po mnoha letech? Jistě, regulérní trojka v roce 1997 skutečně vznikla, později se pro televizi objevila i čtyřka a pětka a před dvěma lety dokonce i remake prvního dílu pro Disney+. Jenže snad každý soudný divák či divačka by na tyto nepodařené snahy o vytěžení populární značky raději zapomněl. Raději bychom sledovali další osudy Kevina McCallistera v podání Macauleye Culkina a Mokrých banditů s tvářemi Daniela Sterna a Joea Pesciho.
Dalších 25 filmů letos přibylo do cenného archivu kulturně či esteticky hodnotných děl Národního filmového registru USA. Tato kolekce podléhající radě National Film Preservation Board (NFPB) vznikla roku 1988 na popud věhlasných režisérů jako Martin Scorsese nebo Frank Capra, kteří chtěli zabránit komerčnímu přetváření klasických filmů. Přestože seznam zahrnuje řadu kanonických hollywoodských snímků, až letos přibyly oceňované klasiky jako Sám doma, Terminátor 2: Den zúčtování nebo Ukradené Vánoce Tima Burtona.