Hra na oliheň: Výzva alias reality show na motivy Hry na oliheň (Squid Game) je od prvního okamžiku doprovázená kontroverzemi. To Netflix jistě viděl rád, obzvlášť v tomto žánru neexistuje lepší reklama než pořádný skandál. Přesto panovaly i specifičtější obavy. Odkud bude plynout napětí, když nejde o život? Jak máme soucítit se čtyřmi stovkami lidí naráz? A to v Netflixu vážně nepochopili, že jsme z megaúspěšného korejského hitu měli odejít se zjištěním, že čeho jsme byli svědky, je špatné?
Články 11
Zní to skoro jako satirický vtip ze South Parku. Největším hitem Netflixu se stal seriál tvrdě kritizující bezohlednost kapitalismu. Jeho tvůrci využívají jako podobenství soutěž, v níž se desítky chuďasů na život a na smrt perou o pohádkovou sumu pro potěchu elit. A co napadne producenty jako výplň před realizací druhé řady? No přece zorganizovat „skutečnou“ Hru na oliheň.
Americká reality show Big Brother se v Česku příliš neuchytila. Hned první série prohrála souboj s koncepčně podobnými maďarskými VyVolenými, i ti pak po pár sezónách vyšli z módy. Možná tedy leckoho překvapí, že v domácích Spojených státech se vysílá nová série rok co rok. I když už se dávno nejedná o popkulturní fenomén, o němž by mluvila celá společnost, pořad si vytvořil věrnou skupinu příznivců. Možná tedy není nesmyslné zkusit to u nás znovu? Tak uvažuje televize Nova.
Kulinářské, případně cukrářské reality show jsou dlouhodobě oblíbeným formátem. V několika nových pořadech Netflixu se ale podařilo dodat soutěžím v gastronomickém perfekcionismu neobvyklý a zábavný rozměr. V pořadech jako Vypečená technika, Je to dort? nebo Snack vs. Chef se vyrábí produkty z automatů, falešné kabelky nebo minigolfová hřiště.
Squid Game neboli Hra na oliheň se stala nečekaným globálním fenoménem a stále jí patří titul nejsledovanějšího seriálu Netflixu. Korejská antikapitalistická satira mimo jiné vyvolala diskuzi o tom, jak vážně lze brát kritiku vyslovenou produktem, který ve stejném systému stanul na špici komerčního úspěchu. Netflix si v tomto ohledu moc nepomohl, jak ukazuje aktuální fiasko.
Netflix nevzkvétá. To už ví i ti, kteří ho nikdy nenavštívili. On vlastně zcela nevzkvétal nikdy, vždy víc spolkl než vydělal, to vše ve jménu investice do budoucna. Nyní ve chvíli, kdy je načase začít sklízet plody mnohaletého budování jedné z nejsilnějších značek současného audiovizuálního průmyslu, se ale začala doposud rostoucí čísla propadat. A nezachrání to ani nejdražší dosavadní filmový projekt platformy The Gray Man, který si zatím odnáší veskrze rozpačité reakce.
Streamovací velikán posouvá hranice televizní zábavy. Svůj největší seriálový hit, v němž 456 lidí soutěžilo na život a na smrt o pohádkovou peněžní odměnu, převede do formátu skutečné reality show. O život (podle všeho) nepůjde, ale hry budou inspirované dystopickým pořadem a odměna pro vítěze se zapíše do historie.
LEGO Masters je nakažlivě „normální“ show. Je to MasterChef, kde lidé místo velkých dramat staví vesmírné lodě z kostek. Je to sice nuda, ale je to kouzelná nuda.
Dnes večer si můžete na Prima Cool pustit svéhlavou béčkovou satiru, která dovádí do extrému dějová schémata známá díky Battle Royale či Běžícímu muži s Arnoldem Schwarzeneggerem. Snímek Jurské hry sice neoplývá kdovíjakými kvalitami, ovšem s nízkým rozpočtem rozehrává odvážnou a přímočarou kritiku médií a jejich honby za senzacemi. Pokud chcete v pátek po práci jen bezmyšlenkovitě relaxovat a zasmát se nad očividně nadneseným a živelným béčkem s dinosaury, může jít o ideálního filmového adepta.
The Circle mění život na sociálních sítích v soutěž. Je to skvělý nápad, ale prvotní nadšení už opadlo a nezdá se, že by se tvůrci dokázali poučit z předchozích zaškobrtnutí.