Planeta opic

82%

Komentáře a recenze 22

29 308 bodů
7.5
Nejpovedenější z planet opic té doby. Nové předělávky, či volná pokračování konečně vystoupily ze stínu právě tohoto filmu. Další pokračování byla totiž už jen horší a horší. Na to, že je film starý 50 let - klobouk dolů. 75%. Scénář je jedinečný a příběh vede k zamyšlení, ať se může zdát být sebenereálnější.
28 305 bodů
8
Ve vzdálené budoucnosti havaruje astronautická posádka na planetě, kde žijí dominantní druhy inteligentních opic a kde jsou jimi lidé utlačovaní a zotročení. Stále přitažlivá sci-fi klasika na poli jedinečného postkatastrofického námětu. Určité scény sice již působí naivně a nelogicky, ale to už u klasických snímků prostě bývá. Jedná se o dobrý film, i když snaha o velkolepost pokulhává. Může za to přemíra takřka komorních konverzačních scén značně přesahující dobrodružnost, ne-li akčnost. Myšlenka o moralitě a stavu lidstva je však stále platná. Je člověk skutečně pánem tvorstva na Zemi? Snímek tak problematiku prezentuje sice zábavným dojmem, avšak velice vážně. Málokdo si umí reálně představit situaci, jak je zde prezentováno. Genově nejbližší člověku je opice. Co kdyby se role obrátili a v plné krutosti a cynismu začalo zneužívání lidí? Kouzelná je scéna, kdy se George Taylor snaží ukázat že má inteligenci, čímž by dal najevo, že není žádný divoch. Velice přesvědčivá reakce lidoopů. Dá se i v tomto případě ospravedlnit krutost? Snímek je tak věrným pohledem na lidskou přirozenost ve své bezohlednosti, kde je většina myšlenek léta letoucí veřejnosti moc dobře známá. Bolestně rezonující archaická situace, že? Ale jak pro koho. Tento příběh evokuje k tomu, aby se o tom začalo přemýšlet. Ano, snímek je za pomocí zábavného sci-fi žánru moralizující. Že je lidstvo nepoučitelné je už otázka jiná.
22 268 bodů
10
Takhle vypadá perfektní sci-fi. Skvělá atmosféra, geniální pointa a dodnes působivé masky. Planeta opic nemá konkurenta a jestli Burton o několik let později svým filmem něco dokázal, tak že tahle verze překonána už nebude.
8
Jedna z klasických sci-fi, která naštěstí nestojí jen na tom parádním závěru. 8/10
10
Původní předloha Pierra Boullea se od filmu dost odlišuje. Knižní předloha se odehrává v 26. století a líčí badatele v čele s Ulyssem (český ekvivalent je Odysseus) Mérouem, kteří přistanou na planetě obývané němými zaostalými lidmi, kterým vládnou opice. V takovém společenství žijí silácké gorily, vzdělaní šimpanzi a konzervativní orangutani. Jak vidíte jedná se tedy spíše o děj podobnější Burtonově verzi z roku 2001. Co je pro mě na Planetě opic skutečně uchvacující je brilantní hudba mého oblíbeného génia Jerry Goldsmithe. Vynikající skladatel dal do filmu značnou invenci, kombinoval klasickou hudbu s divokými skřeky, neobvyklými nástroji a orchestr dirigoval v opičí masce, aby nasál tu správnou atmosféru. Jeho legendární soundtrack byl vyznamenán nominací na Oskara.
15 150 bodů
9
Dnes už tomu samozřejmě schází ta potřebná působivost a s přibývajícím věkem se objevují i čím dál větší vady na kráse, ale na co v tomhle filmu nestačily triky a scénář, to bylo napraveno inteligentním zpracováním a hlavně závěrečnou pointou, která v mých očích apeluje na titul nejlepšího filmového zakončení vůbec. Úvodní část snímku mě vážně nadchla- podmanivá a zvláštní hudba Jerryho Goldsmithe na pozadí znepokojivého prostředí neznámé planety vytváří kulisu typickou pro klasicé sci-fi z let 60. a 70. Opičí společnost je sice načrtnuta poměrně jednodušše, ale jejich hrdost a nadřazenost vůči člověku čpí doslova z každého slova a je dalším silným motivem, který udržuje diváckou pozornost i ve chvílích, kdy se zdánlivě nic neděje a jen se povídá. Navíc vše je podáváno tak přesvědčivě a obratně, že každý je nucen skutečně přemýšlet, kde vězí skrytá pravda a kdo je tím pravým pánem tvorstva. Ocenit se ale musí i masky, které jsou dostatečně přesvědčivé a živé, herecký projev hvězdného Hestona, který dodává své roli velké charisma, a já oceňuji i překrásnou Lindu Harrison, kvůli které bych na takové planetě i docela rád ztroskotal. Tenhle snímek zkrátka drží status fenoménu absolutně po právu, doufám jen, že jeho vize budoucnosti se nikdy nevyplní:-)
7
Dokonalé masky i bez digitálních efektů, příběh, originální nápad a pěkné prostředí.
  • Masky
  • Příběh
  • Prostředí
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
10
Když jsem byl dítě, tak jsem byl alergický nejen na tento první díl, ale na celou opičí sérii. Ovšem s postupem času jsem si k tomu vybudoval přízeň a posléze i obdiv. Tento sci-fi snímek je rozhodně kultovní záležitostí a téměř po čtyřiceti letech od svého vzniku neztratil nic, co ho dělá tak geniálním. Ať je to nadčasový příběh o šílené a přitom tak geniální vizi budocnosti, tak i masky, skvělí herci v čele s Hestonem, ale především šokující a dech beroucí závěrečná deprimující pointa, která je jednou z nejslavnějších, která kdy spatřila světlo světa. Ne náhodou jsem si tento snímek zařadil do své TOPky.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
8.5
Úvod do světového sci-fi fenoménu, na kterém je asi nejšílenější, že ty potrhlé zlé opice se vlastně chovají úplně stejně k lidem jako dnes my ke zvířatům. A vlastně i k sobě navzájem - akorát u nich tak nějak víc vyzní to, co my v mezilidských vztazích považujeme za běžné. Na tehdejší dobu v pohodě triky a slušné masky, hlavně mě ale dostává ta psychologická rovina celého příběhu.
8
Mrazivá klasika, která i přes svůj věk nutí k zamyšlení to vše podkreslené dokonale futuristickou hudbou.