80%

Komentáře a recenze 11

Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
10
Skvělá adaptace nelehké románové předlohy (Jaroslav Havlíček) o maloměstě Jilemnici, kde se na vysílený a zanedbaný statek Vejrychovsko k penzionovanému důstojníkovi rakousko-uherské armády Pavlovi (Petr Čepek) přivdá jeho sestřenka a přítelkyně z dětství - nijak atraktivní, ale citlivá a svérázně emancipovaná Štěpánka (Iva Janžurová), která má svým věnem a prací statek zachránit. Přelom století není ovšem jejím představám o šťastné rodině nakloněn - mimo jiné protože si Pavel ze svého dobyvatelského období přinesl skrytou chorobu, která pomalu stravuje jeho tělesnou schránku i duševní potenciál; ze šviháckého elegána se stává lidská troska nebezpečná svému okolí i sama sobě. A Štěpin sen o šťastném manželství s dětmi se mění v noční můru ... Jeden z vrcholů tvorby režiséra Juraje Herze, životní role jakoby na tělo napsaná Ivě Janžurové a stejně jedinečný výkon Petra Čepka (ten se mu přiblížil ve své poslední šanci - Lekce Faust). Inspiroval mě k přečtení kompletního Havlíčkova díla - a nelituji.
29 697 bodů
7
Ponurý a trošku depresivní film, který zobrazuje neutuchající lásku jedné ženy a smutný příběh důstojníka. Petr Čepek hraje svou roli skvostně a je strašná škoda, že odešle tak brzy, mohl Český film hodně obohatit. Moc pěkný film, ale vidět ho jednou mi stačilo.
8
Možná by mi nevadilo, kdyby si Herz vybral trochu méně expresivní podání, které hraničí s přetažeností. Hůř se mi z toho čerpá nějaká psychologie a hloubka, když každá emoce je tak extrémně šponovaná - přijde mi, že tomu filmu chybí jemnost a intimita, kterou by ale dost potřeboval. 3 a 1/2
4
Málokterý starší český film mi sedne. Prostě a jednoduše se u nich nudím a málokdy na nich vidím něco fakt zajímavého. Stárnoucí dívka (kdo kdysi v 18 neměl svatbu a 2 děti byl prostě divný) si z nouze vezme za muže svého bratrance (bývalého vojáka), který ale sebou přitáhne děsivouuuuuu nemoc. První půle o ničom, druhá o poznání svižnější a zajímavější - ale to už prostě přišlo pozdě. 4.5/10
avenis
avenis
8 056 bodů
8
Typická epická hudba Luboše Fišera dodává tomuto hluboce lidskému příběhu podobný rozměr jako Morriconeho hudba. Lehké mrazení se rozlévá po celém těle a smutný osud Štěpy se vrývá do srdce. Oč úsporněji hraje Iva Janžurová svým tělem, o to víc vkládá vše do výrazu tváře, do pohledu a do intonace hlasu. Mistrovský výkon. Petr Čepek je skrz naskrz nesympatický a svůj "kohoutí krok" a všechny ostatní projevy syfilitidy také zvládá bravurně. Film, který si nikdy nenechám ujít.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
10
Spolu s filmem "Všichni moji blízcí" můj vůbec nejoblíbenější film. Říká se, že to byl koncert pro Petra Čepka. Jistě. Ale podle mého názoru tam podala svůj vůbec nejlepší výkon Iva Janžurová. Mám ráda Jaroslava Havlíčka. A obvykle mám raději literární podobu než filmovou. V tomto případě ale ne. A je dobře, že film režíroval Juraj Herz (Upír z Feratu, Holky z porcelánu, Morgiana, Spalovač mrtvol). Ten umí skutečně navodit tu pravou expresívní atmosféru.
VitvarJane
VitvarJane
4 487 bodů
7.5
Krásný film podle nádherné knižní předlohy.
Ombak_Penari
2 764 bodů
9
Herecký koncert pro Petra Čepka je naprosto výstižné označení. Přes všechnu chmuru a chladnost příběhu a téměř nelidskost všech postav kolem životem zatím nesemleté a pozitivní Ivy Janžurové (další nádherná role) je to snímek strhující a vysoce atmosférický. Juraj Herz klasicky ve stěžejních pasážích přechází až do hororových prvků, které jen prohlubují nepříjemný pocit, který celý příběh vyvolává. Za zmínku stojí každopádně také skvělá postava přísné a nekompromisní matky v podání Marie Rosůlkové, která nejprve působí vysloveně temným a nepřátelským dojmem, aby se později ukázala jako člověk, který dobře ví proč to dělá. Při srovnávání snímku s jinými mi nejvíce přichází na mysl mnohem mladší Kuře melancholik, především díky stejně tísnivé atmosféře příběhu v podobném prostředí. Jen víc takových v dnešní době...
miza
miza
2 336 bodů