Outland

64%

Komentáře a recenze 5

28 422 bodů
7
Těžební společnost, tentokrát na jednom měsíci planety Jupiter. Ano, tentokrát, neboť takové prostředí se v osmdesátých a devadesátých letech ve sci-fi žánru ve filmovém pojetí používalo hodně často. Jak ve vesmíru, tak i na Zemi v hlubinách oceánu. Dějově však máme patřičnou změnu. Sci-fi je ve spojení s krimi žánrem, čímž se příběh stal zajímavým sci-fi kriminálním thrillerem, ve kterém se v hlavní roli federálního maršála vyšetřujícího záhadná úmrtí představil Sean Connery. Celý film se ale kupodivu ničím zvláštním nevymaňuje. Maršál prostě hledá padoucha, během čehož mu samozřejmě půjde o život, a to je vše. Jen se to neodehrává na Zemi. Nic víc, nic míň. Přenést krimi žánr do takového prostředí byl zajímavý nápad, který však zůstal na půl cesty. Atmosféra je příznačná a neústupný charakter maršála podmanivý, což jakoby základu daného aspektu postačilo. Napětí však vázne a akční scéna ke konci se sice snaží být věrná typickému akčnímu žánru se vším všudy, avšak stále nabývá dojmu leckteré podivnosti. Sci-fi výprava je na počátek osmdesátých let povedená, takže dané prostředí i dnes má určitý atmosférický efekt. To se týká i speciálních efektů, které jsou i dnes přesvědčivé, i když mnohé, stejně jako u filmu 'Vetřelec' (1979), po technické stránce zastaralo. Viz třeba monitory a grafika počítače. Onu atmosféru to však drží pevně a to je na tom to nejdůležitější. Jedná se o zvláštní film, který má snahu uspokojit spíše po thrillerové stránce, než po sci-fi. Divák si musí najít své divácké místo k plnějšímu uchopení celé etudy, což není zrovna jednoduché. Avšak komu se to povede, filmový odpočinkový zážitek potom budiž zaručen. V opačném případě se celý koncept snímku ponese jen v trochu lepší průměrnosti.
8
Tenhle film miluju. Viděl jsem ho poprvé ve třinácti a naprosto mě na něm rozsekaly detaily, kterými se to ve filmu jenom hemží. Kapka krve stoupající vzhůru? Sean Connery jako tvrďák na vesmírné stanici? Ale ano. Film se odehrává v reálném čase a je v podstatě remake westernu V pravé poledne.
6
V pravé poledne (1952) vsazené do vesmírných kulis alá Vetřelec, se Seanem Connerym v hlavní roli? Okey, beru všemi deseti. Námět fajn, Connery jakbysmet a o Jerrym Goldsmithovi ani nemluvě, ale Hyams coby scénárista příliš nezaujal a nepřináší ve více jak sto minutách takřka nic, co by stálo za zapamatování a dlouhodobě přetrvalo - nechci tomu určitě křivdit, audiovizuálně se jedná o prvoligový sci-fi zářez a atmosféra v druhé půli funguje možná ještě lépe než u zmíněného westernu (který moc v lásce nemám), ovšem kazí to neúměrně jednoduchý příběh a slabé zobrazení záporáckého syndikátu. Ale pravda, něco přeci jen přetrvalo - pikantní výbuchy hlaviček ve smrtelné atmosféře, později upgradované ve slavném Total Recall..
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
6
Sci-fi z westernu neuděláš, i když máš k ruce sebelepší kulisy. Tohle si Peter Hyams očividně nepřipustil, když nechal scénář přepsat z prašných plání do vesmírné stanice. Bohužel mu nebylo dodáno moc víc, takže je to scenáristicky neuvěřitelně ploché, nescifiózní (či jak to napsat) a vesměs nezajímavé (což platí i pro postavy). Vizuál je ale pětihvězdičkový a srdce každého scifisty musí radostí zaplesat při pohledu na všechny ty chodby a ubikace (nebál bych se říct, že je to stejně dobré a nadčasové, jako v prvním Vetřelci). Škoda, že tu nebyl silnější základ. Investovaná energie rozhodně je vidět každou minutu.
  • výprava
  • charismatický Connery
  • obstojné tempo
  • slabý scénář
Pas
Pas
6 225 bodů
6.5
Vesmírný šerif Jak zde jde velmi lehko poznat, Outland je vědeckofantastická variace na western V pravé poledne, jen je zde trochu propracovanější rozjezd. Sean Connery hraje samozřejmě dobře, drsný vesmírný šerif mu docela svědčí. Ovšem problémem tohoto snímku je scénář, kvůli němuž se Outland nemůže vyhoupnout nad lepší průměr. Je o tím, že prostředí vesmírné stanice je minimálně využité, a proto lokalizace naprosto ztrácí smysl. Po celou dobu jsem si představoval, jak zajímavé by mohlo být setkání Seana Conneryho s vetřelci. Tuto představu podtrhovala i dobrá hudba Jerryho Goldsmithe. No, bohužel je zde opravdu nenaplněný potenciál. Naštěstí snímek utíká rychle a poskytuje slušnou zábavu.Hodnotím 65%