Ostře sledované vlaky

82%

Komentáře a recenze 21

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
6.5
tento filmi zkrátka nepřirostl k srdci a to upřímně kvůli V. neckářovi. Jako zpěváka si ho vážím a hlas měl jako zvon, ve filmu mi ale vždy přišel až moc něžný.... V šíleně smutné princezně byl ovšem perfektní. Ostře sledované vlaky jsou dle mého názoru dosti přeceněn a běžný člově se o něm nesmí vyjádřit negativně. 65% - to je přeci téměř v horní třetině hodnocení :) více s čistým svědomím dát nemohu.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
I ta čtvrtá hvězda je v podstatě jen z úcty, protože na silném hrabalovském podkladu je tu jen silně nedotažená povídka, jejíž potenciál byl, ať si kdo chce co chce říká, mnohem větší.
muzz
muzz
18 035 bodů
7
Byl bych opatrný s tvrzením, že jde o nejznámější český film v zahraničí (skoro nikdo to nezná) :) Film se nám líbí hlavně proto, že obsahuje doslovnou poetiku knihy mistra Hrabala, a vše je postaveno na vynikajících výkonech herců (i roztomilého neherce Neckáře). Osobně miluju scény s Josefem Somrem s razítkem a Brodského se svatováclavskou orlicí na limuzíně :)
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Ostře sledované vlaky jsou bezesporu nejslavnějším českým filmem v zahraničí. V době premiéry snímek viděly v Čechách 2 miliony lidí, získal amerického Oskara za nejlepší zahraniční film a hrál se tudíž i v distribuci a s úspěchem se promítá dodnes v rámci festivalových přehlídek i na televizních obrazovkách. Jako jediný český zástupce byl vybrán Evropskou filmovou akademií mezi nejlepší kinematografická díla starého kontinentu a prestižní americký magazín Time film vybral mezi stovku nejzásadnějších děl světové kinematografie vedle takových titulů jako Metropolis Fritze Langa nebo Pulp Fiction Quentina Tarantina.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Bohumil Hrabal uměl vymýšlet takové lidské příběhy stejně noblesně, jako je Jiří Menzel dovedl zrežírovat. Kromě specifického prostředí a hlavně doby, která odráží určité vlastnosti a nálady, mají Ostře sledované vlaky skutečně skvěle vymyšlený romantický podtext v podobě neúnavného sukničkáře Josefa Somra a plachého mladíka Václava Neckáře, kteří dávají dohromady opravdu výborné herecké duo. Opět tu také naplno zaúřadoval ten trochu zvláštní Hrabalův styl, který se raději zaměří na slušivé ženské pozadí, než na atmosféru a těžkosti tehdejší ostře vyhrocené doby. Mně to možná úplně nesedělo, ale bez toho by tohle úsměvné drama asi nikdo nebylo tím, čím je dnes..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Ostře sledované vlaky jsou společně s Obchodem na korze a Koljou jediným českým filmem, který kdy získal Oscara za nejlepší zahraniční film, který po roce 1966 učinil Jiřího Menzela jedním z nejvyhlášenějších českých režisérů, jehož pověst ho bude provázet ještě hodně dlouho po jeho smrti. Menzelův víceméně režisérský celovečerní debut (předtím měl na kontě pouze spolurežie povídkových filmů a studentské krátké filmy) položil základy jeho dlouhodobému adaptování a především dlouhodobé spolupráci se spisovatelem Bohumilem Hrabalem, kteří si společně velmi výrazně sedli a Menzel do konce své režijní kariéry stihl zadaptovat celkem 5 Hrabalových knih. Tím startem, který vše odstartoval je ale právě adaptace Ostře sledovaných vlaků, která se povedla až tak moc, že autor předlohy Hrabal upřednostňoval film před knihou! Menzel a Hrabal společně stáli za scénářem této adaptace a natočili něco skutečně působivého. Sám Menzel těsně po získání Oscara na otázku co americké diváky na filmu zaujalo odpověděl takto: ´´ Co je na něm zaujalo? O tom jsem také přemýšlel, protože to je film natočenej pro čechy, pro český diváky. Ale jsem rád, že se jim to líbilo a hrozně rád bych kdyby jim ten film trochu přiblížil pana Hrabala, pan Hrabal si totiž zaslouží aby to byl takovej světovej autor´´. Už zde jde poznat, že si tihle dva velmi sedli ať už co se týče podobné poetiky či Menzelovy očividné fascinace díly Hrabala. Já sám jsem měl osobně většinou s poetikou Hrabalových děl, společně se Skřivánky na niti jsou ale Ostře sledované vlaky bezpochyby jeho nejlepším filmem, který je právem brán jako jeden z nejlegendárnějších českých filmů všech dob. Ostře sledované vlaky vynikají svým velmi originálním pohledem na protektorátní Čechy za 2. světové války. Je to film odehrávající se na válečném pozadí, který zároveň má velmi bravurní humor a velmi dobře vyvažuje momenty odlehčené s momenty zcela vážnými. Právě zde Jiří Menzel odstartoval svou dlouholetou spolupráci s kameramanem Jaromírem Šofrem, která následně přetrvala do většiny ostatních Menzelových celovečerních filmů (a všech ostatních Menzelových adaptací Hrabalových novel kromě Slavností sněženek). Už zde Jaromír Šofr velmi výrazně nakročil k tomu aby se stal jedním z nejpamětihodnějších českých kameramanů všech dob. Ostře sledované vlaky představují mnoho překrásných záběrů a jsou velmi pravděpodobně Menzelovým vizuálně nejkrásnějším filmem. Film má zároveň naprosto bravurní obsazení- Václav Neckář je v hlavní roli sexuálně frustrovaného mladíka Miloše Hrmy přirozený a tahle role jako by byla již dopředu psána Hrabalem přímo na tělo, dále je tu opravdu parádní Josef Somr ve své první výrazné roli, která následně stala i jednou z jeho nejslavnějších, velmi dobrý Vladimír Valenta nebo přímo strhující Vladimír Brodský v roli kolaboranta Zedníčka, jehož přednes je prostě neskutečně strhující. Ostře sledované vlaky jsou skutečně parádní tragikomedií kde jsou i vážnější motivy brány tak lehce a přesto bravurně, že se tohle dodnes daří jen málo tvůrcům. Zároveň je tu kopec parádních hlášek a především památných scén jako scéna orazítkování zadnice, která dodnes neztratila nic na svém kouzlu, ale to vlastně stejně jako celý film. U Ostře sledovaných vlaků je zcela diskutabilní zda se na nich tak trochu nepodepsal zub času. Já ale rovnou říkám nikoliv a stojím si za tím, že ještě za několik let půjde bez problémů o tak velkou a především výraznou klasiku a i díky tomu se na Jiřího Menzela bude vzpomínat i po letech. Především i kvůli nečekanému a silnému závěru při kterém skončí inspektorská zahrádka v prdeli a hlavní hrdina na konci své poutě udělá definitivně něco záslužného i přesto, že ho předtím víceméně zajímali jenom jeho osobní problémy. Možná se sice stane hrdinou tak trochu náhodou, přesto si ale stihne Miloš Hrma projít nějakým vývojem a menším zocelením. Film, který položil spolupráci Jiřího Menzela s Bohumilem Hrabalem a spolupráci Jiřího Menzela s Jaromírem Šofrem je skutečně výborný český klenot, který je i právem umisťován i na světové seznamy nejlepších filmů všech dob a z Jiřího Menzela ve své době udělal filmaře, který by se nejenom neztratil i ve zbytku Evropy ale dost možná by se zvládl stát výrazným filmařem i v Americe. Menzel ale nakonec zůstal českým filmařem duší i tělem a i když za mně vrchol jeho mistrovství v éře po Skřiváncích na niti lehce upadl a jeho a s tím spojená Hrabalova poetika už na mně v jejich dalších filmech nepůsobí tak výrazně dobře, Jiří Menzel pro mně pořád byl, je a bude jedním z největších českých filmařů, který se sice ve své kariéře neobešel bez omylů, které vrhají tak trochu stín na jeho předchozí klasiky (Obsluhoval jsem anglického krále, Donšajni), přesto ale zůstává českou filmovou legendou, kterou se stihl stát už právě Ostře sledovanými vlaky......
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
6
No jo, další česká klasika. Toto snad viděl každý čech.
hrumsrt
hrumsrt
9 318 bodů
6
V pořadí druhá spolupráce Menzela s Hrabalem, kterou po letech mnozí považují za tu nejpovedenější. Navíc jde o natolik velké české filmové dílo, že posléze vyhrálo i Oscara za nejlepší zahraniční film. Dokonce jsem si dal tu práci a podíval se, které že to filmy s ním soutěžily tehdy v kategorii, no nebudu zastírat, že jsem žádný neznal (navíc jsem ještě viděl i co za "přeludy" tam posíláme v posledních letech, jako ať si o AA můžu myslet, co chci, tak takhle hloupí nejsou).. I když jsem předlohu nečetl, tak si i tak myslím, že druhé Hrabalovo velké dílo - Obsluhoval jsem anglického krále - je povedenější dílo. To si myslím jak o předloze, tak především i o filmu. Ne, ne nezbláznil jsem se... Ostře sledované vlaky jsou možná vyzdvihovány za svůj přístup k tématu okupace, ale jinak se neubráním dojmu, že je to nakonec docela o hovnu. Nic proti, jak je to natočeno, navíc Jiří Šofr za kamerou odvádí přesně tu stejně dobrou práci jako u jiných spoluprací s Menzelem. Stejně tak herecký ansámbl považuji za skvěle zvolený, a jak mu vévodí dvojice Somr a Neckář, tak chválím tu jejich vzájemnou chemii. Jenže film o tom, jak hošík touží přijít o panictví akorát že bez erekce to jde těžko. To se na mě nezlobte, ale tohle je pro mě nudný. A že jsou chlapi úchylové, no panečku to je mi odhalení.. Z postav se mi nakonec nejvíc vryl do paměti oficír, coby Vladimír Brodský, jenž svými fanatickými výklady zákona a hrdé provolávání třetí říše dával dojem, že snímek chce něco říct. Ale že byli nacisti velmi důkladní ve svých právních postupech, to už jsem taky viděl mockrát... Největší problém mám se závěrečnou sekvencí, kde nám se odnikud rodící příběh rozhodne přejít k dramatickému příběhovému vyústění. Takže výsledkem pro mě je, že finální pasáž vnímám úplně bez emocí. I když se přiznám, že nechci, aby se našim dvěma výpravčím něco stalo, tak podobný šok by příběh potřeboval. Ne, nebudu tomu velebit, jen proto, že to vyhrálo Oscara, navíc kdybychom tam poslali Vorlíčkovu Jessie, tak jsme nakopli komiksové filmy o plnou řadu let dříve... Jasně, všichni budou říkat, kolik si toho tvůrci dovolili ukázat, vždyť jsou 60. léta! (ale právě proto, že jsou tyhle léta, oni si dokonce mysleli, jak nám komunismus pomůže ku prosperitě). Co já s tím dneska! 60%
cerfik
cerfik
7 890 bodů
10
Filmový skvost Už v Perličkách na dně v povídce Smrt pana Baltazara ukázal Jíří Menzel svůj jemnocit pro Hrabalovu poetiku a v tomto celovečerním debutu ověnčeným Oscarem jí rozehrál naplno i v tak prvoplánevě nehostinném prostředí jakým byl protektorát. Scénka s razítky a následné oplétačky jsou nezapomenutelné a ten mistrný konec. 100%
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
7
Plně souhlasím s panem Homerem Simpsonem, že ačkoliv máme teda už tu svobodu, tak k určitým věcem se prostě nelze vyjádřit negativně, neb by to bylo společenské fau pax. "Ostře sledované vlaky" jsou jedním z těchto příkladů, nebo "Amadeus" Miloše Formana. Samozřejmě jsou tam dobrá místa. Co dím! Výborná!!! Ale každého napadne povětšinou jen ta orazítkovaná zadnice! No nic, moc Oskarů nemáme, jsme malý stát, tak musíme být za každého vděčni! Já jsem!!! A ten Neckář (měl to být původně už známý Vladimír Pucholt) je takové oživení! Nepůsobí tam vůbec špatně!