Obvyklí podezřelí

84%

Komentáře a recenze 24

47 084 bodů
9.5
Jeden z nejgeniálnějších filmů všech dob,který jsem dokázal patřičně ocenit až při druhém shlédnutí. Tento snímek je jasným důkazem jak skvělým režisérem je vlastně Bryan Singer a jak geniální scénář dokázal vlastně McQuarrie napsat. Všichni podezřelí hrají jakoby to bylo naposledy. No a závěr? Naprostá lahůdka.
29 697 bodů
7
Geniální příběh, ale šílený zmatek. Když jsem si po shlédnutí všiml komentářů jiných uživatelů, tak jsem byl překvapen tím, jak je to trefné. Možná film ocením více, až ho uvidím podruhé. Napoprvé jsem byl dosti zmatený a dlouho jsem nevěděl o co jde. Skvělý závěr většinu mých otázek zodpověděl, ale přesto zůstávám trošku rozpačitý. 70%.
10
Nedá se nic dělat, je to perfektní thriller s úžasnou tečkou. Těžko říct, co by šlo chtít víc.
Fingon
16 886 bodů
8
Od dobrého filmu čekám především dobrý příběh. A ten se nedostavil, popravdě řečeno jsem měl docela problém dokoukat to až do konce. Proč jsem ho dokoukal a proč jsem mu v tom případě dal čtyři hvězdičky? Protože tenhle film je naprosto famózně natočený. Práce kamery, světla, hudba... Velice lituji, že se v této slupce neskrývá příběh, protože jinak by z toho byl jeden z nejlepších filmů všech dob.
10
Jeden z nejlepších filmů, který natočila skupina nadšených mladých filmařů, z nichž se vyklubal jeden z nejsilnějších filmařských týmů Hollywoodu. V Obvyklích podezřelých přišli s výborným nápadem zasadit film noir do současnosti, sebrali skvělé neokoukané, ale vynikající herce a výsledek opravdu stojí za to.
9
Je zvláštní, že některé filmy se plně docení až po druhé projekci. The Usual Suspects jsou jedním z nich. Napoprvé nezáživný a nepochopený příběh mě nyní úplně strhnul, užíval jsem si každou promyšlenou scénu, všechny ostře řezané dialogy a především obdivoval herecký projev Kevina Spaceyho, jehož výkon byl naprosto úžasný a jeho oscarové ocenění zasloužené jako málokdy. Díky relativně krátké stopáži ubíhá děj jako voda, Singerova nápaditá a stylová režie společně s přesně trefeným hudebním doprovodem mu dodávají obrovskou hloubku a sílu a konečně závěrečná pointa plus legendární padouch Keyser Soze, který vyvolává u konkurence třasavku už jen samotným jménem, nasazují snímku korunu pasující ho na jeden z nejlepších kriminálních filmů všech dob. Jednoduše brilantní řemeslo, jehož vytříbenost, surovost a elegance se na to jedno shlédnutí prostě zcela pochytit nedá..
10
Režisér a scenárista Christopher McQuarrie bývá označován za klíčovou osobu v oblasti úspěchu Toma Cruise v rámci uplynulé dekády. Po prvním Jacku Reacherovi si ho Tom Cruise najmul jako režiséra a scenáristu pro pátou Mission: Impossible, přičemž McQuarrie u série nakonec zůstane až do finálního osmého dílu, kdy prolomil prokletí této pozice, kdy každým novým filmem série nejdříve získala nové režiséry. McQuarrie byl ovšem i součástí scenáristického tým Na hraně zítřka, Mumie či Top Gun: Maverick, proslýchá se, že si Cruise McQuarrieho vždy zavolá v moment, kdy si Cruise není scénářem či drobnosti v něm jistý. A že má díky tomu dost možná větší prsty v mistrovských kvalitách mistrovského Top Gun: Maverick, než by se dalo čekat. McQuarrie se v Hollywoodu dostal obřího úspěchu, ovšem naprosto zaslouženě. Především i proto, že přišel s jedním z nejlepších scénářů v historii kinematografie. A právem za něj získal Oscara. Kriminálka Obvyklí podezřelí, která sloužila jako 2. celovečerní film Bryana Singera a krom McQuarrieho vynesla Oscara i vynikajícímu herectví Kevina Spaceyho, vznikla v roce 1995 jako opětovná spolupráce McQuarrieho a Singera po thrilleru Public Access. Zažila úspěch na festivalech, po čase se scénář k Obvyklým podezřelým nadále objevuje na seznamu nejlepších scénářů všech dob a nepěkný stín na ní po 27 letech vrhají maximálně budoucí odhalení ohledně Singera a Spaceyho. Dvakrát na tom ovšem nesejde, protože u The Usual Suspects šel dokonalý scénář ruku v ruce s vynikající režií, skvělými hereckými výkony a jedním z nejlepších filmových zvratů všech dob. Singer si tehdy sice mohl u svého 2. celovečerního filmu hrát s větším rozpočtem (místo čtvrtmilinového rozpočtu už mohl operovat rovnou se 6 miliony), pořád šlo ovšem o poměrně komorní záležitost, která na sebe v době svého vzniku nedokázala dostatečně upoutat pozornost a působit jen jako zaměnitelný kriminální thriller, který prolítne festivaly a pak po něm neštěkne ani pes. Jenže čas je nejlepší zkouška, s zuby času poté Obvyklí podezřelí nadále vyhrávají. Singerovo tvůrčí uchopení dokázalo od začátku filmu pracovat s atmosférou, pak jen stačilo čekat, až se McQuarrieho fikaný scénář roztočí. Už u počátku McQuarrieho scenáristické tvorby jde dohledat jeho vynikající práce s detaily, které ve finále sehrávají důležitou úlohu a dohromady skvěle formují celou mozaiku. Skvěle obsazení parta obvyklých podezřelých, kde se ve stínu vynikajícího Kevina Spaceyho nenechali zahanbit ani Gabriel Byrne, Kevin Pollak ani Benicio Del Toro, stejně tak poté Chazz Palminteri jako detektiv Kujan a Pete Postlethwaite jako Kobayashi, právník Keysera Söze. Obvyklí podezřelí jsou poté ten typ filmu, který při sledování dává divákovi pořád tak trochu jiný pohled na věc, dovádí ho zamyšlení nad správnou interpretací. V obvyklých podezřelých napětí funguje neustále díky skvělým vypravěčským přístupům, napínavé atmosféře a nových odhaleních o pravidlech hry. Kolem Singera už se tehdy sešel tým, který s ním prakticky zůstal po zbytek jeho (předčasně ukončené) kariéry. Kameraman Newton Thomas Sigel i skladatel John Ottman. Už tehdy šlo díky jejich účastí poznat, že má Singer čich na ideální spolupracovníky, kdy Ottmanova hudba skvěle dokázala podporovat emocionální průjevy u sledování, Sigel se poté prakticky celou svou kariéru projevuje jako solidní kameraman a u Obvyklých podezřelých to nebyla výjimka. Klíčem k úspěchu ovšem pořád zůstával McQuarrieho scénář. Obvyklí podezřelí se sice točí kolem pochybných existencí, McQuarrieho scénář jim přesto dokázal dát charakter a potřebnou hloubku. Ve filmu se nepohybovali průměrní černobílí zločinci, ale postavy s jistou charakteristikou, film přitom nemusel trpět přítomností malých herců. Náročnější přístup k vyprávění, který mohl nepozorného diváka snadno dohnat k pátrání po souvislostech, pozorný divák se naopak mohl kochat z brilantního gradování zápletky, které poté mohlo vést k brilantnímu finále, kde najednou do sebe vše nádherně zapadlo. Obvyklí podezřelí jsou přesně ten typ filmu, který se nevyplatí odsoudit v průběhu, protože McQuarrie a Singer v závěru nadělí tak velkou kvalitní porci lepidla, že by byl Harry Wesley Coover pyšný. Stejně jak to u těch nejlepších vyvrcholení bývá ovšem platí, že odhalení zvratu při dalším zhlédnutí nesnižuje jeho užívání. Ty nejlepší zvraty se totiž nikdy neomrzí (Impérium vrací úder, Šestý smysl, v podstatě celý seriál Ztraceni) a přesně tak tomu je i u Obvyklých podezřelých. Za hlavní hvězdy tak tehdy byli sice především Bryan Singer a Kevin Spacey, právě bez Christophera McQuarrieho by ovšem tahle vynikající kriminálka a jeden z nejlepších zástupců svého žánru vzniknout nemohl. McQuarrie byl tehdy po právu oceněn Oscarem, teprve až v současné době se ovšem dočkává adekvátního úspěchu. Velký milovník filmů (Tom Cruise) nemohl najít ideálnějšího parťáka.....
avenis
avenis
8 056 bodů
5
Asi jsem hloupá. Sled událostí, nesrozumitelné a komplikované dialogy, skákání v čase a to všechno dohromady okořeněné zábavou, kterou patrně sdíleli jen všichni zúčastnění aktéři... nemám to ráda, protože tomu nerozumím. Závěr to sice vysvětlí, ale protože celou dobu jsem si připadala tak hloupě, fakt tenhle film už nechci vidět. Ten smích při deklamování té stejné věty prý byl způsoben uprdnutím Benicio Del Tora.
squirrelpool
squirrelpool
7 016 bodů