Nebeská brána

68%

Komentáře a recenze 5

Dle počtu bodů
Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
7.5
Za ty peníze ... to mohlo byt míň utrápené.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
Natočit a umřít, řekl si nejspíš Cimino, protože Nebeská brána rozhodně pálí mosty. Nakonec plán nevyšel a Cemino nejenže neumřel, ale navíc jeho film nikoho nezajímal. Krom producentů rvoucích si vlasy. Prý jde o projekt, který svým megalomanstvím pozřel a pohřbil celou ideu Nového Hollywoodu. Pro mě to byl velký příslib, protože to samé se říká o Apokalypse Now a Metropolis u expresionismu, tedy vynikajících filmech. Bohužel jsem ale mírně nenadšený. Peníze a námaha jsou na filmu rozhodně vidět a daří se jejich pomocí dosáhnout jistého zážitku, ale to jen z podstaty tak nákladné produkce, která si mohla dovolit, co jiná ne. Dějově je film velmi nezajímavý a smysl některých sekvencí mi vyloženě unikal. Čtyřhodinová stopáž rozhodně nebyla nezbytná a prostřih by neuškodil - nevím, jestli film o polovinu zkrácený v kinoverzi neztrácí, čtvrtina ale pryč klidně mohla. V kině bych ty čtyři hodiny asi nevydržel, přesto jsem rád, že jsem si ho doma pustil a postupně se jím prokousal.
lamps
lamps
15 156 bodů
7.5
Měl by se film opěvovat jen proto, že jeho tvůrce dosáhl nadlidského perfekcionismu a každý rám zastupuje tu nejrozmáchlejší výpravnou kinematografii? Jestli ano, tak si Nebeská brána zaslouží ne 100, ale rovnou 200 procent. Jenže film podléhá i složitějším způsobům komunikace s divákem a já se ne vždy tetelil blahem nad tím, jak bídně vykreslené postavy kroužily tři a půl hodiny na tanečních parketech, po americkém západě a v milostném trojúhelníku, který nemá žádný emocionální základ. Motiv kruhu, v němž se celou dobu bloudí (v průběhu závěrečné bitvy i doslovně), vytváří neopakovatelně pocitový antiwestern o rozkladu amerického snu a slepém putování za lepší budoucností, v němž Cimino suverénně prokázal nehynoucí sílu obrazového 'Leanovského' vyjadřování - často jsem byl upřímně uchvácen složitou strukturou životem bující mizanscény či nasvícením a rámováním statických záběrů. Nebeská brána je umělecké dílo, které ale vyvolává asi takovou diváckou odezvu jako předražené obrazy v galerii - jste na ně po nějakém čase naštvaní, že je nemůžete mít a sáhnout si na ně. Jakkoli je tedy ve filmu spousta pasáží, které si zaslouží zarámovat a vložit do trezoru, zároveň obsahuje i plno scén, které nedávají valný smysl a jsou tak dlouhé, že i v té galerii by jim před jejich skončením zhasli a zavřeli. A jakkoli je Nebeská brána skutečně pozoruhodný a zřejmě poslední snímek svého druhu, při srovnání s podobně žánrově rozvratným Tenkrát na západě docela paběrkuje. A znovu bych si ji na rozdíl od Leoneho mistrovského díla jen tak nepustil.
Klajnik
Klajnik
8 584 bodů
5
Když jsem započal systematicky nakoukávat westerny, poměrně rychle se mi do merku dostala Nebeská Brána, která v rámci žánru má jisté speciální postavení, ale věděl jsem, že když se na ni podívám brzy, nebude to mít smysl. ____Po revizionistických 60. a 70. letech spáchal žánr sebevraždu tím, že dementoval, kritizoval a zesměšňoval každý aspekt klasické éry, čímž se jednoduše (na čas) vyčerpal. Současně jimi byli diváci už jaksi unavení a přesně tehdy, na začátku osmdesátek, přichází Heaven's Gate. Ten nestojí toliko na psychologickém prokreslení postav, intenzivní akci ani strhujícím ději. Jeho kvality spočívají ve věrném vykreslení dobových reáliích, které v rámci westernu bývají jinak velmi stylizované. Také nelze upřít velký půvab jednotlivých scenérií - to má na svědomí řada aspektů: Ciminova režie/záběrování, nádherná Wyomingské příroda, šerosvit interiérových scén i přehnaný komparz, který bych přirovnal k tomu, co lze vidět třeba v Tenkrát v Americe. Stále se jedná o revizionistický western, ale přesnější označení je myslím anti-western. Ty bývají poměrně nedivácké, protože stojí na aspektech, které nepřitáhnou pozornost davů. Dobrým příkladem je o 9 let starší McCabe & Mrs. Miller, který je stejně nedivácký jako HG. Je ale o hodinu a půl kratší než Director's Cut verze HG. Vzhledem k tomu, na čem stojí kvality tohoto filmu však nemá celu koukat na zkrácenou verzi - řekl bych. Na druhou stranu i ta dlouhá verze je poměrně chudá. Záleží na tom, jak moc je divák zaujat samotnou dobou, v níž se film odehrává, na kolik dokáže citově propadat jednotlivým scénám a nakolik je schopen nahlížet různé lightmotivy (zajímavý inside třeba poskytuje uživatel Matty ve svém komentáři). Před lety bych tento film odstřelil jako odpad. Před tím, než jsem pořádně nahlédl do samotného vývoje žánru, bych tento film odstřelil jako odpad. Nyní se nad tím filmem dokážu v některých scénách rozplývat, ale je stále náročné se jím prokousávat (což není dáno délkou, director's cut Tance s Vlky má 4h a je velmi poutavý - ostatně také znovu nakopl žánr na začátku devadesátek). ____Už mnoho lidí psalo o tom, jak tento film zruinoval studio (prodělal přes 40 mega) a zabil ideu Nového Hollywoodu, načež se studiový dohled nad filmy opět umocnil. Cimino to tedy docela posral (nejen sobě), a já nechápu, jak je možné, že tomhle projektu producenti věřili. Chápu, že záběry filmu vypadaly skvěle, a tak film podporovaly i přes skluz v natáčení a narůstající náklady. Osobně se mi nechce věřit, že by tvůrci dali zelenou takovému scénáři. Poté, co jsem film dokoukal, jsem nabyl dojmu, že scénář byl ve skutečnosti propracovanější a že mnoho scén rozvíjející děj skončilo ve střižně. První pracovní střih, který Cimino představil studiu měl 5,5h (Což je verze, kterou bych opravdu rád viděl, protože mě zajímá, co přesně se nedostalo do další verze). Studio takovou délku však odmítlo a Cimino film sestříhal na režisérský 3,5h cut, přičemž, zdá se mi, upřednostnil dlouhé tancovačky a jiné poměrně bezpředmětné (ale atmosférické) scény nad scénami, které opravdu mohly rozvíjet děj a psychologizovat postavy. Z toho, co jsem viděl, mi totiž toliko nepřišlo, že příběh je plytký nebo děravý jako spíš, že z něj bylo hodně vyhozeno a to co zůstalo, je fragmentem něčeho, co jinak mohlo být skvělé. Třeba se ale pletu a Cimino vynechal děj už ve scénáři. Po řídce navštěvovaném týdenním běhu byl film stáhnut, znovu Ciminem prostřihán - tentokrát na 2,5h - a o půl roku později uveden už celosvětově.
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
4.5
Jéééžiš to bylo dlouhý. Bylo to moc pěkný a pravdivý, herci perfektní, vlastně všechno bylo perfektní, ale nevím proč se to nedalo vydržet. Už podle obsazení to je pecka, ale Cimino se asi úplně zbláznil a chtěl natočit dokonalý film a tím to úplně zabil.
  • casting, hudba
  • scénář, režie, délka