Dnes se už jen těžko hodnotí filmy z období kinematografické prehistorie,obzvlášť takhle průkopnického rázu.Námět filmu Porter upravil z filmu britských bratrů Mottershawů, Vyloupení poštovního dostavníku,do prostředí "Divokého západu" .VŽL je významná nejen jak zde již padlo díky prvnímu užití typicky filmových prostředků,ale i vůbec první pohyb kamery.Trochu úsměvné mi připadalo,když se v jedné scéně docela evidentně změnil jeden člověk ve figurinu.Škoda,že Porter nepokračoval v rozvíjení nových filmových prostředků a jeho další filmy byly natočeny typickým meliesovskym stylem.
Velká železniční loupež znamenala průlom v kinematografii, proto si zaslouží plné hodnocení. Příběh je poprvé vyprávěn s pomocí filmových prostředků a nepostrádá kupodivu ani napětí. Ve své době ukázal cestu, kudy se může kinematografie ubírat, a jak vidíme dnes, taky se jí ubírala... Režísér to hned napoprvé nijak nekomplikoval a vyprávěl příběh lineárně a jak jsem se dočetl, snímek prostě poslepoval z jednotlivých záběrů. Docela rád bych viděl reakci publika při té známé scéně střelby do kamery... Prostě úžasné...
Kratičký filmeček, který dokázal posunout filmařinu zas o kus dál, díky vizuálnímu vyprávění, natáčení ve skutečném terénu, či střihu mezi různými scénami. No a finální záběr je zkrátka ikonický pro žánr western a do dnešních dní v mnoha jiných variacích využívaný. [85%]
Kdokoli, komu byste dali dnes do ruky kameru (krom Zdeňka Trošky), by to natočil líp, ale ten rok výroby prostě budí obdiv. A střelba "přímo" na diváky na závěr musela být pro americké prababičky pořádný šok... Z úcty dám tři hvězdy,