Irčan

78%

Komentáře a recenze 41

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
8.5
Irčan není divácky vděčným filmem a pokud nemáte rádi gangsterky,tak se tomuto filmu rovnou raději vyhněte. Na druhou stranu si fandové mafiánských eposů přijdou na své. Nečekejte žádnou akci,žádné přestřelky,nebo policejní zátahy. Tohle je bezchybně vedené konverzační drama plné vynikajících hereckých výkonů. Upřímně ta délka je obrovská nálož,ale když jsem po skončení filmů přemýšlel,kterou scénu bych třeba vystřihl,abych film zkrátil,tak mne žádná nenapadla. Zkrátka vše má své místo,důvod a opodstatnění. Jen jsem seděl a užíval si společnost těchto výjimečných herců. U De Nira a Pacina jsem očekával prvotřídní herecký výkon,který samozřejmě předvedli,ale ještě o kus výš nad nimi je geniální Pesci. Digitální omlazení nepůsobí vůbec rušivým dojmem a postupem času jsem to přestal vnímat. Suma Sumárum : Martin tedy opět zabodoval a natočil mimořádné veledílo,které však od starších bratříčku pro mne postrádá trochu vice živelnosti. O Oscarech je zatím brzo mluvit,ale pár kandidátů na nominaci by tu určitě bylo. To jestli vyhrají je věc druhá.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
8
Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci opět v gangsterce. Jak by to mohlo dopadnout špatně? Je to opět skvělá podívaná a i když Martin Scorsese točí tyto film velmi podobně, proč něco měnit, když to funguje, je to jeho rukopis. Téměř tři a půl hodiny vyprávění gangstera, skoky v čase.. film je nutné opravdu bedlivě sledovat a pokud nemáte čas, ani si ho nepouštějte. I když se maskér snažil, tak PÁNI herci prostě věk nezastaví a když byli namaskováni, či digitálně omlazeni tak to působilo dosti legračně.. Pohyby stárnoucích borců prostě neseděly k mladým gangsterům. Celkově 80%.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
9
Martin Scorsese se údajně pokoušel tento snímek natočit více jak deset let. Vždy to ztroskotalo na nedostatku potřebných financí. Docela zvláštní fakt ohledně jeho jména a tvůrčích úspěchů. Každopádně se toho nevzdal a dočkal se. Scénář byl napsán na základě literární předlohy 'I Heard You Paint Houses' autora Charlese Brandta, který se kupodivu živil jako státní zástupce, vyšetřovatel a obhájce, kde vyobrazil život mafiánského zabijáka Franka Sheerana, dle jeho přiznání zločinů, kterých se dopustil během práce pro mafiánskou rodinu Bufalino. Že si ho zahrál zrovna Robert de Niro nebude žádná náhoda. A protože se ve snímku objevují i další známí herci, kteří si zahráli v předešlých mafiánských filmech, toto filmové dílo považovat jako poctu všem mafiánským filmům. Je to však ale přeci jen snímek v lecčems jiný. Struktura je taková houževnatější a je bez akčních cen. To znamená, že se jedná především o konverzaci, ale stále to má svou určitou živost. A to nejen ve smyslu pro humor. Snímek se tak může zdát být zklamáním pro fanoušky předešlých mafiánských snímků, ale jedno je jisté. Martin Scorsese neopakuje už mnohokrát vyřčené a naopak se ve své tvorbě prostě posouvá dál. To znamená, že po kritické stránce zabránil dojmu sebevykrádání. Robert de Niro, Ray Romano, Joy Pesci či Al Pacino, jsou přesně takoví, jak jsou v těchto rolích známí. Prostě jsou ve své kůži, takže v jejich případě o zklamání nemůže být ani zmínka. Děj jako takový má dvě linky. První ukazuje Franka Sharana, majícího něco přes 80. let, kterak sedím v domluvě důchodců a přemýšlí o svém životě. Druhá ukazuje jeho činnosti v jeho 60. letech se vším všudy. Příběh není nezajímavý, jen se může zdát být nudný. Snímek možná potřebuje svůj čas pro plné divácké uchopení, to je těžké posoudit, takže jestli se někdy stane klasikou se teprve ukáže. Šanci by dostat mohl.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Po Vlku z Wall Street se rozplývalo nad tím, že z toho filmu není poznat Scorseseho věk. U Irčana se zase vynáší do nebe, že to je film, co se nebojí být "starý", možná trochu "stařecký". Mám rozhodně velmi ambivalentní pocit z CGI omlazování, a to jak technicky, tak eticky, ale ok - asi bylo potřeba, aby v tomto filmu hráli za každou cenu tito lidé, protože jinak by ta fetiš nebyla naplněná. Rozhodně je potřeba říct, jak rychle to uteklo, i když dojem velkého strhujícího díla jako Tenkrát v Americe to nevyvolává - jsou to prostě vygenerované tři a půl hodiny Scorseseho materiálu - mohlo by to být o hodinu víc, o hodinu míň, to by vyšlo nastejno... Asi právě tím to má být. Nicméně když se podívám na Scorseseho filmy z tohohle tisíciletí a měl bych vybrat jeden, jehož škrtnutím bych přišel o nejméně, bude to Irčan. Ale když už je, tak ať je. Scorsese umí rozhodně lepší imitace Scorseseho než Todd Phillips. 75 %
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Kterak se řidič dodávky stal nájemným vrahem. Nevím jestli to bylo tou délkou, tím nepřirozeným omlazením, zbytečným skákáním v ději, nebo ten příběh prostě a jednoduše nebyl tak zajímavým, ale nebylo to tam. U Pacina by ale mohla přistát aspoň nominace na plešouna.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Pokud si přehrajete v jednom sledu Mafiány, Casino a Irčana, budete mít volnou trilogii, která má v podstatě stejné obsazení a pojednává o hodně podobných věcech. To ale není na škodu, protože Scorsese se v žádném filmu neopakuje. Přiznám se, že navzdory neuvěřitelně agresivnímu marketingu pro art film za 160 milionů dolarů jsem od tohoto filmu nic moc nečekal a nakonec jsem se od toho vyprávění nemohl přes tři hodiny a dvě desítky minut odtrhnout. Herci jsou výborní, triky jsou neobvyklé, ale klobouk dolů před nimi. Místy mě make-up na hercích neskutečně rozesmíval. Robert De Niro je v tomto filmu naprosto jedinečný a klobouk dolů před scenáristou, to je paráda.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
Vypravěčsky určitě nejokázalejší film roku. Scorsese to má pořád v malíku a jednotlivé scény i časové vrstvy mohutné story propojuje v hladké a konzistentní návaznosti. Na oko složitý děj s mnoha postavami a motivy z řad vysoké mafie i politiky tak nepůsobí v jeho podání vůbec chaoticky, naopak už od první dlouhé kamerové jízdy chytne za pačesy a zkrátka nedovolí, aby divák příběh hlavního hrdiny hluboce neprožil - na rozdíl od Casina a částečně i Mafiánů, kteří byli přeci jen více o specifickém světu postav nežli o nich samotných, je Irishman upřímnou a v závěru i bolestivou zpovědí muže, který žil, zabíjel, poslouchal příkazy a také cítil. Konec jedné éry, kterou si vždy rád zopakuji i na stará kolena, v křesle a s bagetou namáčenou do ovocné šťávy. Omlazování v pohodě a hlavně opodstatněné, samotní herci pak, především Pesci a Pacino, podobně boží jako na vrcholu fyzických sil.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Režisér Martin Scorsese je jedním z nejtalentovanějších vypravěčů stříbrného plátna všech dob. Osobně jsem na Scorsesem vždy obdivoval jeho hyperaktivní styl vyprávění a především fakt, že si dokáže oprávnit fakt, že jsou jeho filmy většinou opravdu dlouhé, protože Scorseseho filmy téměř vždy fungují velmi parádně ať už trvají 100 minut, 150 minut nebo 200 minut! Špinavé ulice, Taxikář, Zuřící býk, Král komedie, Mafiáni, Mys hrůzy, Casino, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street.... Marty má těch parádních filmů prostě v biografii hodně a zanechal už teď za sebou odkaz díky kterému se na něj bude vzpomínat i dlouho po jeho smrti. A o to více zamrzí, že mistrovi Scorsesemu není studio Paramount nakonec ochotné zaplatit 160 milionů dolarů na jeho vysněný projekt a chudák Marty se tak nakonec musí uchýlit na Netflix. Film ale díky Netflixu pořád vznikl a i když kvůli faktu, že jde o Netflix film nešel do kin (Ne, výjimka typu Roma se v naších kinech nekoná), film pořád existuje a my ho můžeme vidět. A i když to rozhodně není nejlepší Scorsese dekády nebo posledních dvou dekád a rozhodně se nedotlačí ani do TOP 5 filmů Martina Scorseseho všech dob, za shlédnutí rozhodně stojí. Už proto, že jde o nejlepší film z Netflix knihovny, který kdy vznikl! Scorsese začal chystat adaptaci románu I Heard You Paint Houses od Charlese Brandta z roku 2004 napsaného dle skutečných událostí už v roce 2007 a už tehdy platilo, že si hlavní role zahrají Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci- Tři velké hvězdy mafiánských filmů. Mezi tím vznikli filmy slušný Hugo a jeho velký objev, parádní Vlk z Wall Street a (....) Silence a teprve po téhle ,, trilogii´´ filmů měl Scorsese na Irčana zase čas. Byl tu ale problém. Irčana mělo původně dělat právě studio Paramount, jenomže Paramount financoval i Mlčení, které stálo 50 míčů a v kinech vydělalo jen 23 míčů! Paramount tratil a jakmile vyšlo najevo, že Scorsese nechce fakt, že se film odehrává napříč dekádami vyřešit tím, že bude jednu postavu hrát více herců ale tím, že budou postavami digitálně omlazeni (a tím pádem půjde spousta dalších milionů jen do de-agingu) tak Paramount stáhl ocas a vypadalo to, že se Irčan už z téměř dekády trvajícího ,, development hellu´´ jen tak nevyhrabe a film bude zrušen. Jenže v tu chvíli se objevila poslední naděje- Netflix. Ten film zaplatil a díky němu jsme se filmu za menší oběť (tedy faktu, že film neuvidíme v kinech) dočkali. Ano, Irčana jsme v naších kinech vidět nemohli a ani ho neuvidíme. Proč když to u Romy prošlo? Jedna Roma svět nespasí a Netflixu stačí jen to, že film může promítnout v Americe. Netflix ale zároveň do kin v Americe neposílá všechny své filmy ale pouze filmy s oscarovým potenciálem aby ty nominace mohl dostat a zvýšit si tak promo. Z jednoho úhlu se totiž dá na fakt, že se o Irčana postaral Netflix koukat jako na spásu filmu, který filmoví diváci prostě chtěli vidět, na druhou stranu jde ale o opravdu jistou verzi vytvoření pozitivní reklamy, kterou Netflix pochopitelně potřebuje. Ale to už moc odbíháme od tématu. Radši si prostě řekněme jak je na tom výsledný ,, Irishman´´. Ještě jednou hned na začátek zopakuji, že totální bezchybná pecka podle mně nedorazila a opravdu nepůjde o film, který bude jedním z těch prvních, který se mi vybaví když se řekne jméno Martin Scorsese. A bohužel na tom mají ve výsledku hodně velkou zásluhu ony speciální efekty respektive de-aging. Na nadávení Martina Scorseseho na Marvel se může každý dívat ze svého pohledu a může s Martym souhlasit či nesouhlasit, musí se ale uznat, že de-aging v Marvelu je prostě parádní. Nebo je parádní minimálně v porovnání s de-agingem v Irčanovi. Ale hned na začátek řeknu, že pokud mohl být člověk od začátku pocit, že bude de-aging totálně nefungovat a bude totálně otřesný, výsledek není takový jak se mohlo zdát! Ze všech těch omlazených hvězd ve finále nejvíce de-aging snesl obličej Joea Pesciho, následně pak Al Pacino u kterého už jsem ale začal optikou chvílemi ten de-aging vidět. De-Aging Harveyho Keitela také fungoval naprosto v pořádku a ve finále se tak dá říct, že nejhůř de-aging snesl Robert De Niro. Především jeho mrtvé oči mě z filmu časem chvílemi vytrhávali více a více, přesto je ale De Nirův výkon parádní a to samé platí i o všech ostatních. Výkony De Nira, Pacina, Pesciho a Keitela (kterého v porovnání není na rozdíl zmíněné trojce ve filmu zas tak málo) dokazují, že de-aging nebrání tomu předvést parádní a funkční herecký výkon jak už třeba dokázal Sam L. Jackson v Captain Marvel. Jestli něco Irčana tlačí opravdu dolů tak to jsou sice právě efekty, rozhodně ale ve finále nejsou tak špatné jak se mohlo zdát a kdyby měl Scorsese toho času víc, mám dokonce pocit, že by ty efekty dopadli líp. Nebo by Scorsese mohl skousnout hrdost a zajít za lidmi od Marvelu a poprosit je aby se jednou vyhnuli ,, podřadné práci´´ a udělali mu digitálně omlazeného De Nira, který by si mohl potykat s Jacksonovým Nickem Furym z Captain Marvel. Scorsese by ale tím pádem ale najednou začal pracovat s lidmi, kteří dělají efekty pro ,, pouze zábavné atrakce a nic víc´´ a tím pádem by tak trošku lhal do kapsy sám sob.... dobře, dobře, jdeme zase od tématu! Jestli mám z obsazení Irčana někoho velebit do nebes tak je to Joe Pesci! Legendární Harry ze Sám doma, Leo Gatz ze Smrtonosné zbraně (2-4), Tommy DeVito ze Scorseseových Mafiánů nebo Nicky Santoro ze Scorseseova Casina se po téměř dekádě pauzy vrací ve filmové roli a je parádní! Pesci je i přes svou dlouhou pauzu na mém seznamu nejoblíbenějších herců všech dob pořád vysoko (TOP 40!) a jeho ztvárnění Russella Baffalina je geniální. Hnedka poté následuje Al Pacino, který si roli Jimmyho Hoffy neuvěřitelně užívá a jeho vyřvávání slova ,, Solidarity´´ budu mít v hlavě ještě hodně dlouho. Al Pacino si tu krade skutečně každou scénu pro sebe a dá se říct, že tohle je ten starý legendární Al Pacino. Ne ten Al Pacino z Jack a Jill ale ten starý legendární Al Pacino pro kterého tento film snad bude znamenat definitivní comeback. A především prohlubování vztahu Pacinova Hoffy a De Nirova Sheerana jsem si opravdu užíval. De Niro jinak zvládl i přes vrstvy ,, digitálního make-upu´´ zahrát parádního protagonistu se kterým se celý děj Irčana tráví dost dobře. Chvílemi jsem si sice říkal, že by se Irčan mohl krom Sheeranova vztahu s jeho mafiánskou rodinou věnovat i vztahu Sheerana s jeho ,,pravou´´ rodinou, ve finále je mi ale jen líto, že Anna Paquin nedostala jako Sheeranova nejstarší dcera Peggy tolik prostoru a ani těch 6 vět a věčně zpruzené koukání jí na nějaký větší herecký přednes nestačí. Krom svaté trojice tu ale je zmíněný Harvey Keitel, který si svoje ,,, spíše cameo´´ uhrál se ctí, hodně fajn Bobby Cannavale, hodně super Ray Romano a nebo dost dobře zvládnutý Jack Huston jako Robert Kennedy, který sice nemá tolik prostoru, toho o ždibec méně slavnějšího z dvojice bratru Kennedyových ale zvládne uhrát na malém prostoru dost dobře! Zároveň se musí říct, že Irčan rozhodně není duchovní následník Mafiánů a je to ať už skrze atmosféru nebo pojetí příběhu hodně jiný film! Zároveň je ona Scorseseho hyperaktivní režie po většinu času hodně zklidněná, trademarky Martyho jsou ale přesto pořád vidět ať už skrze použití dobové muziky nebo celkovou schopnost funkčně zpracovat dialogový ping-pong. Rozhodně se nedá ani chvíli pochybovat o tom, že film točil Scorsese, nedá se ale ani vyloženě smát člověku, který by o tom začal pochybovat. Na kameru Rodriga Prieta se moc dobře kouká, hudba Robbieho Robertsona se často možná až příliš opakuje ale vůbec to nevadí, protože pořád zní stejně dobře, na filmu je vidět hodně peněz krom de-agingu i na bohaté výpravě a dekoracím a především se opět daří aby film i přes délku 209 minut nezpomaloval a pořád člověka bavil. Zároveň si ale dovolím tvrdit, že se mu to daří výrazně méně než ostatním Scorseseho filmů. V porovnání s Vlkem z Wall Street, Mafiány nebo Casinem Irčan svou velmi dlouho délku tolik neskousl, vyloženě hluchá místa tento film ale nemá. A v posledních 10-15 minutách člověka vyloženě chvílemi začne dohánět k slzám. Irčan není ten nejlepší film Martina Scorseseho a nezařadí se ani nějak vysoko v rámci jeho kariéry, rozhodně je to ale parádní filmařina, která stojí za vidění s parádními hereckými výkony, perfektně zvládnutými technickými profesemi a především skvělým námětem, který napsal sám život. Z toho námětu šlo možná vydolovat ještě víc (Vražda JFK, která je lehce zmíněná mohla být rozpracovaná trochu víc a skutečný Frank Sheeran se o ní v reálném životě trochu víc rozmluvil a přiznal fakta, která film nezmíní), ve finále je ale Irčan opravdová paráda, kterou sráží výrazně dolů jen ne úplně zvládnuté digitální omlazení hlavních hrdinů, což je trošku problém když na něm film zásadně staví. Scorsese si ale splnil sen a na jeho film Killers of Flower Moon (který půjde do kin!) se opravdu těším. Irčanovi by i přes jeho sem tam optické bolesti spojené s vizuálními efekty spíše slušelo pořád kino než Netflix, rozhodně jde ale o nejlepší film z Netflix tvorby společně s Romou (A Marriage Story, který v mých očích obojí překonává!) . Od Irčana jsem možná chtěl trochu víc, ve finále jsem ale více než spokojen...
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
8
V době kdy Irčan vyšel jsem to nezvládl, i když jsem tolik chtěl proniknout do příběhu, který Scorsese servíruje a odsedět si celé ty tři hodiny a přesto zůstat fascinován, nešlo to... Nyní po letech, když jsem filmy začal vnímat trošku jinak a hezky postupně jsem se zamilovával do všemožných filmů včetně právě Scorseseho eposů, už jsem nebral Irčana jako něco, co bych vidět měl ale nakonec i chtěl... Ve spolupráci s Netflixem, který se nebál a nebojí vypláznout velký rozpočet za známé tváře či tvůrce, navíc jaká sláva to tehdy musela být, když někdo jako Scorsese řekl, že to takhle půjde.. Celý život se Martin Scorsese věnuje mafiánskému a gangsterskému žánru (rozdíl vnímám čistě v eleganci) a taky stojí za těmi nejvýznamnějšími kousky z téhle palety, ale pokaždé tu byl film, který jakoby už dávno definoval, co a jak bude, a který byl kvalitou a přístupem tak moc daleko, že jde skoro až o metaforu mýtu o Sisyfovi, nejde o nic jiného než legendární a monumentální Leoneho Tenkrát v Americe, které i po téměř 40ti letech pořád působí jako film z jiné planety a doby.. Já bych mu dávno řekl, že na tohle se vší úctou nemá, ale na druhou snahu mě to jeho neustálé snažení a vytrvání zkrátka baví. A i když Scorsese nikdy nemůže vyrovnat tenhle brilantní kousek, servíruje nám pořád dokola tak líbivé odlesky žánru, že to stojí za to. Nicméně platí, že většina pro mě těch nejlepších Scorseseovek nemá s gangsterkami tolik společného.. Irčan je už od začátku sentimentální vzpomínání jednoho stařečka, kterého hraje legenda gangsterek Bobby De Niro, na časy, kdy nebyl sám v domově důchodců, nýbrž byl někdo.. Martin Scorsese natočil životopisnou pouť životem kriminálníka Franka Sheerana, kterého i v těch dvaceti hraje digitálně omlazený De Niro.. Nevím, co tím chtěl mistr říct, že nejsou lepší herci, že si neumí představit gangsterku bez De Nira, že z dnešních mladších herců není nikdo charizmatem tak blízký jako on... Anebo si možná chtěl naposledy svolat tyhle herecké velikány a ať to stojí, nebo vypadá jakkoli zvláštně tak bez nich do toho nejde.. Pravda bude někde uprostřed, ale při Scorseseho náhledu na dnešní pojetí kinematografie, asi od každého trochu.. Proto Irčan představuje digitálně omlazené ikony jako je De Niro, Pacino nebo Pesci, kteří někde i dokonce v parukách předstírají, že jim je o polovinu méně.. Může to působit trapně nebo zvláštně, ale naprosto smekám, že tohle ještě mají ˇherečtí "dědouškové" chuť točit a navíc na jejich projevu to není poznat! Nevím, kolik to dalo práce, jak moc se stříhalo, na kolikrát se to muselo točit, ale když dojde na akci tak oni jako polití živou vodou nemají s ničím žádný problém.. Irčan doručuje přesně to pro co k němu jdete, tedy nostalgicky si zavzpomínat na pomalé vyprávění kultovních gangsterských filmů, užít si jejich bujarý život, vnímat tohle moralizovaní objektivně záporných postav a zase a možná naposledy přičichnout k filmovému žánru, který už tady není... A co dodat, jako fanoušek jak Kmotra, Tenkrát v Americe, Mafiánů a Příběhu z Bronxu, jsem se vrátil do vyprávění, které tu vlastně 30 let nebylo a to neznamená, že se jim vyrovnal, ale zkusil něco podobného a stylem, jaký tu ještě nebyl.. Je naprosto zničující kolik se toho v téhle stopáži děje, a jak se některé okolnosti umí vléct. Scorsese tady svůj rozvleklý přístup posouvá ještě někam výše, a i když mně osobně třeba návrat k úvodní (více než hodinové) expozici vlastně vyhovuje a rád dám postavám čas, abych k nim silněji přilnul a po dobu filmu mi na nich záleželo a současně mě vnitřně uspokojuje jeho masivní vyprávěcí způsob, ale uznávám, že v jistých chvílích je to už moc a divákovi pak třeba v závěru nezbývají síly na ty opravdu kouzelnější a dojemnější momenty... Krásná pouť, která vám odprezentuje životy tolika jedinců a to se všemi radostmi či strasti.. Ale jednou budu ještě hodně rád vzpomínat, že mému oblíbenému tvůrci dal někdo takovou šanci a on ji takhle uchopil! 80%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8
Scorcese na to pořád má, ale bohužel mi přijde, že to scénárista mohl udělat lépe. Bylo by naivní očekávat druhé Casino, či Mafiány, ale tam alespoň tempo bylo furt enormní a žádná scéna nudná, takže se dala snést i jejich přemrštěná délka. Zde mi ale trochu tento záměr vadil a 209 minut je až přespříliš. Zároveň mi trochu vadí druhá půlka (zhruba od hodiny filmy), která se až zbytečně změní na politické drama a zvolní v tempu, proto se tuto část člověk spíš nudí. Ke konci této části se ale začne opět šlapat na plyn a třetí část je opět skvělá, s výbornou tečkou na konci. Irčan není špatný film, ale není pro každého. Jakožto milovníka gangsterek se nejedná o moc objektivní pohled, ale film dopadl nejlépe, jak mohl a vsadím se, že by to nikdo neudělal lépe, než právě Martin.