Host
  • 80%
    0
    0
    17. 1. 2022
    martin-mickey-stusak (25443 bodů)

Dobrodružství anglického kartografa v době 18. století v zapadlé ukrajinské vesničce, kde se dějí věci vskutku nevídané. Dynamická, napínavá, místy vynalézavá a co je nejdůležitější, naprosto nepředvídatelná ruská blockbusterová podívaná, kombinující navíc mystický horor s detektivním žánrem, historickou etudou a komediální fraškou. Snímek vznikající dlouhých sedm let, mimochodem natáčený také v Česku, sice jako obvykle disponuje určitými dějovými nejasnostmi a hlavně klišé, ale jak známo, bez toho by to prostě dát takhle dohromady nešlo. Příběh o víře, mystice, vědě, moci, chamtivosti, ale také o přátelství, vodce a lesních příšerách. A zrovna na těch si dali tvůrci mimořádně záležet. Dnes už málokdo používá všech tří možností ztvárnění, avšak v tomto případě se do toho pustili s ohromnou vervou sobě vlastní. Takže ony příšery byly ztvárněny jak současnou možností CGI, tak i klasicky animací loutek a v neposlední řadě pomocí kostýmů. Co se týče vizuálních efektů jako celku, prostě paráda. Nakonec, u 3D verze aby ještě ne. Nic nemůže být přesvědčivější, než k divákovi letící sekera, která donutí uhnout hlavou. Po dějové stránce je toho vcelku hodně a místy to skutečně vypadá jako myšmaš všeličeho, ve kterém se dá i ztratit, ale to už u takovýchto fantasy počinů občas bývá. Jedná se o adaptaci povídky slavného ruského literárního autora Nikolaje Gogola pod názvem ´Viy´, která se stala předlohou už dříve. Pro hororový snímek Maria Bavy ´La maschera del demonio´ (1960), byť samozřejmě také patřičně upravený. A to ani není všechno. Ruští tvůrci povídku použili pro stejnojmenný snímek ´Viy´ (1967) a  jugoslávští tvůrci pro film ´Svaté místo´ (1990). Tato nejmodernější ruská fantasy verze se tedy o všech starších počinů dost odlišuje. Plejáda mezinárodních herců tomu navíc dodává patřičný šmrnc. Takže tu máme, přesněji řečeno, gotickou fantasy s veškerými aspekty žánru, jako jsou nádherné scenérie s hejnem vran, nejrůznějšími příšerami, čarodějnicemi na košťatech či smečkou rozdrážděných vlků. A do toho ještě hlavní anglický hrdina se svými steampunkový vynálezy. Diváckého fanouška si to možná těžko hledá, ale svým způsobem je to škoda. Takový Tim Burton by mohl nad tímto výtvorem i tiše závidět.

• 55%
    0
    0
    14. 5. 2022
    Martrix (2457 bodů)

Je 14.5 2022 tzn. už je to víc než dva měsíce, co Rusko zaútočilo na Ukrajinu, kdy téměř celá Evropa uvalila sankce na Rusko. Rusko považuje Česko za nepřátelský stát, vyhrožuje Velké Briánii, že ji vymaže ze světa jednou jadernou střelou a Německo jen krčí rameny. V tomto kontextu je koprodukce Rusko / Ukrajina / Česko / Německo / Velká Británie nejen ojedinělá, ale na dlouhá léta velmi nepravděpodobná. Aby se na jednom place sešel Ch. Dance, J. Flemyng společně s ruskými hvězdami, českými a ukrajinskými herci, při natáčení fantasy na motivy N. V. Gogola...pod taktovkou ruského režiséra...něco podobného zažije asi až mladší generace. Ale pryč od politiky, zpět k filmu. Zakázaná říše je sice docela zavádějící distributorský podvod na diváka, ale protože ten samý podvod na vás ušili i tvůrci, nijak zvlášť to nevadí. Vzhledem k tomu, že jde o film inspirovaný povídkou téměř 200 let starou, je asi nejpřesnější žánrové označení: pohádková fantasy s hororovými prvky. Přestože se to zdá jako skvělá kombinace a poměrně slušnou část stopáže to i funguje, místy to přesto nudí a ke konci už je to vysloveně na ránu z milosti. A to bohužel i přesto, že vlastně dochází k rozpletení a objasnění příběhu. Což je možná právě ten problém. Zakázané říši se nejlépe daří ve stínech, v té mysterioznější poloze, případně pokud se překulí do velmi slušného hororu. Jenže takových scén je tam všehovšudy snad jen pět. Jedna z nich je ale jednoznačně vrcholem filmu. Skvělé masky, triky ...stará škola v novějším kabátku. Kdyby byl v podobném duchu celý film, tzn. fantasy horor, nejspíš by mnohem lépe vyniknul slovanský nádech, který je velmi osvěžující a místy originální. Ale hlavně... zmizelo by to pitomé vyznění a pointa toho všeho, která sice ctí originál, ale zrovna tady, by byla tvůrčí invence (tak často deprimující fanoušky předloh) na místě. Bylo by to ve stylu evropského Van Helsinga, nebo spíš Ospalé díry, či Kletby bratří Grimmů. Místy si člověk dokonce vzpomněl na začátky Guillermo del Tora a díky rozverné hudbě, dokonce i na Piráty z Karibiku... . Výjimečně mi takový slepenec všeho možného ani nevadil, protože do polovinu filmu to vcelku drželo pohromadě, ale potíž je opravdu v poslední třetině filmu, která dává na to dobré rychle zapomenout.

Hodnocení a recenze Viy

36 ? ?
jak hlasovat?