McCabe a paní Millerová

72%

Komentáře a recenze 3

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
8
Kterak hazardní hráč se schopnou prostitutkou vybudovali vznešený bordel v malém hornickém městečku, aby byli tak úspěšní, že se je rozhodne donutit prodat svůj majetek, jak by se dnes řeklo, místní mafie. Anti-Western v neobvyklém kabátě působí krapet neokázale, ale překvapuje svým nihilismem. Tady rozhodně nejde o nějaký záživný rodokapsový příběh. Jen se poukazuje na svobodné podnikání s ironickým koncem, který diváka vyvádí z rovnováhy, neb nic tady není takové, jak se zdá a nikdo není tím, kým si myslí že je. Vše je náhodné, neočekávané, místy až absurdní. Vizuální stránka je nadměrně realistická, neb se při natáčení žádná umělá světla nepoužívala. Jen přítomné svíčky či petrolejky. Děj příběhu v podstatě skromný, ale vygradovaný. Možná to přijde neuvěřitelné, ale snímek se považuje za jeden z velkých mistrovských filmových děl a jeden z vynikajících ze sedmdesátých let. Svým způsobem se jedná o ´filmovou báseň žalostného druhu, proložená hlubokou, ale potlačenou touhou po lásce a smrti´. Uchvacuje harmonická atmosféra. Z filmu je doslova cítit určitá depresivita nehostinné oblasti, zima a sociální nesouměrnost. Neobvyklý je i soundtrack, který je dobrou kombinací s obrazem. A co je nejhlavnější, není tu zvýrazněn žádný hrdina. Každý je tu prostě sám za sebe se svým osudem a schopnostmi. Takže tradiční westernové hodnoty se tu budou hledat marně. Inu snímek jen pro určitý okruh diváků. Za zmínku určitě také stojí, že tu lze spatřit Terence Hilla, který, na rozdíl od Buda Spencera, po herecké stránce zůstal věrný westernovému žánru.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Nádherná kamera a podivný šum, který spojuje Cohenovy písně. Nesmírně náladový film, plynoucí svým nesmlouvavě každodenním tempem. Plus typický revizionistický western ve svojí špinavé nostalgii.
Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
3
Aby ode mě film dostal minimálně 3/5, tak musí bavit. 2/5 dávám filmům, u nichž jsem se převážně nudil, ačkoliv nemohu zpochybnit jiné jejich kvality či je považuji minimálně za zajímavé. U tohoto filmu nutno vyzdvihnout zvláštní atmosféru tvořenou melancholickým hudebním podkresem Leonarda Cohena a vizuálním podáním předně utvářeným svícením a barevností filmu, která je unikátní svým malebným šerosvitem. Tyto dva aspekty společně tvoři jistou citovou silovost díla, která by ideálně měla podporovat kvality příběhu, nikoli být tahounem. Je pošetilé si myslet, že divák bude 2h dojímán formou, aniž by mu nevadilo, že co se ve filmu odehrává vlastně není příliš poutavé. Děj by však poutavý být mohl, kdyby v něm vystupovaly lepší postavy a celé to bylo úderněji vystavěné, nikoli tak rozředěné a rozvleklé. Altman chtěl však více podvracet žánr i s nějakými filmovými konvencemi (viz. sound design), než vyprávět silný příběh, kterým disponuje třeba Big Country. McCabe & Mrs. Miller je tak antiwestern, přičemž ale není žádnou revizionistickou kovbojkou jako Wild Bunch ani žádný epos typu Tanec s Vlky. Jak se to "anti" projevuje? Co se prostředí týká, namísto arizonské pouště nebo plání tu máme zasněžené hornické městečko. Protagonista McCabe není žádný sympatický tvrďák s přesnou muškou, není to ani důmyslných chytrák ale ani žádnej vyjebanec, jehož chování by u diváka generovalo smích. Z pochopitelných důvodů nemám jakožto divák také slabé protagonisty v oblibě, ale nutno uznat, že podvrací konvenci statečných pistolníků. Já si toho ale nijak zvlášť necením. Tahle podvratnost je zde pouze (relativně) zajímavá - nikoli zábavná jako v lepších revizionistických westernech. Já to příliš neoceňuji jako někteří dobový kritici (Pauline Kael: "a beautiful pipe dream of a movie - a fleeting, almost diaphanous vision of what frontier life might have been," a přidává, "The movie is so affecting it leaves one rather dazed."). ___Mám vlastní hodnotící teorii (více v profilu): Tvůrce se sám střílí do nohy, pokud příliš rezignuje na zábavnost/entertainment, jenž k diváka dílu poutá, čímž mu zdařileji zprostředkovává své významy i obsahy.