Limonádový Joe aneb Koňská opera

83%

Komentáře a recenze 36

47 088 bodů
7.5
Československá klasika,která ani po letech neztratila nic ze svých kvalit. Jen u málokterého filmu se nasměji tak jako v případě Limonádového Joeho. Tolik pamatných scén a hlášek v žádném jiném filmu neuvidíte. Navíc ta technická stránka filmu je neodolatelně kouzelná.
Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
9.5
"Čistota, nevinnost - jaké to pokroutky pro zpustlíka mého formátu!" - "Trpím - a přece vám žehnám!" "Toto je Kojot Kid, toto Pancho Kid ... Nestojím o vaše kydy!" "Smrdutý oposume! Řekni to ještě jednou! Tuplovaný oposume!" "I Lou chce být jiná, lepší ... Ano - chci otevřít vykřičený dům, kde by se podávala jen Kola-Loka! Bůh vám žehnej, dcero!" "Takhle nehraje gentleman! Takhle hraje gentleman s darebákem!" "Hnusný chlípníku! Chlípný hnusníku!" "Tumáš, perfidní rachomejtle!" "Ubohé děvče - již jsi dotornádovalo!" "Rány, vředy, kuří oka - vše vyléčí Kola-Loka!" "Ne tak, synu - náš obchod potřebuje talenty všeho druhu! Padouch nebo hrdina - všichni jedna rodina!" Opravdová oslava češtiny - jenom v nadávkách naprosto excelentní. Také italský spaghetti western začínal jako parodie, aby se časem stal klasikou parodovaného žánru - a Brdečkův a Lipského Limonádník je po právu kultovní českou klasikou se vším všudy: špičkové herecké obsazení (jen škoda, že Jiřímu Kodetovi matička pokazila obsazení do titulní role) - Schoberová, Kopecký, Deyl, Fialová, Fiala (ten za klavírem), Effa, Matuška a fenomenální Hlinomaz - parádní hudební složka od podkresů po jednotlivé písničky (Horácova píseň, Whisky, to je moje gusto, V Lincolnu loňskýho roku, Když v baru houstne dým, ...), skvostné parodické výtvarné tónování dle nálady (z nouze ctnost pro nedostatek materiálu), nápadité gagy (Hradčany jako fata morgána, závěrečná scéna na hřbitově od všeobecného zmrtvýchvstání až po objevy ložisek nafty a zlata a několik skvělých reklamních sloganů), výtvarná složka filmu s perfektními citacemi amerických westernů ... Dá se vidět posté a pokaždé objevíte něco nového (třeba nápisy na náhrobcích hřbitova).
29 697 bodů
7
Klasika, jako noha. Velice povedená parodie na westerny. Vůbec se nejedná o čistou destrukci, či zesměšnění Americké tvorby, proto film přetrval dodnes bez ztráty kreditu... je to decentní parodie se skvělými herci, kterým to sedlo a legend je na světě. Barevný filtr snímku také pomohl.
8
Místy velmi vtipné, místy mám pocit, že šlo vymáčknout trošku víc. Každopádně pár skvělých hlášek a scének.
Fingon
16 886 bodů
10
Tohle je... Kid a tohle... Kid. - Nestojím o vaše kydy!
10
Nestárnoucí klasika, kde se to jen hemžilo skvěle napsanými padouchy. Doug Badman v podání Rudolfa Deyla byl skvělý parchant, ale film si ukradl pro sebe Horác alias Hogo Fogo v nesmrtelném podání Miloše Kopeckého. Nesmrtelné hlášky dodnes pobaví a záměrný parodický tón filmu dodnes působí tak, jak tvůrci zamýšleli. Miloš Kopecký parchanty zkrátka uměl za všechny zneuznaný von Kratzmar z Adéla ještě nevečeřela, baron Gorc z Gorců v Tajemství hradu v karpatech a mnoho dalších. Celkově moc dobré!
7.5
Limonádový Joe je prostě fenomén. Můžeme o tom vést diskuze, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím naděláme. I já mám toho ostrostřelce docela rád a souhlasím s tím, že Lipského humor a specificky barevná výprava má něco do sebe, ale pokud bych se na to měl někdy podívat znova, tak jen a pouze kvůli Olze Schoberové- nejkrásnější české herečce vůbec, se kterou si zahrát musí být pro Karla Fialu největší dárek v životě. Bez ní by to, pánové, nebylo ono.
8
Když vám někdo někdy řekne, že český/československý film nebyl nikdy reálně na světové úrovni tak mu rovnou můžete říct, že se plete. A to teď neodkazuji na současné velkorozpočtové historické české filmy, které se svými production values jsou schopny vyrovnat minimálně klasické velké evropské produkci, ale paradoxně filmy starší kdy se na československé scéně objevili dvě dvojice, jejichž náměty byli velmi ambiciózní a obsahovali elementy, které připomínali světovou produkci- Jednu takovou dvojici tvořili Václav Vorlíček a Miloš Macourek, z jejichž spolupráce vznikli snímky jako Kdo chce zabít Jessii?, Konec agenta 4C prostřednictvím psa pana Foustky, Dívka na koštěti, ,, Pane vy jste vdova!´´, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo také seriál Arabela. Macourek poté též spolupracoval ještě s jedním významným režisérem jménem Ondřej Lipský se kterým společně stáli za filmy jako Happy end, Zabil jsem Einsteina, pánové..., ,, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!´´ nebo Šest medvědů s Cibulkou. A právě Oldřich Lipský tvořil jednu polovinu druhé a přece jen významnější dvojice, kterou tvořil společně se scenáristou a spisovatelem Brdečkou. Oldřich Lipský a Jiří Brdečka společně stojí za trojicí filmů, které vznikli v rozmezí let 1964-1981 (o rok později Brdečka zemřel, což znamenalo konec nadějí pro další spolupráci této významné dvojice) a vypadali nejen světově, ale dokonce se dostali i na zahraniční festivaly, kde též získali několik významných cen. Konkrétně jde o tyto snímky- Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela a právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, jehož největším úspěchem ve finále není výhra Stříbrné mušle na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu, ale fakt, že se na její projekci údajně neskutečně řezal samotný Henry Fonda. Spoluscenárista Jiří Brdečka je už strůjcem knižní předlohy a díky faktu, že si s Oldřichem Lipským vznikla legendární česká parodie u které si snad každý musí najít alespoň jednou vyloženě oblíbenou pasáž, která ho vždy rozesměje od ucha k uchu. Právě Limonádový Joe je start Lipského a Brdečkovy parodické trilogie, zároveň má ale Limonádový Joe opravdu náramnou výpravu a dokáže tak fungovat i jako dobrodružný film jen s mnoha humornými pasážemi a odlehčeným nádechem, který byste těžko svým nádechem přirovnávali ke klasikám takových westernových velikánů jako Sergio Leone nebo Sergio Cobrucci, i přes fakt, že film vznikl v ČSSR se ale jedná o jeden z těch mála českých filmů, který se povedlo usadit i v zahraničí a především jde o jeden z mála českých filmů, jehož humor nebyl omezen pouze na české publikum a reálně i díky často situačním momentům, gagům a vizuálním nápadům jde naprosto pochopitelně právě o ten film, který měl legendárního Henry Fondu dohnat k slzám smíchu. Koňská opera si naprosto bravurně utahuje z westernového žánru a zároveň mu svým zvláštním způsobem dává poctu a drží se víceméně zajetých pravidel, které jsou odlišené právě až těmi humornými a a úsměvnými momenty. Zároveň se velmi skutečně podařilo vystihnout dobové zasazení a celá westernová atmosféra v tomhle filmu sála ze všech koutů neskutečně. Už v roce 1964 Limonádový Joe představil několik zdařilých filmových triků a především je brán jako film, který položil základy kaskadérům v Čechách a i díky tomu mohlo dojít k akčním pasážím o kterých opět platí, že jsou účelově úsměvné, ale přesto by s trochu jiným pojetím mohli fungovat i v klasickém westernu. Koňská opera má též nezvyklé vizuální zpracování, které na rozdíl od většiny co tady padlo nemusí sednout skutečně každému. I v tomhle vizuálním pojetí mají ale eskapády Limonádového Joea své specifické a jedinečné kouzlo. Padá tu několik dnes již legendárních hlášek a i díky svému velkolepému zpracování se film za ta léta jednoduše neokoukal a i díky tomu patří mezi legendární české filmové klasiky, přičemž mu tento status už nic jen tak nesebere. Limonádový Joe je na to po 56 letech pořád příliš až tak moc svůj než aby byl totiž zaměnitelný. Oldřich Lipský měl po tomhle filmu definitivně nakročeno k tomu stát se jedním z nejlegendárnějších českých (nejen) komediálních režisérů (krom ,, české světové trilogie´´ stojí třeba za ,, Marečku, podejte mi pero!, Jáchyme, hoď ho do stroje! nebo Třemi veterány) a i díky jeho citu k humoru u Koňské opery humorná stránka tolik funguje. Je tu i parádní casting- Po původních volbách jakými byli třeba Karel Gott (hádejte, čí je nakonec alespoň hlas hlavního hrdiny? nebo Jiří Kodet se nakonec role ujal čerstvě Karel Fiala, který se předtím a ani poté už tak velké filmové role nedočkal, přes to ale bude jeho odkaz právě v legendárním pistolníkovi, který by se s nadsázkou mohl rovnat takovému Blonďákovi z Dolarové trilogie nebo Harmonikovi z Tenkrát na Západě. Miloš Kopecký si tu jako padouch Hogo Fogo položil základy pro své legendární ztvárňování záporáků a i jeho výkon se v zahraničí dočkal právem velké obliby. Je tu naprosto parádní Květa Fialová, velmi fajn Olga Schoberová a také plejáda dalších parádních či sympatických herců v menších a přesto zapamatovatelných úlohách, ať už mluvíme o Vladimíru Menšíkovi, Waldemaru Matuškovi, Stelle Zázvorkové nebo Zdeňku Srstkovi. Ten film je jednoduše sranda, která perfektně balancuje na tom jak vzdávat poctu a zároveň si z toho razantně utahovat a především i v závěru naprosto parádně nejen, že prodá zásadní zvrat přitažený tak za vlasy, že k téhle bláznivé parodii sedí (byl to tvůrčí záměr), ale zároveň představí dost možná nejlepší filmový Product placement všech dob. A i za tohle jasné plusové body. Kouzlu Limonádového Joea aneb Koňské opery jsem nikdy zcela nepropadl a nečekám, že by se to ještě někdy mělo změnit. Přesto ale ten film cením z mnoha důvodů a především se poprvé v rámci filmového světa o nás výrazněji dozvěděli v USA (ještě předtím než si o 2 roky později došel pro Oscara za nejlepší zahraniční film Obchod na korze). Je to naprosto zábavná a chytrá parodie, která je též filmařsky velmi vypiplaná, minimálně v rámci české filmové scény přelomová a člověk jí tak odpustí, že se některé gagy možná po humorné stránce míjí účinkem a když se ukáže, že méně je někdy opravdu více, přesto všechno je ale Limonádový Joe jednoduše jeden z těch filmů, který přece jen stojí za to před jadernou válkou strčit do trezoru. Až se totiž za 20 bude chodit do kina na Kameňák 12 nebo Bony a klid VII: Síla se probouzí, tak nové generace budou dost možná ještě obtížněji věřit tomu, že čeští filmaři vytvářeli něco co se mohlo světovému filmu vyrovnat. V tom případě jim tedy nevlepte pár facek a radši jim pusťte celou volnou trilogii, kterou naprosto stylově odstartoval právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, který i nadále bude šampiónem srdcí českých filmových diváků.......
7
Takový film trochu jinak aneb velmi zábavná a humorná western komedie.
8 589 bodů
4
"Fraška života letí kupředu jak splašená herka a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu." Škoda, že je film plný otravných muzikálových čísel a vlezlých písniček namísto toho, aby v něm bylo víc takových skvělých dialogů. Bohužel - dobrých hlášek a gagů je v poměru ke stopáži pomálu. Velmi by pomohlo, kdyby scénáristé vybrousili postavy. Některé jsou docela dobré (záporák + ten vychlastanej tlusťoch, co sežral housle), jiné mají k dobrému našlápnuto (Joe), ale zbytek je umělý a prázdný. Příběh je pak pouhý věšák na humory, kterých beztak tolik není. To dosvědčuje i vyumělkovaný závěr, kdy postavy obživnou, uvědomí si, že jsou jedna rodina a s jejich objetími končí film... Během sledování mě ale napadaly scény, u nichž mě mrzelo, že ve filmu nejsou i témata, která tvůrci načali, ale pořádně nerozvedli. Vizuálně je to na svou dobu docela dobré. Jistě to byl dosti výrazný počin. Kord v té době. Komáři toho tehdy moc do kin nepustili. Dnes - v poměru k ostatnímu - to však nemá už takovou sílu.