Krysař

75%

Komentáře a recenze 3

29 761 bodů
8
Krásná loutkařská práce spojená s animací i pár živými záběry. Krysař je příběh lehce děsivý sám o sobě, ale přidají-li se řádně děsivé loutky, krysy a temné depresivní město, je z toho téměř loutkový horor. Skvělá práce a vůbec nevadí, že pohyby loutek nejsou plynulé.
10
Krysař byl největším projektem v českém loutkovém filmu od Trnkova snímku Sen noci svatojanské. Realizace trvala dva roky a stojí a padá s Bartovým osobitým výrazně expresivním výtvarném a režijním pojetí, kde se Barta vrhl do působivé vize inspirované německým expresionismem. Inspirací mu byl zjevně také skutečný Hammel, ačkoli ho pochopitelně nemohl v takové podobě převést na plátno, zvláště už díky výše zmíněné stylizaci, každopádně středověký gotický ráz města zachoval. Architektura města je tvořena úzkými uličkami, průchody, nesouměrnými okny a dveřmi, zvláštně vybočenými domy nebo většími architekturami. Toto pojetí je ovšem dokonalé a plně koresponduje s tématem středověké legendy v moderním, a přesto klasickém, pojetí.
8 589 bodů
6
Výtvarná stránka je nejsilnějším aspektem Bartova Krysaře. Zakroucené a kostrbaté město mi připomínalo německý expresionismus (viz Kabinet doktora Caligariho). Loutky v kombinaci s motivem lidských neřestí mi zase připomněly Fimfárum, je ale tématem pracováno lépe. Příběh lze shrnout do dvou vět a ačkoliv je odvyprávěn dost dobře na to, aby se obešel bez dialogů (přítomná jsou pouze různá citoslovce a huhlání), tak já bych je tam raději měl, protože by mi mohly poskytnou další potěšení - krom toho vizuálu tam totiž žádné další nevidím. Obsahově je to příliš povrchní a klidně by to mohlo mít jen 20 minut.