Kolja

82%

Komentáře a recenze 22

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 088 bodů
8.5
Kolja je právě ten druh snímku,který si Oscara zaslouží. Svěrákovi tak trochu vsadili na jistotu a natočili příběh kde k sobě spojili dvě zcela různé osoby. Malého usměvavého chlapce a starého mrzutého muže. Jenže ono to funguje na 110% a já si tento snímek vážně užil. Dojemné,smutné,vkusně humorné a hlavně ze života.
Pete69
Pete69
29 761 bodů
9.5
Kdo bude dělat scénáře pro kvalitní filmy pro širokou veřejnost, až tu Zdeněk Svěrák nebude? Nevím.. Toto je pro mě etalon toho, jak se dá udělat perfektní film i po roce 1989. Tento film považuji řadím do toho nejlepšího z české kinematografie. Zdeněk Svěrák má svůj osobitý herecký projev a sem to zapadlo, jako prdel na hrnec.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
10
Opravdový vrchol českého kýče, který funguje a není z něj stydno.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Napoprvé (povinně se školou v kině) to nebylo vůbec ono, napodruhé v tv taky ještě moc ne, ale jak člověk zraje, tak nějak víc tohle dokáže docenit. Pomalu u mě Kolja stoupá a přístě to už možná bude plná palba. 8.5/10
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
6.5
Ve své době se o tomto filmu hodně mluvilo a vyhrál také Oskara, ale mě k srdci nikdy nepřirostl. Příběh stárnoucího muže a ruského chlapečka je melodrama s humorem, který je mi hodně cizí a nikdy mě nebavil. Viděl jsem jednou a už ho nikdy vidět nechci.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
V bohatých dějinách českého filmu mám tento usazený pevně "na bedně", a to možná už natrvalo. Scénář přímo tryskající silnými emocemi, přesný Jan Svěrák za kamerou a jeho otec Zdeněk ve své nejlepší roli. To je něco, čemu ostatní snímky na předávání Oscarů prostě nemohly konkurovat. Nezapomenutelné dílo.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Společně s Obchodem na korze a Ostře sledovanými vlaky jde o jediný český film, který je držitelem Oscara za nejlepší zahraniční film. Jediný český film, který vyhrál Zlatý glóbus. Držitel 6 Českých lvů. Na cenách České filmové kritiky byl v roce 2020 vyhlášen nejlepším porevolučním českým filmem. Zároveň byl některými kritiky obviněný z toho, že byl až příliš bezpečnou sázkou na jistotu a Oscara si možná nezaslouží. Kolja ale i přesto po letech zůstává jedním z nejoblíbenějších českých filmů a má to kromě výhry prestižního Oscara především jeden hlavní důvod. Kombinace Jan Svěrák/Zdeněk Svěrák totiž skutečně dodala skvělý film. Zdeňka Svěráka za psacím stolem člověk pozná snadno. Chytré dialogy a humor, výtečně vykreslené postavy a především ten správný tah na branku. Kolja se opírá o naprosto lidský příběh, který je sice divácky neskutečně vděčný, to ale automaticky neznamená, že by šlo o bezpečnou sázku na jistotu, která pouze těží ze samotného příběhu. I divácky vděčná látka se dá natočit naprosto výtečným způsobem a to se u Koljy stalo. I přes zasazení do Československé republiky má Kolja světový přesah, který byl následně klíčový v získání Oscara. Naší historií nepolíbený člověk logicky nebude chápat dobový kontext filmu. Kolja je ale především o konfrontaci dvou rozdílných osob, které rozlišuje nejen generační, ale i národní rozdíl. Nezáleží tak ani na tom, že se příběh Františka Louky a malého Koljy odehrává v jakési malé zemičce v Evropě. Stěžejní téma filmu je totiž snadno přeložitelné i bez pochopení dobového kontextu a citlivě budovaný vztah dvou hlavních hrdinů výtečně funguje až do naprostého finále, které nenechá jedno oko suché. Ale kromě funkčního dojení emocí je to pořád také velmi zábavná a milá podívaná. Janu Svěrákovi se po snímcích Obecná škola nebo Akumulátor 1 opět podařilo natočit film, kterému se daří vypadat světově. Svěrák nejen výtečně pracoval s dětským hercem Andrejem Chalimonem, výtečně vedl celý zbytek obsazení a především natočil skutečně bravurní film. Dokonalosti chtěl dosáhnout za každou cenu, ať už to znamenalo natáčení z horkovzdušného balónu a další kreativní rozhodnutí. A nejlepší na tom je, že ta kreativní rozhodnutí následně dohromady tvoří opravdu vynikající zážitek. Celé to je tak skvělé i díky vynikající kameře Vladimíra Smutného, ikonické hudbě Ondřeje Soukupa a lokální střihačské jistotě Aloisi Fišárkovi. Jeden z nejtalentovanějších kameramanů u nás Vladimír Smutný (právoplatný držitel 8 Českých lvů za kameru, nominace za Kolju byla vůbec jeho první) vždy dokázal obstarat vynikající vizuální stránku, hudba Soukupa se skvěle hodí k tomu, co se děje na plátně a ještě vydatněji ždímá divácké emoce a Fišárek dokazuje, že je prostě obdivuhodný střihačský talent. To, jak na sebe veškeré záběry navazují a jak člověk ani většinu času vlastně nevnímá, že se střídají různé záběry jen dokazuje, proč je Fišárek brán za eso ve svém oboru. Obsazení filmu je též jedna velká výhra. Zdeněk Svěrák si roli Františka Louky napsal na tělo a těžko si v téhle roli vlastně představit kohokoliv jiného. Přirozený a neskutečně milý výkon Andreje Chalimona ukazuje, že se neposedné dítě na place dá se schopným a komunikativním režisérem navézt na obdivuhodný dětský výkon, kdy se dá malému herci uvěřit každý aspekt jeho chování. Libuše Šafránková byla též pro svou roli zvolena naprosto ideálně, stejně tak jako Ondřej Vetchý. A pak už by člověk jen mohl do nekonečna vyjmenovávat jména talentovaných herců v menších či větších rolích - Lilian Malkina, Karel Heřmánek, Miroslav Táborský, Regina Rázlová, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak...... Kolja dokazuje, že není malých rolí, ale pouze ´´ malých ´´ herců. A po těch není v Koljovi ani vidu ani slechu. Na první pohled noční můra je ve finále pro Františka Louku v podstatě začátkem nové etapy života, která ho po tak trochu osamělém životě starého mládence navede na tu správnou cestu a to i přesto, že se to neobejde bez různých komplikací od lidí, kteří Koljou kvůli jeho ruskému původu opovrhují po STB. Výborná technická stránka se tak může opřít o výborný scénář a to dohromady s bravurním režisérem tvoří jednoduše výtečný film. A jeho přesah do zahraničních zemí jen utvrzuje jeho výjimečnost. Vynikající Svěrákova snadno identifikovatelná poetika v té největší síle, velmi schopný Svěrák Jr. za kamerou a všichni ostatní tvůrci a herečtí představitelé dohromady tvoří výjimečný český film, který se naprostým právem dočkal mezinárodního uznání a navíc díky svému úspěchu zavrhl plány na zrušení tvorby českých filmů. Silný příběh je prošpikován neskutečně milým a chytrým humorem a jakmile na konci s doprovodem hudby Soukupa dojde na jeden hluboký výdech, definitivně se dokazuje, že je tento film neskutečným emocionálním buldozerem, který by rozplakal i Terminátora. Přitom všem se ale dá obdivovat i z filmařské stránky a divácky přístupný příběh je natočen ve skvělé podobě, kdy se naštěstí nedá říct, že formální stránka zastiňuje obsah a obsah nezastiňuje formální stránku. Nejen výborný, ale především zásadní český film, který bude i nadále sloužit jako ideální vzor....... Náš krasny!
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
9
Svěráci v nejlepší formě. Krásný film, který potěší každého obyčejného diváka i kritika. Pobaví i dojme, neboť jde o české filmové zlato, ve kterém si Svěráci nasadili laťku tak vysoko, že už se asi nikdy její mezi nepřiblíží.
Milandob
Milandob
8 900 bodů
10
smrk, smrk, smrk (z tváre si stieram slzy), práve som už po neviem koľký raz dopozeral kolju a opäť (nehanbím sa za to ale som na to dokonca patrične hrdý) som dojatý a plačem. tento film sa rodine svěrákovcov tak podaril že nenachádzam slov a len neveriacky krútim hlavou. áno je to kalkul, áno chalimon je milený až hrôza, a celé to je natočené tak aby to z vás vydolovalo slzy, ale no a čo! ja ten film jednoducho milujem a svěrákom gratulujem a ďakujem za krásny film.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
10
Přiznám se, že jsem moc nedoufala v Oscara za tento film, protože náš vztah k Rusům je, myslím si, hodně specifický, a nevím, zda v Americe chápou veškeré nuance, např. hlášku: Kolja, který kouká na praporky na okně : "Naš krasnyj." (Rusky červený.) Louka : "Prosim tě. Co je na tom krásnýho!? Dyť je to červený jako trenky. Náš je krásnej!" Každopádně mě Oscar potěšil! Ne že ne! Škoda, že ty děti tak rychle rostou. Malý Andrej Chalimov byl tak roztomilý jako malý Tomáš Holý. Jeho projevy až vhání slzy do očí. Ano. Je tam možná až moc toho sentimentu, nasládlosti, i v hudbě Ondřeje Soukupa. Není to komedie ražení Vlasty Buriana. Dalo by se to možná až označit za kýč. Ale Svěrákova poetika je laskavá. A v té dnešní džungli kolem nás potřebujeme hodně, hodně laskavosti, abychom ve zdraví přežili!!!