Nový počin od tvůrce Perníkového táty a následného prequelu Volejte Saulovi, Vince Gilligana, z něhož se hned v úvodních dílech rodí zase velká seriálová událost. Svět je nakažen tajemným virem, po němž je většina lidstva dokonale šťastná, usměvavá a mírumilovná. Jednou z mála imunních je Carol, cynická spisovatelka, která musí přijít na to, co se to sakra děje. A možná je jedinou šancí na záchranu lidí.
Britský seriál na pomezí krimi a špionážního thrilleru nám představí výbornou Emmu Thompson v roli soukromého očka, jež se společně s vystrašenou sousedkou vydává nalézt ztracené dítě. Dostanou se ovšem na stopu vojenského spiknutí a nebezpečným tajemstvím, kvůli čemuž začne být na dosud klidném předměstí poněkud horko.
Napínavý seriál, v němž musí osamocený strážce pořádku (Jason Clarke) z odlehlého městečka na Aljašce řešit nestandardní situaci. V nedaleké divočině totiž ztroskotalo letadlo s nebezpečnými trestanci, kteří se nyní ocitli na svobodě. Sveřepému hrdinovi tak nezbývá nic jiného než své městečko před kriminálníky za všech okolností ochránit.
Britský špionážní seriál se soustředí na skupinu zpravodajských agentů, kteří byli přeřazeni do „Slow House“, útvaru pro neúspěšné agenty, kde jejich kariéra zdánlivě končí. Cynický a zkušený šéf Jackson Lamb s nesourodým týmem řeší případy spojené s terorismem a vnitřními intrikami. Kombinace napínavého žánrového příběhu a satirického pohledu na svět tajných služeb se pyšní skvělými hereckými výkony a ironicky komentuje absurditu státní správy. Důraz se klade na vtipný dialog a prvek záhady, který se vznáší nad každou postavou, kdovíproč převelenou do tohoto odpadliště špionážních dějin fungujícího jako podvratnější verze Johna le Carrého. Na Applu aktuálně běží už pátá řada, která dosavadní kvality seriálu rozhodně nijak nesnižuje.
Dlouho běžící seriál s hvězdami Přátel či Kanclu sleduje zákulisí populárního ranního televizního pořadu, kde se za uhlazeným úsměvem moderátorů skrývá tvrdý boj o moc, vliv a přežití v mediálním prostředí. Hned na začátku otřese celým týmem skandál kolem sexuálního obtěžování, který odhalí nejen toxickou firemní kulturu, ale i křehkost vztahů mezi lidmi, kteří se navzájem potřebují, a zároveň si jdou po krku. Seriál se nebojí otevírat témata jako #MeToo, politika, mediální manipulace nebo tlak na ženy v televizi, ale přitom se soustředí i na osobní příběhy a dilemata hlavních postav – od ambiciózní novinářky přes zkušenou moderátorku až po vedení stanice, které se snaží hlavně udržet diváky a zisky. Výsledkem je mix dramatu, satiry a ostrých dialogů, který ukazuje, jak těžké je najít pravdu a integritu ve světě, kde se všechno točí kolem image na obrazovce. Aktuálně běží čtvrtá série.
Historické drama nás zavede do 18. století na Havaj, kde se ambiciózní a charismatický válečník Ka‘iana (Jason Momoa) pokouší sjednotit rozdrobené kmeny do jednoho mocného království. Jeho cesta je lemována zradou, politickými intrikami a samozřejmě epickými bitvami, které jsou natočeny velkolepě a autenticky. Kritici Válečného velitele označují za „epickou ságu, která si bere to nejlepší z Hry o trůny a Posledního Mohykána, přičemž vytváří něco zcela nového a originálního.“ Kostýmy, lokace i kamera vytvářejí pohlcující zážitek, který nás přenáší do doby, o které toho víme jen málo. Je to lekce historie, co nikdy nepůsobí nudně.
Vtipnější pohled na každodenní trable studiových hollywoodských bossů dosud nevznikl. Známý převážně pro komedie a také životní styl spojený s permanentním přísunem marihuany, Seth Rogen vytvořil postavu novopečené hlavy smyšlené produkční společnosti Continental, která se srdcem naivního cinefila řídí korporátní blázinec orientovaný na zisk a současné trendy. Roztěkaný protagonista by tradiční studio rád pozvedl orientací na hodnotné autorské filmy, ale vést obdobně smýšlející sortu lidí v prostředí, kde se nevyhnutelně střetává umělecké cítění s existenční komercí, si žádá dělat soustavné kompromisy. V sérii na povídkové bázi se slučují různé žánry a řetězce nedorozumění či nucené přetvářky vedou ke komické satiře Hollywoodu, která si po první sezóně vysloužila několik cen Emmy v hlavních kategoriích.
Devítidílná série od producentů a scenáristů Bratrstva neohrožených a Pacifiku, kterou na motivy knižní předlohy Donalda L. Millera napsal scenárista Bratrstva neohrožených John Orloff, vznikla pro Apple s odhadovaným rozpočtem mezi 250 a 300 miliony dolarů. Vypráví příběh 100. bombardovací skupiny, která se podílela na náletech na nacistické Německo a pomohla „dostat válku až na Hitlerův práh“. Velkolepá podívaná nešetří především emocemi. 100th Bomb Group si ostatně za války vysloužila přezdívku Bloody Hundredth, neboť při jednotlivých misích mířených převážně na strategické nacistické cíle nad Německem, Polskem či Československem přišla o značnou část mužů. Z náletů, jichž se účastnilo i patnáct letadel, se zpět na anglickou základnu občas vrátila jen dvě. Někteří piloti skončili v zajetí, jiné vážně zranili či zabili.
Nedostatek důkazů vypráví příběh státního zástupce Rustyho Sabiche, který se ocitá na druhé straně barikády, když je obviněn z vraždy kolegyně a bývalé milenky. Seriál kombinuje napětí soudního dramatu s osobním příběhem o rozpadající se rodině, politických tlacích a morálních dilematech. Podobně jako ve slavném filmovém Uprchlíkovi nejde jen o otázku „kdo je vrah“, ale i o to, jak křehká je hranice mezi pravdou a interpretací, vinou a nevinností a co všechno je člověk schopný obětovat, aby si uchránil tvář i život.
Terapie pravdou nese charakteristický rukopis autorů seriálu Ted Lasso, k nimž se ale připojuje osobnost populárního komika Jasona Segela. Ten hraje excentrického terapeuta Jimmyho, jemuž při autonehodě zemřela manželka. Dny tráví popíjením, zoufalými pokusy navázat komunikaci s odcizenou pubertální dcerou a nasloucháním pacientům, jejichž pasivní přístupy k vlastním potížím jej paradoxně vytáčí. Vzniká hořkosladký kaleidoskop lidských vztahů v moderní společnosti, v němž vyniká i podobnou měrou nevrlá i vlídná postava Harrisona Forda.
Cate Blanchett ztvárňuje v minisérii od dvojnásobného oscarového režiséra Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Roma) oceňovanou novinářku a spisovatelku, která se živí tím, že píše o prohřešcích a špinavé minulosti ostatních. Co se ale stane, když někdo vytáhne ze skříně jejího kostlivce? Jednoho dne jí totiž přijde domů nový román, který pojednává o její vlastní temné minulosti. Spisovatelčin ideální svět se začíná bortit jako domeček z karet a rodina i blízcí poznávají, jaká ve skutečnosti je. Projekt se špičkovým hereckým obsazením, nasnímaný trojnásobným držitelem Oscara Emmanuellem Lubezkim, si od vás žádá diváckou trpělivost. Důmyslně sestaveným vyprávěním se vám ale odmění.
Monarch: Odkaz monster rozšiřuje hollywoodskou filmovou franšízu Monsterverse, již roku 2014 odstartoval snímek Godzilla. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, a to v 50. letech a po událostech zmíněného prvního filmu. Postavy děj propojují také s filmem Kong: Ostrov lebek, tvůrci tentokrát nakusují tematiku studené války a dlouhodobých operací USA v oblasti Pacifiku, přičemž Monarch je v přítomné linii spíš špionážní službou jdoucí po krku postavám s nevyhovujícími soubory a informacemi. Fanoušci tohoto vesmíru by se neměli nechat odradit ani vyšším důrazem na lidské vztahy, které titulní monstra dlouho upozaďují.
Oscarová marvelovská hvězda Brie Larson se představuje v hlavní roli vědkyně a ženy v domácnosti Elizabeth Zott. Ta v 50. letech usilovala o to stát se slavnou chemičkou, ale její plány zhatilo těhotenství, ztráta zaměstnání a absence partnera. Zott se nevzdala a prostřednictvím moderování kuchařského pořadu předávala dalším ženám své zkušenosti a znalosti nejen ze světa vaření a pečení. Osmidílná série zaujme také jako zdokumentování raných televizních formátů a středostavovského postavení žen v 50. letech, kdy matky jen těžko rozbíjely společenské stereotypy.
Spojovat americký fotbal a evropský „soccer“ je stejně absurdní jako zaměnit při držení fotbalového míče ruce s nohama. Oceňovaný komediální seriál Ted Lasso ovšem z tohoto míšení jablek s hruškami skládá tragikomickou mozaiku lidských osudů, kterou si snadno zamilujete, pokud ji budete od začátku brát s potřebným nadhledem. Sympatický kouč amerického fotbalu je za oceánem angažován spíš z recese, ale svým nakažlivým optimismem a myšlenkami o povznesení týmového ducha si získá srdce hráčů, majitelky i médií. Z vypjatých scén ze sportovních klání se často neočekávaně střihá rovnou do kabiny, neboť to nejdůležitější se stejně jako v životě odehrává v „zákulisí“ a v soukromí. A stojí za to být u toho.
Ve vzdálené budoucnosti lidstvo přežívá v silu, obrovském podzemním komplexu ochraňujícím své obyvatele před toxickým prostředím okolního světa. Jen občas musí některý trestanec vystoupat na povrch, aby vyčistil čočky několika kamer, jež nabízí výhled na zpustošenou krajinu bez známek života. Tito lidé však kráčejí na jistou smrt. Adaptace dystopické románové série Hugha Howeyho s Rebeccou Ferguson či Timem Robbinsem předkládá sci-fi verzi totalitní společnosti a soustředí se na psychologii uvězněných postav. Z inspirací se nabízí například filmy Terryho Gilliama (12 opic) a dílo George Orwella.
Volavka sleduje Jimmyho Keenea, bývalého sportovce, který skončí ve vězení kvůli obchodování s drogami. Před sebou má desetiletý trest odnětí svobody a náhle mu svitne zvláštní naděje – pokud zvládne obstarat doznání od nebezpečného mukla, muže podezřelého z vraždy několika žen, může být předčasně propuštěn. Jimmy musí prokázat nejen odhodlání, ale i schopnost přežít tvrdé vězeňské podmínky, manipulaci a nejistotu. Volavka pojednává o vnitřním boji muže, který na jedné straně bojuje za vlastní svobodu a současně se musí obrnit proti životu mezi lháři, manipulátory a pochybnostmi. Témata jako morálka, víra v pravdu, psychologický tlak, cena svobody a rozpory mezi spravedlností a pragmatismem jsou silně přítomna, znásobena výkony Tarona Egertona a hlavně Paula Waltera Housera, jenž si odnesl Zlatý glóbus.
Život (post)moderního člověka se skládá ze dvou identit – soukromé a pracovní. Rovněž většina hollywoodských filmů spojuje hrdinův rodinný život s „pracovním“ posláním, i když je třeba špionážní nebo superhrdinské. Oceňované Odloučení toho plně využívá v příběhu zaměstnanců firmy Lumon Industries, jež podstupují bizarní proceduru zvanou „severance“ — jejich pracovní vzpomínky jsou oddělené od těch osobních. Identita se tak dokonale rozštěpí vedví. Firma má ale nepříjemné korporátní tajemství a částečná ztráta, potažmo oddělení vzpomínek, mají vliv na lidskou autonomii. Sci-fi satira se táže, jak moc nás zaměstnání může rozštěpit a jaké důsledky má takto ostrá hranice mezi osobním a pracovním životem.
Rodinné vztahy jsou komplikované a občas to plně vypluje na povrch až po úmrtí blízkého člověka, i když jen přiženěného. Sestry Garveyovy se ocitají v hledáčku policie a pojišťovny po úmrtí švagra, k jehož zabití měly všechny dobré důvody. Startuje kolotoč rodinných tajemství, lží, manipulace a morálních dilemat ohledně toho, do jaké míry jsou sestry ochotné něco riskovat pro vlastní prospěch. Zlé sestry spojují thriller s černým humorem, emocemi a nezaměnitelným charakterem převážně britského a irského obsazení.
David Attenborough v Prehistorické planetě provází rozmanitou faunou a flórou, která opanovala naši planetu před 66 miliony let. A jde o vědecky aktuální, nejnovějšími poznatky naplněné seznámení s životy vyhynulých druhů v období pozdní křídy, v němž jsou veškeré spekulace či fabulace opřené o vyčerpávající a špičkový výzkum. „Ambicí seriálu je napodobit dokumenty o divočině z dílny BBC Natural History Unit,“ prozradil přední vědecký konzultant projektu Tim Walker. „Za posledních dvacet let jsme vytvořili věci jako Zázračná planeta, Zázračná planeta 2, Modrá planeta či Zmrzlá planeta. Tyto dokumenty znázorňují svět jako žádné jiné. Jsme schopní ukázat jeho krásy či chování zvířat i rostlin, které ho osidlují. Jednou z věcí, které tyto série dokážou, je představení neznámých vzorců chování publiku.“ Prehistorická planeta funguje na obdobné bázi, i když její hrdinové jsou desítky milionů let po smrti a žádný Jurský park je zjevně nevzkřísí.
Epická sága Pačinko nabízí neotřelý pohled na dějiny 20. století prizmatem jedné korejské rodiny, která se po japonské okupaci a nucené emigraci snaží obstát v cizím prostředí. Seriál vychází ze stejnojmenného románu Min Jin Lee a s citem propojuje intimní příběhy několika generací se širšími tématy jako vykořenění, identita či cena za úspěch v zemi, která je nikdy nepřijala za vlastní. Ústřední postava Sunja se ocitá v neustálém střetu mezi loajalitou k rodině, touhou po lepším životě a společenskými omezeními. Tvůrci mistrně kombinují jazykové i kulturní roviny, přičemž vizuální stránka seriálu podtrhuje jeho melancholickou krásu a hloubku. Výsledkem je emocionálně silná freska, která se dotýká univerzálních otázek o domově, paměti a přežití a získala uznání kritiků i prestižní nominace na hlavní ceny.
Co kdyby Sověti stanuli na Měsíci dřív než Američané? Globální vesmírný závod, dnes zúžený víceméně na miliardářské poměřování pinďourů Elona Muska či Jeffa Bezose, v této alternativní verzi historie neskončil. Místo toho se stupňuje a NASA i ostatní státy směřují ještě mnohem dál: trvalé základny na Měsíci, mise na Mars, vyšší důraz na technologie a průzkum vesmíru. For All Mankind líčí nejen vývoj kosmických programů, ale i životy astronautů, vědců a jejich rodin — a ukazuje, co se stane, když se politická rivalita, technologické možnosti a lidské ambice spojí nebo střetnou. Mnohem více prostoru je věnováno ženám, menšinám, queer postavám v prostředí, kde by v reálné historii byly často vyloučené. Nadšenecký průzkum se pojí s technologickými výzvami a naráží na etická dilemata v neustále se rozvíjející společnosti, které už Země nestačí.
Britský seriál přináší laskavý a zároveň upřímný pohled na život páru, který touží po dítěti, ale místo radosti z přirozeného početí čelí neustálým zklamáním a složité cestě adopce. Tvůrci zvolili tón, který spojuje odlehčený humor s citlivostí k vážným tématům, takže vedle byrokratických absurdností a trapných setkání se sociálními pracovníky sledujeme i křehkost vztahu, rodinné tlaky a strach, zda se rodičovský sen vůbec naplní. Hlavní dvojice Nikki a Jason působí lidsky a sympaticky, což umocňuje i civilní herectví, díky němuž je seriál blízký jakémukoli divákovi. Výsledkem je feel-good komediální drama, které v sobě nese i emocionální hloubku a proklamuje, že cesta k rodičovství může být sice plná překážek, ale také humoru, lásky a naděje.
Pokud vás strhnul Adolescent od Netflixu, měli byste zkusit také o pět let starší sérii Defending Jacob. Poklidný život rodiny se otřese v okamžiku, kdy dospívajícího syna obviní z brutální vraždy spolužáka. Rodiče v podání Chrise Evanse a Michelle Dockery se ocitají v bezvýchodné situaci – jako milující otec a matka chtějí svého syna chránit, zároveň se ale musí vyrovnat s tíživými důkazy, pohledy okolí a vlastními pochybnostmi. Tvůrci citlivě ukazují, jak se tlak vyšetřování a veřejného mínění zarývá do vztahů a mění vnímání toho, kým Jacob vlastně je. Seriál oproti Adolescentovi vynáší konkrétnější verdikty a snaží se o důkladnější analýzu, a byť nevyznívá až tak naléhavě, sílu a aktuálnost mu upřít nelze.