Dwayne Johnson podává životní výkon, ale lidi to nezajímá. Odchází filmové hvězdy?

Dwayne Johnson podává životní výkon, ale lidi to nezajímá. Odchází filmové hvězdy?
Mlátička | A24
Wrestler s elastickým obočím byl od přelomu tisíciletí nástupcem bývalého kulturisty Arnolda Schwarzeneggera, jenž mu symbolicky předal štafetu v jediném záběru akční komedie Vítejte v džungli. Johnson si ale postavil kariéru převážně na rodinných filmech a do elitní akční společnosti pronikl až díky sérii Rychle a zběsile, které dodal testosteron a dravý impuls v páté části. V minulé dekádě byl komerční jistotou v témže upnutém propoceném tričku v rozpoznatelných „johnsonovkách“, v nichž zachraňoval světy v nejrůznějších konceptech – od katastrofického scénáře San Andreas až po dobrodružné fantasy Jumanji: Vítejte v džungli.
Mlátička
Mlátička (2025)
Film
Sportovní drama Mlátička (The Smashing Machine) mapuje životní příběh Marka Kerra (Dwayne Johnson), profesionálního MMA zápasníka a dvojnásobného šampiona UFC z 90. let, jehož kariéra byla plná extrémních vítězství i bolestivých zlomů. Film se zaměřuje nejen na Kerrovy triumfy v ringu, ale i na zápasy, které sváděl v osobním životě - od komplikovaného vztahu s jeho partnerkou Dawn Staples (Emily Blunt), přes psychický tlak plynoucí z rostoucích očekávání, až po chronické bolesti a závislost na lécích, kvůli kterým musel nakonec definitivně ukončit kariéru.
62%
Sportovní drama Mlátička (The Smashing Machine) mapuje životní příběh Marka Kerra (Dwayne Johnson), profesionálního MMA zápasníka a dvojnásobného šampiona UFC z 90. let, jehož kariéra byla plná extrémních vítězství i bolestivých zlomů. Film se zaměřuje nejen na Kerrovy triumfy v ringu, ale i na zápasy, které sváděl v osobním životě - od komplikovaného vztahu s jeho partnerkou Dawn Staples (Emily Blunt), přes psychický tlak plynoucí z rostoucích očekávání, až po chronické bolesti a závislost na lécích, kvůli kterým musel nakonec definitivně ukončit kariéru.
Lidé věděli, co od jeho tvorby očekávat, a s úderem koronaviru to našli také na Netflixu v podobě enormně sledované špionáže Red Notice. Plešatý osvalený apel nicméně vyprchává spolu s tím, jak se mění obecné divácké preference. V této dekádě trochu slábne zájem o franšízy a herci, kteří si vlastní franšízu patentovali neměnnou osobností na stříbrných plátnech, to začínají mít podobně složité jako Arnold či Sly s odzvoněním staromilných devadesátek. Johnsonův předražený kolos Red One pro Amazon kiny prošuměl, i když nabídl v podstatě všechny žádoucí ingredience, a DC hrdina Black Adam komiksovým světem nezatřásl.
Johnson se tak poprvé vzdal své neměnné image, a přestože jako šampión Mark Kerr v Mlátičce dělá to, čím se The Rock nejvíc proslavil, pod maskérskou fasádou herce skoro nepoznáte. Transformace pro seriózní životopisný projekt od oceňovaného nezávislého filmaře staví Johnsona do nové pozice. Kritici vyjadřují převážně spokojenost a snímek uspěl na benátském festivalu, kde se wrestlerovi dlouho tleskalo a Safdie ukořistil cenu pro nejlepšího režiséra. Dojatý a dokonce i trochu pohublý herec se nyní připravuje na retro havajskou kriminálku Martina Scorseseho a po boku Leonarda DiCapria zpečetí svůj charakterní přerod.
Mlátička: 2. trailer | A24
Mlátička nicméně za první víkend v zámoří vydělala nicotných šest milionů dolarů a bude z ní v tomto ohledu řadové životopisné drama, které může dospět v nesmrtelnost jen prostřednictvím Zlatých glóbů či Oscarů. Johnson se v reakci rozepsal na Instagramu a vyjádřil pokoru a vděk, s nimiž přijímá novou profesní štaci. „Z hloubi svých vděčných kostí děkuji všem, kteří se podívali na Mlátičku. Ve světě vyprávění nemůžete ovlivnit výsledky v kinech — ale uvědomil jsem si, že můžete ovlivnit svůj výkon a odhodlání úplně zmizet a přenést se jinam. A za takovou příležitostí se vždycky rozběhnu. Bylo mi ctí se v této roli proměnit pro svého režiséra Bennyho Safdieho. Děkuji ti, bratře, že jsi ve mě věřil. Pravda je, že tento film mi změnil život. S hlubokou vděčností, úctou a radikální empatií.“
Johnson tak zřejmě opouští vrtkavý trůn box office tahouna a přijímá podobným dílem ambicióznější i rezignovanější roli transformativního a odevzdaného umělce. Kult filmových hvězd se paralelně s úpadkem Marvelu proměňuje a víceméně se vzpamatovává z limbu, stejně jako celý průmysl po koronavirové ráně. Tom Cruise už po Maverickovi marně táhl Mission: Impossible k miliardě dolarů, i když se kvůli tomu nechal opakovaně málem zabít. Brad Pitt letos zabodoval se sportovní F1, která přitáhla diváky a divačky zejména svým konceptuálním audiovizuálním prožitkem a zařadila se mezi hrstku originálních látek, které dostály blockbusterovým očekáváním. DiCaprio měl v kinech výdělečný hit naposledy roku 2019 (v souhře s Pittem a Margot Robbie) a točí si svůj sen s autorskými filmaři, kteří přece osloví hlavně cinefily. Přesto zůstává největší hereckou osobností s vícegeneračním záběrem, o čemž svědčí i slušné výsledky Jedné bitvy za druhou – ta na sebe sice nevydělá, ale je zdaleka největším hitem nekomerčního Paula Thomase Andersona.
Otěže musí přebírat mladí včetně Timothéeho Chalameta, jenž vládne s dospělou blockbusterovou sérií Duna a přesvědčil i jako tahoun oscarového hudebního životopisu Bob Dylan: Úplně neznámý, který po světě vydělal krásných 140 milionů dolarů. Devětadvacetiletá osobnost, která má i jako přítel Kylie Jenner blíž k tiktokové generaci, brzy ověří svou hodnotu v autorském díle druhého z bratrů Safdiových. Josh Safdie s ním natočil chválené epochální drama z pingpongového prostředí Marty Supreme a po newyorské festivalové premiéře se mluví o jasné zlaté sošce pro Chalameta, jenž to tak Johnsonovi může definitivně natřít a vytyčit nový hvězdný směr.
Mlátička
Mlátička
Marty Supreme
Jedna bitva za druhou
F1 s Bradem Pittem
Na piedestal se zřejmě vrací herci schopní pozvednout i menší „nefranšízový“ produkt, i když jakoukoli směrodatnou rovnici mezi hereckou star power a box office momentálně vykreslit nejde. Austin Butler například dvakrát selhal s Motorkáři a nedávným Životem v hajzlu, zatímco Jack Black skoro urval miliardu s Minecraftem (tou nejkomerčnější z komerčních produkcí dneška) a čeká se, zda to nějak ovlivní výsledek vánoční hororové komedie Anakonda. Život filmových hvězd stále visí na vlásku a následující léta ukážou, kam se nedávný průmysl Dwaynea Johnsona, Marvelu a IP značek posune.
Chcete-li Mlátička a Johnsona osobně podpořit, musíte si počkat do 13. listopadu, kdy proběhne tuzemská premiéra v kinech.
Zdroje: Movieweb, Kinobox, Box Office Mojo