Oscaři jsou za dveřmi. Jejich organizace odráží chaos dnešní doby i ochotu přizpůsobit se

Oscaři jsou za dveřmi. Jejich organizace odráží chaos dnešní doby i ochotu přizpůsobit se
K zemi hleď! | Netflix
Časy, kdy nejsledovanější filmový večer v roce opanovaly všemi velebené a navíc finančně úspěšné snímky jako Titanic, Pán prstenů nebo Forrest Gump, jsou zřejmě nenávratně pryč. Akademie, která se po dlouholeté kritice „příliš bílých Oscarů“ rozrostla o mnoho nových členů, v posledních letech upřednostňuje spíše filmy, které bychom mezi divácky nejpopulárnějšími tituly roku hledali většinou marně.

Ne nadarmo volá řada umělců z řad herců i režisérů po vytvoření nové kategorie, která by ocenila ty nejúspěšnější mainstreamové filmy. Naposledy se takto ozval legendární herec Samuel L. Jackson, jenž vyzýval k ocenění vánočního trháku Spider-Man: Bez domova. Na otázku, zda by měl Spider-Man skutečně dostat Oscara, v rozhovoru pro Sunday Times odpověděl: „To by tedy měl. Dokázal to, co si filmy vždy kladly za cíl – dostal lidi do toho velkého tmavého sálu.“
S narážkou na finanční dominanci se herec, jenž na letošním ceremoniálu převezme čestného Oscara za celoživotní přínos, nemýlil. Pandemie koronaviru zamávala s návštěvností více než cokoli v historii kinematografie a výdělečné, ba dokonce miliardové filmy jsou něčím, s čím se už v posledních dvou letech skoro nesetkáváme. A není tedy překvapivé, že kasovní trháky nebudou o prestižní ocenění usilovat ani letos, kdy se jich navíc urodilo jako šafránu.
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | Columbia TriStar
Z deseti snímků nominovaných v kategorii nejlepší film snese parametry mainstreamového blockbusteru pouze Duna, které se ale šance na vítězství nepřipisují. Epická sci-fi Denise Villeneuva, jenž k překvapení mnohých neobdržel nominaci za nejlepší režii, ale může triumfovat v technických kategoriích. Z těch větších projektů, které zamířily do kin s neskrývanými oscarovými ambicemi, lze zmínit snad jen trojici West Side Story, Král Richard a Ulička přízraků.
Muzikál Stevena Spielberga patří k favoritům, a jak vyplývá ze série článků na webu Hollywood Reporter, který pod rouškou anonymity zpovídal několik hlasujících členů, legendární režisér nalezne zastání i letos. Hlasující oceňují brilantní režii a práci s kamerou, která převyšuje konkurenci a dokazuje, že Spielberg zvládá každý žánr. Pokud by West Side Story cenu za nejlepší film získala, stanovila by zajímavý rekord – šlo by totiž o oscarový remake oscarového filmu, což se nikdy předtím nepovedlo. A v případě Spielbergovy výhry v režisérské kategorii by se tvůrce Jurského parku se třemi Oscary posunul na dělené druhé místo za Johna Forda, jenž nasbíral čtyři zlaté sošky.
Velkou konkurentkou mu ale bude novozélandská filmařka Jane Campion, jejíž novinka Síla psa se dle dosavadních ohlasů a posbíraných cen pasuje do pozice favorita číslo jedna. Jde o originální produkci Netflixu, který vysílá do hry také hvězdnou satiru K zemi hleď!, a její případné vítězství může ještě posílit vliv a postavení nejpopulárnější streamovací služby.
Síla psa
Síla psa | Netflix
Šanci na zisk více zlatých sošek má ale i životopisné drama Kennetha Branagha Belfast, jímž se slavný režisér vrací do dětství podobně jako Alfonso Cuarón v oscarové Romě, Lékořicová pizza od akademií přehlíženého mistra Paula Thomase Andersona a také japonské překvapení, tříhodinové divadelní drama Drive My Car. To má hned čtyři nominace v těch nejprestižnějších kategoriích (nejlepší film, cizojazyčný film, režie a adaptovaný scénář), zazářilo už na loňském festivalu v Cannes (nejlepší scénář) a není vyloučené, že naváže na úspěch korejského Parazita. Oscaři poslední dobou rádi překvapují a další vítězství neanglicky mluveného titulu v hlavní kategorii by možná i stálo za sázku.
Vedle vyhlášení výsledků ale akademie řeší spíše to, jak publikum opět nalákat k televizním obrazovkám. Loňský speciální ceremoniál, který podléhal omezením pandemického režimu, měl rekordně nízkou sledovanost. Tím nepotvrdil jen zhoubný vliv koronaviru, ale také dlouhodobější úpadek oscarové prestiže, odrážený na indexech sledovanosti. Práva na vysílání letos třímá společnost ABC, která se rozhodla program zatraktivnit dosti kontroverzním krokem. Hned osm kategorií včetně ceny za střih, jejíž výherce nezřídka předesílal vlastní triumf v hlavní kategorii, bude odbyto ještě před začátkem televizního přenosu. S tím nesouhlasí jak členové akademie, tak samotní umělci. Steven Spielberg poukázal na důležitost každého člena štábu a na jeho právo vychutnat si magický okamžik oscarového triumfu se vším všudy. A takový postoj podpořila většina zainteresovaných osob.
Tím novinky zdaleka nekončí. V reakci na výše zmíněné ohlasy, kritizující ignoraci úspěšných blockbusterů jako Spider-Man: Bez domova, bude ceremoniál zahrnovat také speciální poklonu filmu, který dostane nejvíce hlasů na Twitteru prostřednictvím hashtagu #OscarsFanFavorite. Jste-li milovníky filmů s twitterovým účtem, vaší pozornosti by ale neměl ujít ani další hashtag #OscarsCheerMoment, kde uživatelé mohou vypisovat své oblíbené scény z loňska. Některé z nich se dočkají přenosu během ceremoniálu.
West Side Story
West Side Story | Twentieth Century Fox
Tyto náhlé a často chaotické organizační kroky se samozřejmě dotýkají i hostitelů a moderátorů. Večerem bude provázet trojice hereček ve složení Regina Hall, Amy Schumer a Wanda Sykes, ovšem na pódiu nezůstane osamocena. Producenti v minulých týdnech zveřejňovali další jména osobností, které si budou hostitelskou štafetu předávat. Obzvláště křečovitá je v tomto ohledu přítomnost Rachel Zegler, vycházející herecké hvězdy a představitelky hlavní role ve West Side Story. Zegler za svůj výkon sklidila fantastické ohlasy a získala dokonce Zlatý glóbus, ale oscarová nominace jí unikla. Nedávno se podělila o to, že na ceremoniál nebyla vůbec pozvána, což doprovodila bouře nesouhlasu na sociálních sítích. Den nato už byla oznámena jako „presenter“. Vedle ní v této úloze vystoupí také zástupci extrémních sportů jako skateboardista Tony Hawk či snowboardista Shaun White.
Vedle doprovodných hudebních vystoupení, která zahrnou i nenominovanou píseň We Don't Talk About Bruno z animáku Encanto, můžeme očekávat i prostor věnovaný podpoře Ukrajiny. Za vojensky napadený stát se v minulých týdnech postavila drtivá většina osobností a je jisté, že Oscaři v tomto ohledu navážou na svou dlouholetou politickou tradici. Už po útoku na Pearl Harbor přicházeli hosté ceremoniálu v uniformách a četla se řeč tehdejšího prezidenta Roosevelta. Marlon Brando roku 1973 odmítl převzít Oscara za Kmotra, jemuž bude letos na počest padesátého výročí věnovaný krátký program, a na pódium poslal indiánskou aktivistku Sacheen Littlefeather. Ta hovořila o tom, jak filmový průmysl nakládá s americkými indiány.
Po 11. září se předávání Oscarů vůbec poprvé zúčastnil také Woody Allen, jenž sklidil bouřlivý potlesk nejen pro sebe, ale především pro „jeho“ napadený New York. K letošní válce se umělci kriticky vyjadřovali už na oceněních, která Oscarům předcházejí. Maria Bakalova (Borat 2) proti ní vystoupila na Critics Choice Awards a Kristen Stewart na Film Independent Spirit Awards, přičemž ukrajinské vlajky se tyčily nad červenými koberci.
Moderátorka Amy Schumer usilovala dokonce o přímý vstup ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského, což se ale vzhledem k obtížné situaci zřejmě neuskuteční. I tak se ale máme na co těšit, byť otázkou více než kdy jindy zůstává, jak se promptně měnící image Oscarů promítne do kvality ceremoniálu. Pokud se setká s pozitivními ohlasy, můžeme v příštích letech očekávat další experimenty a přizpůsobování formátu také dosud přehlíženým „popkornovkám“. V případě výhry Drive My Car se akademie naopak ještě více přiblíží uměleckým festivalovkám, které „nikdo neviděl“. A s tím může mít spousta fanoušků problém.
Letošní ročník, ať už budou výsledky jakékoli, každopádně předem slibuje velké věci a nastaví postpandemickou laťku, na niž budou příští ročníky a bezpochyby i samotní filmaři reagovat. Ceremoniál budeme samozřejmě sledovat a v pondělí ráno nabídneme přehled vítězů i stručné ohlédnutí za oscarovým programem.
Drive My Car
Drive My Car | Film Servis Festival Karlovy Vary
Níže najdete seznam všech deseti filmů nominovaných v hlavní kategorii a také možnosti, jak je legálně zhlédnout. Kompletní seznam nominací naleznete na oficiálních stránkách akademie.
Síla psa – nabídce Netflixu
K zemi hleď' – v nabídce Netflixu
West Side Story – v nabídce Disney+, Prime Video a Vudu
Belfast – v nabídce Prime Video a Vudu
Drive My Car – na americkém rozhraní HBO Max, Prime Video a Vudu; v českých kinech od 24. března 2022
Duna – v nabídce HBO Max, Prime Video, Vudu, Apple TV a Google Play
Král Richard: Zrození šampiónek – v nabídce Prime Video, Vudu a Google Play
Lékořicová pizza – v nabídce Prime Video, Vudu a Google Play
Ulička přízraků – na americkém rozhraní HBO Max a Hulu
Coda – v nabídce Apple TV+