Popelka pro otrlé. Ošklivá sestra proměnila pohádku v nechutný horor o útrpné kráse

Recenze: Ošklivá sestra je Popelkou pro otrlé. Tvůrci proměnili pohádku v nechutný horor o útrpné kráse
Ošklivá sestra | Bionaut
Krása bolí. Kdy jindy to bylo pravdivější než v době, kdy atraktivní lidé sbírají body ve formě stovek tisíců online sledujících právě jen za to, jak vypadají? Selfcare je zřejmě nejvytíženější reklamní kategorií ze všech a většina z nás přece v mládí sní o tom, že uloví svého krásného prince či princeznu a budeme žít šťastně až navěky. Zaslepení ideálem virální dokonalosti může dohnat ke krajním činům či toxickým životním návykům zejména mladé ženy, které nejvíc podléhají objektivizaci falické až misogynní společnosti. A to ani nemusí žít v pohádkovém království, kde se schyluje ke královskému plesu, na němž se vybrané panny z okolí porvou o perspektivního zámožného junáka.
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra (2025)
Film
Film Ošklivá sestra je moderním převyprávěním klasické pohádky o Popelce, tentokrát ovšem z perspektivy jedné z jejích sester. Elvíra by stejně jako Popelka chtěla oplývat přirozeným půvabem, příroda k ní ovšem tak velkorysá nebyla. Podstupuje proto řadu bolestivých chirurgických procedur, které ji snad přiblíží vysněnému princi. Norská debutantka Emilie Blichfeldt nabízí kritiku honby za krásou v neobyčejně stylizovaném pohádkovém hororu.
Žánry:DramaHororKomedie
65%
Film Ošklivá sestra je moderním převyprávěním klasické pohádky o Popelce, tentokrát ovšem z perspektivy jedné z jejích sester. Elvíra by stejně jako Popelka chtěla oplývat přirozeným půvabem, příroda k ní ovšem tak velkorysá nebyla. Podstupuje proto řadu bolestivých chirurgických procedur, které ji snad přiblíží vysněnému princi. Norská debutantka Emilie Blichfeldt nabízí kritiku honby za krásou v neobyčejně stylizovaném pohádkovém hororu.
Žánry:DramaHororKomedie
Ošklivá sestra, která začátkem roku vyvolala rozruch zprávami o omdlévajících divácích na festivalu Sundance, je zrovna takovou vylhanou verzí pohádky o dospívání, z níž dřív ženy rychle vystřízlivěly – dnes to ale mají podstatně složitější kvůli neodbytně dotírajícím instagramovým příspěvkům, jejichž prostřednictvím všichni reprezentují své nejdokonalejší, samozřejmě však přetvářející se a pokrytecké já. Do takové doby vhodně zapadla loňská satira Substance, která vykořisťování nevyhnutelně stárnoucích žen showbyznysem přetavila do groteskního tělesného hororu.
Ošklivá sestra: trailer | Bionaut

Trochu jiná Popelka

Na toto teritorium zabrousí i vypečená norská Popelka, pod kterou by se ale Václav Vorlíček asi nepodepsal. O pohádkovém sňatku s básnickým princem sní, řečeno poplatně tvrdé alegorii filmu, tuctová dívka Elvira. Její netečná matka se pro peníze provdá za starého velmože, jenž má nádhernou a vlídnou dceru Agnes – ne náhodou ji ztvárňuje blonďatá herečka se smyslnými rty Thea Sofie Loch Næss, která odpovídá představě současné instagramové divy se všemi myslitelnými výhodami oproti většině vrstevnic. Tady ale nejsme u Protivných sprostých holek, nýbrž v potměšile převráceném podání jedné z nejznámějších tradičních pohádek z alternativní historie, kdy „osvícenecká“ věda fušuje také do prvotních plastických operací.
Elvira se s podporou chtivé matky, jíž po náhlé smrti novomanžela překvapivě zbyly jen dluhy, pokouší Agnes vyrovnat s pomocí „magických“ lékařských procedur, které ale evokují spíš hororové mučení. Odporných scén zahrnujících lidskou anatomii tu není mnoho, ale na současně sterilní i honosné barokní mizanscéně à la Yorgos Lanthimos (Favoritka, Chudáčci) patřičně vyniknou a zacukají vám při nich postupně nos, oči, žaludek i chodidla. Hrdinky, od startu zcela naivní, zaslepené a zbavené autonomie na úkor matky a povrchního estetického cíle, je nám vlastně líto.
Opravdový pohádkový příběh Popelky, vržené zlou macechou do chudoby a služebnictví, se odehrává v pozadí – jenže ani Agnes není svatoušek, přestože v prvním záběru za ní vzlétne skupinka bělostných holubic. Obcující dívka, která se rovněž upíná ke sňatku s princem hlavně z materiálních důvodů, je od prvního setkání vlastně velmi špatným vzorem pro Elviru. Jenže co nadělat, když vy jste to ošklivé káčátko?
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra | Bionaut

Pohádková satira pro otrlé

Filmu místy ujíždí nohy (což je správně použitá metafora vzhledem k tomu, co se odehraje v jeho závěru), když se bezděky tolik nevěnuje útrpnosti krásy, ale spíš diskutabilní ošklivosti. Představitelka Elviry Lea Myren je s velkou mezerou mezi hlubokýma očima a poněkud punkovější image docela jiným typem herecké osobnosti než zmíněná Loch Næss. „Ošklivku“ hraje s pomocí maskérských zásahů a těžko říct, zda je to ve dvou případech skutečně ona, kdo se ukáže od pasu výš nahoře bez. Hodnotit její tělo jako nehezké, neforemné a příliš tlusté je každopádně mimo mísu a zbývají dvě možnosti – buď snímek vřele přijmout jako v tomto ohledu ryze satirický a „užít“ si žánrové nechutné vyústění, kdy se hrdince všechny zločiny proti feminitě a emancipaci vrátí i s úroky, nebo si nad ním odfrknout jako nad primitivem, jenž stereotypy prohlubuje pro potřeby dráždivé exploatace.
Druhému čtení debutující filmařka nadbíhá například jednostranným využitím mužského pokolení, které ženské sebedestruktivní sklony sobecky a chlípně motivuje. Princ se dvěma kumpány na lovu předvádí oplzlá gesta a nevybíravě dokazují, že dominantní sexuální chtíč v tomto světě směřuje za všemi Popelkami, tedy ženami jako Loch Næss. Ekvivalentem silné emancipované ženy tu je homosexuální pár vzdělávající mladé dívky ve společenské etiketě a tanci, který nicméně dělá vše pro to, aby se děvčata co nejlépe uvedla a doslova prodala v prostředí nadržených a jinak zcela bezcharakterních mužů se ztopořenými penisy, jichž tu také nejsme ušetřeni.
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra
Ošklivá sestra
Emilie Blichfeldt tak obviňuje příběh o Popelce ze skandální zastaralosti a podává radikální satiru na konkrétní umělecké dílo. Její debut přitom bude vzpomínaný jako hororový díky formálnímu citu pro existenční tíseň bulimiček a také pro znechucení, které vyplývá z jídla (hrdinka se často nárazově přejídá) či z motivu tělesného rozkladu. Jsou zde naprosto morbidní sekvence kolem rozpadajícího se těla nepohřbeného tatínka, nad nímž se truchlící Agnes zjeví maminka jako pohádkový anděl strážný – spojení podvratného hororu a klasické pohádky v této scéně organicky funguje, a byť jsou tvůrčí úmysly jinak od začátku průhledné a ani zdaleka tak rafinované jako u originálního Lanthimose, film si uchová svůj zvrhle potměšilý charakter.
Finále je zčásti surreálné a tematické zesílení hororového násilí film opět vztahuje k Substanci, která končila jako černočerná komedie a také dvakrát neoslnila promyšleností. Ošklivá sestra má nadějeplnější konec, protože z téhle žalostné generační smyčky se dá uniknout. I když ne zrovna s princem na bílém koni za doprovodu Káji Gotta – o tom byste ale, milá děvčata, přece snít vůbec neměla.
70%
Být Popelkou je podle norské hororové verze privilegium připadající pouze těm ženám, které dostojí povrchním ideálům krásy. Ty ošklivé nemají ve světě perverzní sexuality, materiálních statků a vzájemného soupeření nárok. Ošklivá sestra trochu těžkopádně bruslí mezi pohádkovou satirou a hororovou kritikou odevzdanosti misogynnímu světu, ale střídavě zaujme na obou frontách a formálně si drží rozpoznatelný žánrový rukopis.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka