Děti Nagana sázejí hlavně na devadesátkovou nostalgii v čele s Jágrovou žvýkačkou

Děti Nagana | BontonFilm
Režisér a scenárista Dan Pánek debutoval v roce 2016 thrillerem Taxi 121, atmosférickým zpracováním skutečného případu vraha, který si za oběti vybíral pražské taxikáře. Chystaný projekt s názvem Show zase na první pohled připomíná sérii Saw, jelikož sleduje skupinu různých lidí, kteří se probudí zavření v klecích a nevědí, jak a proč se tam ocitli. Pánka však není nutné zaškatulkovat jako thrillerového řemeslníka, jelikož jeho aktuální snímek Děti Nagana stojí především na autobiografických prvcích, což je jeho největší přednost i slabina.
Děti Nagana | BontonFilm

Dosah historického úspěchu

Stejně jako většinu mileniálů i Pánka zasáhlo vítězství českých hokejistů na olympiádě v Naganu roku 1998. Prvním zlatem od vytvoření samostatné republiky byl už o dva roky dříve titul světových šampionů z Vídně, do kulturního povědomí se však mnohem hlouběji zapsal až naganský úspěch. Tehdy na olympijský turnaj poprvé přijely i hvězdy z NHL, takže Američané, Rusové a především Kanaďané měli velkou motivaci ukořistit zlaté medaile. To se však podařilo výběru České republiky a spoustě z nás se do paměti vryly triumfální hlášky komentátorů Roberta Záruby a Petra Vichnara.
Děti Nagana
Děti Nagana
64%
Památné finálové vítězství nad Ruskem se odehrálo 22. února 1998 a přesně po 25 letech do kin přichází Pánkovo vzpomínání na tehdejší události. Je třeba upozornit, že až na drobná camea Dominika Haška a Slavomíra Lenera se ve filmu nevyskytují strůjci tehdejšího úspěchu, hokejoví hrdinové tedy vystupují jen v televizních přenosech, na které se tehdy díval celý národ. Výjimkou není ani jedenáctiletý Dominik (Tom Brenton), spřízněný s Haškem nejen křestním jménem, ale i pozicí brankáře. Potíž je v tom, že o hokejové kariéře nechtějí Dominikovi rodiče, otrávení chlapcovou přelétavostí mezi zálibami, ani slyšet.
Děti Nagana
Děti Nagana | BontonFilm
Na blíže nespecifikované české vesnici žijící Dominik si však s omezenými možnostmi dokáže poradit. Společně s několika spolužáky sestaví tým pozemního hokeje a hodlá se postavit o pár let starším a sportovně zkušenějším středoškolákům. Místo lapačky má kšiltovku (samozřejmě s logem Haškova tehdejšího týmu Buffalo Sabres), vyrážečku si vyrobí z učebnice angličtiny a hokejky nakoupí celý tým za pár korun v papírnictví. Dětské nadšení se samozřejmě brzy střetne s realitou, bezradné mládeže se však naštěstí ujme bývalý hokejista Karel (knírem odevadesátkovaný Hynek Čermák) a ukáže jí cestu, jak může skupinka zapálených dětí fungovat jako tým.
Odkazování k Naganu v názvu je samozřejmě extrémně lákavé, tato významná událost novodobé české historie však vystupuje spíše na pozadí. Vyprávění se soustředí na skupinu dětí v rámci jedné vesnice, nedozvíme se víc o širším společenském dopadu tehdejšího úspěchu, což samozřejmě nebyl účel, jen je dobré na to upozornit. Místo toho se ocitáme ve světě podobném Sorrentinově Boží ruce – hybatelem dění jsou vzdálené sportovní úspěchy, k nimž se však mladiství hrdinové nemají šanci přiblížit.
Děti Nagana
Děti Nagana | BontonFilm
Schématem připomínají Děti Nagana typický sportovní film ve stylu Rockyho. Po počátečním sestavení týmu následuje první zápas, který samozřejmě nedopadne příliš slavně, následuje pád na dno, usebrání a odveta. Oproti nedávné Smečce, zaměřující se rovněž na hokejové prostředí, je tento snímek mnohem hravější a oddychovější, jeho dramatické jádro o hledání sebe sama během dospívání se podařilo obalit nenásilným komediálním kabátkem.
Hojně využívá devadesátkového fetiše od Jágrovy žvýkačky přes tamagoči, pogy a hokejové kartičky až po barevné outfity, nad nimiž by Ivan Jonák uznale pokýval hlavou. Pánkův tým vsadil na navození dobové atmosféry prostřednictvím propracovaných kostýmů i výpravy, takže snímek naštěstí nevypadá podfinancovaně. Snad jen rychle sestříhané sekvence pozemního hokeje by šlo zpracovat o něco přehledněji, ale řemeslná kvalita snímku je v rámci současné tuzemské produkce rozhodně dostačující.
Děti Nagana
Děti Nagana | BontonFilm
Sám režisér a scenárista přiznal, že vycházel z vlastních vzpomínek, zjevně se pro něj jedná o velmi osobní téma. To leckdy bývá na škodu, v tomto případě však není pochyb o tom, že tehdejší události stejně emotivně prožívala velká část národa, díky čemuž má film větší komerční potenciál než standardní tituly o dospívajících hrdinech. Už úvodní audiozáznam přehrávající postupový nájezd Roberta Reichela proti Kanadě naladí publikum na správně nostalgickou vlnu.

Až příliš osobní projekt

Fascinace tématem se však projevila i tak, že spousta nakousnutých linek zůstala nedořečená a matoucí. Dozvíme se, že Dominik vyrůstá s otčímem (Pavel Batěk), ale co se stalo s jeho otcem? Co se odehrává v domě Dominikovy lásky Katky (Johana Racková) a proč se Karel opakovaně hádá se svou družkou (Jana Bernášková)? Na první pohled se může jednat o malichernosti, ale vyprávění nás vede k empatii vůči postavám či vytváří napínavé momenty právě proto, že dětské postavy nechápou složitý svět dospělých. My jako diváci a divačky bychom jim však porozumět dokázali, a tak je škoda, že je nám toto prohloubení zážitku odpíráno.
Děti Nagana
Děti Nagana | BontonFilm
Pánkovo ohlédnutí se za zašlými časy je však natolik sympatické, že mu lze odpustit scenáristicky nepropracované momenty a kvůli nezkušenosti dětských herců i trochu utahané tempo v situacích, kdy plátno neokupují ostřílenější herecké tváře – vedle Čermáka především Klára Issová jako Dominikova matka a Otakar Brousek mladší v úloze chlapcova dědy.
Pohodovou atmosféru ke konci dotváří cover Bowieho Heroes od Vojtěcha Dyka, který sice za originálem pochopitelně zaostává, pro znalce však představuje příjemné připomenutí ikonického intra k videohře NHL 99. A tak je to s celým filmem, u něhož nakonec záleží hlavně na tom, jaký máte vztah k tehdejší naganské horečce. Dospělé publikum může zavzpomínat na šťastné momenty z konce milénia, mladší diváci a divačky mají šanci pochopit fenomén předchozí generace.
65%
Odkazování k Naganu v názvu je samozřejmě extrémně lákavé, tato významná událost novodobé české historie však vystupuje spíše na pozadí. Vyprávění se soustředí na skupinu dětí v rámci jedné vesnice, nedozvíme se víc o širším společenském dopadu tehdejšího úspěchu, což samozřejmě nebyl účel. Hybatelem dění jsou vzdálené sportovní úspěchy, k nimž se však mladiství hrdinové nemají šanci přiblížit.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček

Kinolog: Ivetu zabíjejí podruhé příšernou telenovelou. Anebo je to pohádkový horor?