Recenze: Zloba: Královna všeho zlého - Je to pořád ještě pohádka?

Zloba - Královna všeho zlého (2019) | Walt Disney Studios
Uběhlo pět let a nyní je čas se do kouzelné říše Blat navrátit. Malá Růženka pomalu dospívá a její kmotřička Zloba se s tím nemůže smířit. Obzvlášť, když je jejím vyvoleným princ z království, které ji nenávidí a obyvatelé se nezdráhají tasit vidle. Na to, co Zloba udělala před lety, se nějakým záhadným způsobem zapomnělo a o její záchraně Růženky nikdo neví. Ačkoliv mohl být mír v obou královstvích obnoven, tak nikdy nekončící spory pokračují. Víly z Blat záhadně mizí a na hranicích s lidským královstvím se nachází ostatky zmizelých rolníků. Na obou stranách se zvyšuje napětí a je jen otázkou času, kdy všechno vyplyne na povrch.
recenze-zloba-kralovna-vseho-zleho-je-to-vubec-jeste-pohadka-1
Už tak napjaté situaci nepomůže ani skutečnost, že se princ Filip rozhodl Růženku požádat o ruku a ona řekla Ano. Přijde tedy na rodinné střetnutí, kdy se setkají dvě "milující matky" a ne všechno dopadne podle plánu. Vztah mezi Růženkou a Zlobou se ocitne před jejich prozatím nejtěžší zkouškou. Koho si Růženka vybere? Upřednostní svou kouzelnou kmotřičku, která ji celý život vychovávala? Nebo podlehne touhám dospívající dívky po vlastní rodině a zůstane v lidském království? Jaké bude její konečné sebepoznání?
recenze-zloba-kralovna-vseho-zleho-je-to-vubec-jeste-pohadka-12
Režisér Joachim Rønning pojal tento klasický pohádkový příběh zcela originálním způsobem. Po úspěšném prvním díle Zloba - Královna černé magie z roku 2014, který celosvětově utržil přes 750 milionů dolarů, se Rønning po několika letech rozhodl Zlobu divákům navrátit v ještě temnějším pojetí, než v jakém nám ji představil před lety.
Podle představitelky Zloby, Angeliny Jolie, se od společnosti Disney jednalo o odvážný krok, kdy vytvořili postavu antihrdinky, u které si nejste jistí tím, zda jde o postavu kladnou či zápornou. Vztah mezi Růženkou a její temnou kmotrou diváky natolik oslovil, že nejen oni, ale i samotní herci toužili po jeho pokračování. Jak Angelina Jolie, tak Elle Fanning (Růženka) si své postavy zamilovaly, a tak byly po oznámení, že se Rønning přeci jen rozhodl natočit pokračování, plné očekávání.
recenze-zloba-kralovna-vseho-zleho-je-to-vubec-jeste-pohadka-2
Rønningovo úsilí při tvorbě další Zloby se podle mě rozhodně vyplatilo. Scénaristům se podařilo vymyslet příběh, který navazuje na události z filmu předchozího a pokračuje v prozkoumávání vztahu mezi Zlobou a Růženkou. Celému snímku ale dali zcela ojedinělou fantasy atmosféru, která pomalu odstupuje od pohádkového žánru a přesouvá se někam na úroveň Pána prstenů, ačkoliv velmi vzdáleně. Pokud čekáte roztomilý příběh plný kouzelných usmívajících se skřítků, motýlků a květinek, pak budete zklamaní. Ony výše zmíněné motivy zde sice existují, ale stávají se obětí hamižnosti, touhy po pomstě a vnitřní zkaženosti člověka, který jen díky své pýše dokáže vyprovokovat válku, která má katastrofální následky nejen pro královskou rodinu, ale také pro všechny obyvatele obou říší.
Atmosféra druhého filmu má temný magický nádech, který daleko převyšuje jeho náznak, objevující se v díle prvním. Zloba zde získává nové povahové rysy, dostává se na místa, která ji prozrazují důležité věci nejen ohledně jejího původu, ale ukazuji jí dosud skrytou krvavou minulost mezi lidmi a kouzelnými tvory.
recenze-zloba-kralovna-vseho-zleho-je-to-vubec-jeste-pohadka-4
Během filmu si několikrát položíte otázky typu, co je dobro a co je zlo? Jací tvorové si zasluhují být označovaní za netvory? Je vždy andělská krása zárukou nezkaženého nitra? Jak lze rozpoznat zlo, jestliže je ve vaší blízkosti třeba už od narození? Jsou to poměrně moderní otázky, které se v poslední době opakují prakticky v každém druhém filmu, takže nic extra speciálního, pokud vás ovšem doslova nevcucne temná fantasy atmosféra, jako se tomu stalo u mě.
Zloba se za mě úspěšně přehoupla z žánru klasické pohádky na něco mnohem hlubšího a magičtějšího. Tvůrci se nezdráhali zbavit se oblíbených postav z prvního dílu, ohrozit hlavní hrdiny a ani poměrně naturalistickým způsobem zobrazit krutou válku mezi dvěma říšemi. Po skončení filmu vám nebude připadat, že jste byli na roztomilé dětské pohádce, ale na kouzelném a poměrně originálně ztvárněném fantastickém představení, které je v pohádkovém světě pouze zasazeno, bereme-li v úvahu fakt, že je příběh o Růžence pohádková klasika. Postavy sice zůstaly stejné, ale koncem prvního dílu pohádka o Růžence, která se píchne do prstu o vřeténko a usne, končí.
recenze-zloba-kralovna-vseho-zleho-je-to-vubec-jeste-pohadka-15
Filmové pokračování je žánrově i příběhově úplně někde jinde. Dovnitř vstupují typické fantasy prvky jako tajuplné kouzelné kmeny na pokraji vymření, mýtické bytosti, komplikované vztahy, narušení míru, následný masakr a honba za získáním pokladu pro sobecké účely.
Jakožto ničím nezaujatý fanoušek, který přišel do kina ne za účelem kritiky, ale s pocitem si film zkrátka užít, musím hodnotit Zlobu: Královnu všeho zlého velmi kladně.
Hodnocení: 80%
Ve kterých filmech hrála tato monstra?